Hypersport SSC Tuatara je nejrychlejším sériově vyráběným autem světa. Jel přes 500 km/h a přepsal historické tabulky

ssc-tuatara8

Foto: SSC

SSC Tuatara drží čerstvý rychlostní rekord mezi produkčními vozy

0Zobrazit komentáře

Koenigsegg či Bugatti jsou automobilky, jejichž jména zná každý motorový fanda. To ovšem neplatí o společnosti SSC North America, která od roku 1998 působí ve státě Washington. Po událostech, jež se odehrály minulý týden nedaleko Las Vegas, by se to však mohlo zásadně změnit. Právě ona totiž vyfoukla Koenigseggu (a přimhouříme-li oko, tak i Bugatti) rychlostní rekordy stanovené jejich produkčními vozy.

Psal se rok 2017, když se na nevadskou State Route 160 postavil vůz Koenigsegg Agera RS, aby zde stanovil nový rychlostní rekord mezi sériově vyráběnými vozy. Vůz se prohnal tímto kusem dálnice uprostřed ničeho hned dvakrát, vždy v opačném směru. Následně byly dosažené rychlostní hodnoty zprůměrovány a výsledkem byl rekord 447,19 km/h.

O dva roky později, ve zcela jiném koutu světa, byl rekord opět přepsán, když speciální edice Bugatti Chiron Super Sport 300+ dosáhla na trati v německém Ehra-Lessien rychlosti 490,48 km/h. Tento rekord měl však jednu vážnou trhlinu – Chiron prosvištěl dráhu pouze v jednom směru, což celému okamžiku ubralo na vážnosti, tedy alespoň z pohledu sudích z Guinessovy knihy rekordů.

ssc-tuatara2

Foto: SSC

Rekord byl vytvořen průměrem dvou rychlostí dosažených v opačných směrech jedné trati

Dvojitá projížďka v opačných směrech a následné zprůměrování rychlosti je prováděno proto, aby došlo k eliminaci případného zvýhodnění větrem opírajícím se do zádě vozu. Důvod, proč tehdy Bugatti neudělalo otočku a nestřihlo si testovací dráhu ještě jednou, prý spočíval v asfaltu. Podle firmy je povrch tratě za roky ježdění vozů natolik specifický, že by jízda v opačném směru mohla způsobovat přehřívání pneumatik a být nebezpečná.

Zda tomu tak skutečně bylo, však nyní již nikoho zajímat nebude. Svět sériově vyráběných vozů má totiž zcela nového šampióna rychlosti v podobě vozu SSC Tuatara. O stanovení nového rekordu se šuškalo od minulého týdne, kdy se extrémní hypersport postavil na stejný úsek nevadské dálnice jako v roce 2017 Agera od Koenigseggu.

ssc-tuatara9

Foto: SSC

Tuatara v plné kráse

ssc-tuatara4

Foto: SSC

Pohonná jednotka vozu

Za volant vozu, který byl natankován palivem E85 a obut do pneumatik Micheline Pilot Sport Cup 2, usedl britský automobilový závodník Oliver Webb. Jeho úkolem bylo dokázat, že vůz, který má papírově veškeré předpoklady k přepsání rekordu, dokáže tento potenciál prodat i na trati.

Vůz je poháněn motorem V8 o objemu 5,9 litru přeplňovaným dvěma turbodmychadly. Díky této jednotce je pod kapotou ustájena síla v podobě neuvěřitelných 1 775 koní. Na ně se před zahájením testu zaměřilo hned 15 satelitů, aby bylo měření rychlosti co možná nejpřesnější.

Čas přepsat historii

Když Webb sešlápl plynový pedál poprvé, podařilo se mu Tuataru vybičovat k rychlosti 484,53 km/h. Aby bylo vše v naprostém souladu s pravidly, Webb následně vůz otočil a vydal se na jízdu číslo 2. V té se mu podařilo dostat ručičku tachometru až na šílených 532,93 km/h. Navíc podle Webba v tu chvíli vůz pořád táhnul a jediným důvodem, proč jej nepustil ze řetězu ještě víc, byl prý nepříznivý boční vítr.

ssc-tuatara6

Foto: SSC

Oliver Webb

Po zprůměrování obou rychlostí bylo jasno, SSC Tuatara výrazně posunula rychlostní rekord mezi produkčními vozy na 508,73 km/h. Na celé věci je zajímavé, že auto skutečně patří mezi „obyčejné“ sériové verze. Na testování ji dokonce zapůjčil jistý Larry Caplin z Philadelphie a SSC na ní před testem – vedle jiného obutí a natankování speciálního paliva – neprovedlo žádné změny.

Cena jednoho takového exempláře se pohybuje okolo 37,5 milionu korun a celkem by mělo vzniknout 100 jedinečných kusů, nepočítaje 20 modelů, které už byly vytvořeny. Z důvodu pandemie bude v příštím roce vyrobeno pouze 12 kusů, přičemž plná výrobní kapacita počítá s 25 vozy ročně.

ssc-tuatara7

Foto: SSC

Podle jezdce by mohla být rychlost ještě vyšší, ovšem boční vítr testu příliš nenahrával

Důvodem tak pomalého tempa je především extrémní náročnost procesu výroby, který využívá množství kompozitních materiálů, díky čemuž vůz dosahuje hmotnosti pouhých 1 247 kilogramů.

Jak dlouho rekord Tuatary dokáže odolat, ukáže čas. Prvním z vyzyvatelů by mohl být opět Koenigsegg, který chce se svým modelem Jesko Absolute taktéž překonat hranici rychlosti 500 km/h.