Hybridní práce jako nový normál. Flexibilní kanceláře Regus a Spaces se v Česku rychle plní

Skupina IWG se na poli flexibilních kanceláří pohybuje přes 30 let. Poslední roky daly ale tomuto trendu jiný význam.

Kanceláře Spaces

Foto: Skupina IWG

Na pražském Smíchově provozuje skupina IWG kanceláře Spaces

Slovo hybridní dlouhodobě rezonuje nejen ve světě mobility. Čím dál více se skloňuje i v případě, kdy přijde řeč na práci. A podle skupiny IWG, která provozuje flexibilní kanceláře ve 120 zemích světa včetně České republiky, kde působí pod značkami Regus a Spaces, tomu v nadcházejících letech nebude jinak. Z hybridního způsobu práce se totiž v kontextu posledních let stal standard.

Skupina IWG se dá bez skrupulí označit za průkopníka flexibilního modelu práce. Od roku 1989, kdy ji založil Mark Dixon jako Regus Group, se její portfolio rozrostlo na 3 500 lokalit, na kterých nabízí coworkingové prostory, soukromé kanceláře s variabilní dobou nájmu i zasedací místnosti, a jejích služeb využívá přes osm milionů klientů.

V České republice se její kanceláře ve flexibilním režimu pod značkami Regus a Spaces v současnosti nacházejí na třinácti lokalitách v Praze – zde svou nabídkou skupina pokrývá všechny významné byznysové adresy. Hybridně pracovat ale mohou také lidé v Brně a Ostravě. Jak v moravské, tak i ve slezské metropoli se nachází po jednom pracovišti pod značkou Regus.

Skupina si od roku 1989 vybudovala silné renomé a její stabilitou neotřásla ani pandemie. Právě s jejím příchodem začalo totiž stále více lidí pracovat hybridně, tedy štěpit práci mezi domov, sídlo firmy a flexibilní pracoviště, které mají v ideálním případě v okolí svého bydliště.

První vlaštovky, které naznačovaly, že svět kanceláří se proměňuje a s tím i požadavky zaměstnanců na způsob práce, však přiletěly už před příchodem neblaze proslulého viru. V roce 2020 společnost JLL predikovala, že do roku 2030 bude až třicet procent kancelářských prostor fungovat ve flexibilním režimu. S nástupem tak silného disruptivního jevu, kterým byla pandemie, se tak trend flexibility na poli kancelářských prostor spíše urychlil.

Kanceláře Spaces

Foto: Skupina IWG

Flexibilní kanceláře Spaces na pražském Smíchově

Jestliže bylo tedy spojení „hybridní způsob práce“ před dvěma lety jen buzzword, po rozvolnění protipandemických opatření se z něj stala norma. „Očekáváme, že původních třicet procent, o nichž mluvili v JLL, se ještě zvýší. Už nyní je zájem o hybridní formu práce a flexibilní kanceláře vyšší než před pandemií a předpokládáme, že poroste i nadále,“ říká Karel Pelán, Country Manager skupiny IWG pro Českou republiku and Slovensko.

Flexibilní koncept kanceláří navíc již dlouho nevyužívají jen volnonožci. Pelán uvádí, že prostory v portfoliu IWG si pronajímají firmy všech druhů a velikostí – od velkých nadnárodních společností přes startupy až po podnikatele v různých oborech. „Za zmínku stojí, že 83 procent společností, které jsou uvedeny v žebříčku Fortune 500, jsou našimi klienty,“ doplňuje Pelán. Uvedený žebříček každoročně skládá časopis Fortune a seřazuje v něm americké soukromé i veřejné korporace podle hrubého obratu.

Práce v kanceláři se nevzdám

Skupina IWG sleduje růst flexibilního trendu také v České republice. Po rozvolnění protipandemických opatření se do kanceláří v rámci jejího portfolia navrátili původní nájemci, zároveň také přibyla spousta nových – konkrétně v Praze začalo v prvním čtvrtletí letošního roku její flexibilní řešení kancelářských prostor využívat 178 nových společností a podnikatelů.

Zaměstnanci totiž během pandemie začali více přemýšlet o tom, jak práce zasahuje do jejich soukromého života. Při nucené práci z domova se osobní život začal nekontrolovatelně slévat s tím pracovním. O to více si lidé nyní váží volného času, který mohou věnovat svým rodinám a aktivitám, u nichž si vyčistí hlavu. Zároveň ale chtějí mít k dispozici dobře vybavené pracovní zázemí. A jak spousta lidí během covidu zjistila, podmínky „domácí kanceláře“ těmto požadavkům ne vždy vyhovují.

Lidé se tak do kanceláří vrátili celkem ochotně. V porovnání s předpandemickým obdobím ale nyní kladou mnohem větší důraz na jejich umístění. Z průzkumu, který skupina IWG provedla v loňském roce, vyplývá, že zaměstnanci nyní mnohem více uvítají, když mohou pracovat z místa, které mají blíže ke svému domovu: 77 procent zaměstnanců se vyjádřilo, že v rozhodování při výběru nové práce hraje právě lokalita pracoviště zásadní roli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ukazuje se, že lidé se práce v kanceláři nechtějí vzdát – setkávání je totiž pro spolupráci esenciální. Zároveň ale chtějí mít pracoviště více po ruce. Zaznamenáváme tak rostoucí poptávku po kancelářích přímo v rezidenčních lokalitách,“ uvádí Pelán. Jenže ne každá firma má v tomto ohledu možnost vyjít všem svým zaměstnancům vstříc. Právě tehdy přichází na řadu flexibilní pracovní řešení. Pracovníci si mohou vybrat jakoukoliv kancelář z portfolia daného poskytovatele.

„IWG členství umožňuje zaměstnanci využívat celou síť našich pracovišť. Záleží tak čistě na jeho potřebách – jaké prostory a na jak dlouho právě potřebuje,“ upřesňuje Pelán. Velkou předností jsou především členství Office či Lounge, která nájemci otevírají dveře do více než 3 500 kancelářských prostor skupiny IWG po celém světě.

Hybridní model práce je lákavý také pro zaměstnavatele, jelikož může být dlouhodobě mnohem ekonomicky udržitelnějším řešením. V průzkumu společnosti Global Workspace Analytics přišli na to, že za jednoho zaměstnance, který tento způsob práce využívá, lze ušetřit až 10 400 eur ročně, v přepočtu tedy přibližně čtvrt milionu korun.

Kanceláře Spaces Nile House

Foto: Skupina IWG

Sdílené kanceláře Spaces v Karlíně

Úspory vznikají především díky tomu, že zaměstnavatel nemusí využívat tak velký prostor, když v něm současně nepůsobí všichni zaměstnanci najednou. K měsíčnímu vyúčtování je přívětivější také menší spotřeba vody a energií, stejně tak nejsou potřeba takové investice do kancelářských potřeb a jiného vybavení. Tyto úspory pak lze investovat zpátky do firmy.

Z výše zmíněného průzkumu IWG navíc vyplývá, že pokud firmy nebudou schopny na hybridní model práce přepnout, mohou přijít o cenné talenty. Téměř polovina zaměstnanců totiž uvedla, že by dala výpověď, kdyby je zaměstnavatel přiměl chodit do kanceláře pětkrát do týdne. Práci nevázané na místo tedy hraje do karet více faktorů. Skupina IWG proto síť flexibilního pracovního zázemí dále rozšiřuje, jen do konce roku 2022 plánuje na mapu svých kanceláří přidat tisícovku nových lokalit.

„Soustředit se chceme především na suburbánní lokality. Hybridní způsob práce znamená totiž především to, že lidé nemusejí za prací každý den cestovat z okraje města až do centra,“ uzavírá Pelán. Dle slov zakladatele a CEO skupiny IWG Marka Dixona se totiž budoucnost práce odehrává v srdci rezidenčních lokalit. A takovou lokalitou může být čtvrť v metropoli, na předměstí, ale také menší město nebo vesnice. IWG tak plánuje posunout své pole působnosti do míst, kde lidé žijí, ať už je to kdekoliv. Přibližuje kanceláře k lidem, aby mohli svůj volný čas využít jinak než dojížděním.

Partnerem článku je společnost Regus. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Online platby táhnou. Platební bránu Shoptet Pay za tři měsíce od uvedení využily dvě tisícovky e-shopů

Podle šéfa Shoptet Pay Ondřeje Bubna vlastní platební brána předčila očekávání. Jiná řešení se na taková čísla dostávají i několik let.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ondrej-buben-min

Foto: Shoptet

Ondřej Buben, ředitel Shoptet Pay

Společnost Shoptet, největší tvůrce e-shopové platformy u nás, na níž funguje přes 30 tisíc e-shopů, dlouhodobě roste v byznysu, geograficky a také produktově. Koncem loňského roku představila vlastní platební bránu Shoptet Pay, která se plného uvedení do provozu dočkala začátkem letošního ledna. Od té doby se k ní připojily dva tisíce e-shopů a během prvních tří měsíců roku na ní proběhlo sto tisíc transakcí.

Výsledky služby přitom podle šéfa Shoptet Pay Ondřeje Bubna předčily očekávání, protože jiná platební řešení se na taková čísla dostávají i několik let. „Nám se to povedlo během tří měsíců, za což jsme velice rádi. Chtěli jsme našim klientům co nejvíce ulehčit prodeje a jejich zákazníkům zase zprostředkovat pohodlné nakupování. Z prvních kvartálních výsledků vidíme, že je platební brána pro naše zákazníky zajímavým nástrojem, který jim může usnadnit podnikání, a to díky zaměření na maximalizaci konverze objednávek, kdy Shoptet Pay mělo v posledním měsíci nejvyšší podíl zaplacených objednávek na Shoptetu,“ popisuje.

Platební brány jsou aktuálně u e-shopů na Shoptetu třetí nejpoužívanější metodou placení , využívá je 18 procent zákazníků. Nejpopulárnější je platba v hotovosti s podílem 35 procent na všech platbách, druhou je pak převod částky na účet s 30procentním podílem. I to byl jeden z důvodů, proč se firma rozhodla následovat vzrůstající trend komplexních platebních řešení a integrovat vlastní platební bránu do všech e-shopů na své platformě.

„Začali jsme pozorovat trend velkých e-commerce hráčů na českém trhu, pro které už lokální poskytovatelé přestávají být dostateční, zvlášť při expanzi. Malé e-shopy si ale nemůžou dovolit jednat s nadnárodními firmami ani není možné vytvořit pouhý doplněk, který by jejich zákazníkům platbu kartou umožnil. Jediná možnost, jak dát našim e-shopařům kvalitní řešení, byla zaintegrovat vlastní platební bránu na míru přímo do e-shopů našimi vlastními silami,“ přibližuje strategické přemýšlení Buben.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Shoptet Pay je přitom všem e-shopům na platformě k dispozici zdarma bez aktivačních či měsíčních poplatků. Cena za řešení, kterou prodejci platí, závisí na zvoleném tarifu, startuje od 1,19 procenta z transakce plus 1,9 koruny v případě plateb kartou. Za výplatu prostředků na účet se také aplikuje poplatek dle tarifu, v nejvyšším není poplatek za výplatu žádný.

„Neřešíme, zda už mají stovky transakcí či zda včera založili e-shop a chtějí svým zákazníkům nabídnout kvalitní službu s možností zaplatit kartou hned od samého začátku. Do druhého dne od objednání Shoptet Pay mohou zpravidla přijímat platby kartou a být plně připraveni na svého prvního zákazníka,“ říká Buben.

E-shopy mají navzdory vlastní platební bráně Shoptetu pořád na výběr přes deset konkurenčních řešení. Shoptet Pay je však jediné plně integrované do platformy, díky čemuž obchodníci mají okamžitý přístup k informacím o aktuálním stavu zásob, objednávek reklamací, účetních výpisech i stavu plateb.

kaskader-kosorinsky

Přečtěte si takéHořel zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, zemřu, vyprávíHořel minutu a půl zavěšený ve vzduchu. Kdybych se nadechl, upálím se zevnitř, vypráví kaskadér

„Zákazník se může rozhodnout, že na e-shopu nenakoupí, když nebude mít k dispozici preferovanou transakční službu. Tomu jsme chtěli zabránit. V oblasti platebních bran jsme pak také naráželi na limity – například standardní doba spuštění bývá týden až 14 dnů, u nás je na pár kliknutí online do druhého dne. Dál pracujeme na tom, abychom více rozvolnili možnosti, za které zboží jde platit, tedy i problematické položky jako třeba CBD produkty, jež jsme rozvolnili právě tento týden. Tyto limity se nám spuštěním nového nástroje daří odstraňovat,“ uzavírá Buben.

Partnerem článku je Shoptet. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.