Hummer je zpět, ale hektolitry nafty už nepotřebuje. Legendární vozidlo přijíždí jako čistý elektromobil
Svět nepoznal příliš mnoho vozů, které se podobají ikonickému Hummeru. Už jen jeho původ ve vojenském speciálu prozrazuje, že je stavěný na překonávání i těch největších výzev. Spaloval ovšem takové množství paliva, že by to dnes vystačilo na cestu kolem světa. Se zdražováním pohonných hmot v roce 2008 pak Hummer na svou žíznivost doplatil a stal se pouhou legendou. Nyní se ovšem vojín Hummer hlásí zpět do služby, poučen ze svých předchozích chyb.
Po fosilní odvykačce se z něj stává enviromentalista, který chce svému rodiči v podobě automobilky General Motors (GM) dokázat, že dát mu druhou šanci bylo to nejlepší rozhodnutí. Své lepší já dokazuje využitím síly elektromotorů, které si ještě celkem nedávno nedokázali v Hummeru dost dobře představit ani ti nejodvážnější.
Do souboje s ostatními elektrickými pick-upy jde Hummer EV ozbrojený až po zuby. Na rozdíl od svého pradědečka, vojenského speciálu Humvee, však na svou palubu nepřibral palné zbraně ani nábojové pásy, ale vsadil na sofistikované technologie a přelomová řešení.
Označit Hummer EV za standardní pick-up je trochu nepřesné – daleko více mu sluší nálepka offroadu 21. století. Vůz totiž nabídne vysoký točivý moment, nastavitelnou světlou výšku, schopnost částečně autonomního řízení, možnost pohybu do strany díky tzv. Krabímu režimu a nezapomíná ani na dostatečné množství prvků vhodných pro brouzdání po internetu či grafiku známou z oblíbených her.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Z tohoto výčtu asi nejvíce vyčnívá zmíněný Krabí režim. Jedná se o funkci, která umožňuje současné vyklonění všech čtyř kol, což vozu umožní pohyb do strany, stejně jako to zvládá opancéřovaný korýš. Funkce má sloužit k ještě lepší prostupnosti terénem, ale dokážeme si její výhody představit také při parkování či lepším manévrování u nabíjecí stanice při nabíjení prozatím blíže nespecifikovaných bateriových článků.
Proces nabíjení by měl podle GMC, speciální divize General Motors, pod níž bude Hummer produkován, zabrat maximálně 40 minut. Za 10 minut nabíjení by měl mít vůz dostatek energie na cestu dlouhou přes 160 kilometrů a při plném nabití se toto číslo dostává až na hranici 560 kilometrů. To vše při využití některé z rychlonabíječek.
Baterky budou v tomto případě posílat energii až třem elektromotorům s výkonem tisíc koňský sil. Bude však záležet na tom, po které z verzí zákazník sáhne. První varianta pod názvem Hummer EV Edition 1 bude dostupná již na podzim příštího roku a nabídne Krabí režim i možnost zvýšení podvozku pomocí tzv. Extract módu. Ten umožní upravit světlou výšku vozu až o 15 centimetrů, pokud se před ním zjeví větší kámen či koryto řeky. Stát bude 112 595 dolarů, respektive zhruba 2,5 milionu korun.
Další edice budou následně přicházet vždy po roce. Na podzim 2022 dorazí edice EV3X, která bude oproti první verzi levnější o 12 600 dolarů. Za tuto částku nabídne trojici elektromotorů a schopnost zrychlit z „nuly na sto“ za tři vteřiny. Po ní přijde verze EV2X nabízená za částku 89 995 dolarů (2 miliony korun). A finální bude verze EV2, která dorazí na jaře roku 2024. Bude vybavena dvěma elektromotory a cenovkou ve výši 79 995 dolarů, tedy zhruba 1,8 milionu korun.
Jiné mravy, ale známá tvář
Z morálního hlediska se sice Hummer proměnil k nepoznání, ovšem zážitky války v Perském zálivu z jeho tváře můžeme vyčíst dodnes. GM se totiž rozhodlo zůstat věrné základním rysům původních Hummerů, které ve jménu nového elektrické věku patřičně omladilo.
Novinka je asi nejlépe rozpoznatelná díky charakteristické masce, která byla doplněna o působivou světelnou lištu. Původně ostré hrany sice byly více zaobleny, ovšem ona až nedůstojná masivnost vozu stále přetrvává. Arnold Schwarzenegger by tak mohl po novince pokukovat stejně mlsně jako před lety.
Kde naopak nezůstal kámen na kameni, je interiér plný svěžesti. Té bylo dosaženo nejen střechou s odnímatelnými panely, díky kterým lze dovnitř vpustit pořádnou dávku vzduchu, ale především nadčasovým pojetí prostoru pro posádku.
Ten nabízí obrazovku infotainmentu o rozměrech 13,4 palce, kterou doplňuje 12,3 palce velký digitální přístrojový panel. Veškeré informace o stavu a výkonu vozu jsou na něm zobrazovány ve stylu widgetů (podobně jako u chytrých telefonů), takže si lze celou obrazovku přesně přizpůsobit k obrazu svému.
Aby byl celý vizuální zážitek maximální, GM navázalo spolupráci s vývojářským studiem Epic Games, které stojí za světovým herním hitem Fortnite. To pro něj na základě herního Unreal Enginu vytvořilo velice povedené prostředí infotainmentu, ve kterém se zobrazuje vůz i jeho jednotlivé části ve fotorealistickém zpracování.
Všechny tyto detaily se spojují v celek, který by mohl přesvědčit i ty, kteří pochybovali o tom, zda GM dokáže nevázat na pořádně pročouzenou tradici. Předpoklady k úspěchu napraveného syna jsou veliké. Elektrický Hummer totiž přichází právě včas, aby se stal jedním z prvních modelů nové éry elektrických pick-upů.
V ní stane tváří v tvář dalším elektrickým specialitkám, jako je Cybertruck od Tesly, R1T od Rivianu či elektrifikovaná F-150 od Fordu. Jejich příchod značí velké změny ve vůbec nejoblíbenějším automobilovém segmentu řidičů ze Spojených států a také souboj, který bude radost sledovat.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.