Hypersport za téměř 150 milionů. Red Bull navrhl své první auto, které půjde do prodeje

Nový okruhový vůz, který nabídne až 1 100 koní, bude velmi limitovaný. A na silnice se s ním jen tak nevydáte.

Filip HouskaFilip Houska

rb17

Foto: Red Bull Racing

Základní obrysy nového hypersportovního vozu od Red Bullu

0Zobrazit komentáře

Red Bull nejsou jen energetické nápoje. Red Bull je i velice úspěšná stáj formule 1, která má ve svých barvách nejen mistra světa Maxe Verstappena, ale také bohatý tým zkušených inženýrů a konstruktérů, pro které jsou rychlé vozy životní vášní. To potvrzují i teď, kdy navrhli vůbec první auto s emblémem ikonických rozzuřených býků, které se bude prodávat na trhu. Jeho název je RB17. A bude setsakramentsky rychlé. I drahé.

Závodní skupina Red Bull Racing se sice soustředí vývoj těch nejpokročilejších formulí, její divize Red Bull Advanced Technologies však občas koketuje také s návrhy vozů, které se na rozpálený asfalt mistrovských závodních okruhů dostávat nutně nemusí. V minulosti třeba navrhla hypersport s označením X-1, ten ale zůstal pouze v počítači. Teď to tým s ultrarychlými auty zkusí znovu – a to už by mělo vyjít.

Představila totiž koncept vozu RB17, který se sice svým označením odvíjí od monopostů, ale s formulí toho nemá tolik společného. Díky vidlicovému osmiválci zkombinovanému s hybridním pohonem a výkonem až 1 100 koňských sil se bude jednat o bestii, která poslouží zejména okruhovým řidičům. A nutno podotknout, že poměrně bohatým okruhovým řidičům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka, která se má do výroby dostat okolo roku 2025, bude stát pět milionů liber, respektive necelých 150 milionů korun. Navíc bude vyrobena ve velmi limitovaném počtu – vozů nemá vzniknout více než padesát, což z hypersportovního auta této rakouské společnosti udělá spíše sběratelský kousek pro ty největší (a nejmovitější) fanoušky. Technické, produkční a cenové specifikace ovšem nejsou to jediné, čím auto od Red Bullu zaujme.

Zajímavý je i člověk, jenž za RB17 stojí. Není to totiž nikdo jiný než samotný Adrian Newey, pomyslný Steve Jobs formulové branže. Právě tento třiašedesátiletý britský konstruktér se podílel na řadě monopostů, které vyhrály Pohár konstruktérů, a ve světě F1 patří k těm nejuznávanějším. „RB17 shrnuje vše, co víme o vytváření vozů formule 1, které vyhrávají šampionáty,“ říká Newey.

„RB17, poháněný naší vášní pro výkon na všech úrovních, posouvá design a technické hranice daleko za hranice toho, co bylo dosud dostupné nadšencům a sběratelům,“ pokračuje legendární konstruktér, který se mimo jiné s vývojovou divizí Red Bull Racing podílel i na návrhu sporťáku Valkyrie od automobilky Aston Martin. Ten bude ostatně (spolu s One od Mercedesu) jedním z hlavních „konkurentů“ RB17.

K ultrarychlé novince, jejíž maximální rychlost však zatím nebyla zveřejněna, se vyjádřil i šéf Red Bull Racing Christian Horner: „Model RB17 představuje důležitý milník v divizi Red Bull Advanced Technologies, která je nyní plně schopna vytvářet a vyrábět sériové vozy v našem kampusu v Milton Keynes.“ 

Běžní řidiči nicméně budou mít smůlu – i kdyby si novinku koupili, na silnice s ní budou mít zakázáno jezdit. Red Bull Racing mimochodem zatím neukázal ani její celou oficiální podobu. To až časem.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Evropa vyzrála na problém spalovacích vozů. Lišáckým řešením chce jejich výrobu zastavit v roce 2035

Po 15 hodinách se státy shodly na způsobu, jak omezit výrobu klasických vozů od roku 2035 a také jak pomoci domácnostem ohroženým energetickou chudobou.

Omezení výroby vozidel se spalovacím motorem je jedním z cílů Evropské unie

0Zobrazit komentáře

Členské státy Evropské unie se po dlouhém vyjednávání, které se protáhlo až do ranních hodin, shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Po více než 15 hodinách ministři životního prostředí podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či reformu, která v praxi od roku 2035 v podstatě znemožní prodej nových vozů se spalovacími motory.

Po dlouhém vyjednávání schválili ministři pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vozy vybavené spalovacími motory prodávané od roku 2035 budou podléhat výraznému zpoplatnění svých emisí skleníkových plynů. A právě to je ono lišácké řešení. Byť EU spalovací motory přímo zakázat nechce, jejich provoz bude natolik nákladný, že nebude dávat smysl je dále vyrábět. Neplatí to však ve všech případech. Jak připomněla česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková, od roku 2035 bude nadále možné vyrábět motory schopné spalovat čisté alternativní palivo. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu. Ten by měl podle Hubáčkové přinést českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun. Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.

S přispěním ČTK.