Hypoteční mánie je málem srazila, měli moc klientů. Teď Zaloto cílí na půjčky a byty, o nichž se neví

Startup, který propojuje zájemce o finanční produkty s poradci a bankéři, musel loni překopat svůj byznys. Byl totiž zahlcený klienty.

Luboš KrečLuboš Kreč

zaloto

Zakladatelé Zalota Marek Kříž (vlevo) a Martin Šetek

0Zobrazit komentáře

Přestože jim byznys loni v zimě a na jaře doslova padal do klína, moc velkou radost z toho Marek Kříž s Martinem Šetkem neměli. Před třemi roky založili společnost Zaloto, která online propojuje zájemce o různé finanční produkty s poradci a bankéři. Realitní boom, který během covidové pandemie nastal, se samozřejmě odrazil i u nich, takže poptávek po hypotékách výrazně přibylo. Jenže až moc.

„Loňský rok jsme začali naprosto brutálně, v lednu a únoru jsme zpracovali ohromné množství poptávek. Ale nebyli jsme na to připraveni, takže jsme se hodně zákazníkům ozývali pozdě a nedokázali jim nabídnout dobrý servis. Hned v březnu jsme proto zatáhli za ruční brzdu a šli se věnovat investicím do infrastruktury, abychom byli schopni lépe škálovat,“ říká Kříž.

Co to znamená? Vypnuli digitální marketing, omezili příjem nových klientů, překopali interní procesy, ještě víc se zaměřili na hledání nových a osvědčených poradců, aby měli kvalitnější databázi. Promítlo se to ale v tržbách – ty se za rok 2021 ustálily na 26 milionech korun, místo aby překonaly hranici 40 milionů, jak si v Zalotu původně plánovali. Celkem u nich lidé loni poptali hypotéky za 40 miliard korun.

„Nic jiného nám nezbývalo. Riskovali bychom, že sice naženeme obrat, ale ztratíme pověst a zákazníky, protože služba, kterou jim dáme, nebude stát za to. Dnes jsme připraveni na násobky toho, co děláme, ale ve stejném týmu. Takže po otočení tržního prostředí bychom měli být schopni profitabilně vyrůst na dvoj- až trojnásobek tržeb,“ dodává devětadvacetiletý Kříž, který Zaloto rozjel se svým stejně starým kamarádem a oba mají ve firmě rovný podíl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Změna toho, jak Zaloto uvnitř fungovalo, ale nebyla ani zdaleka jediná. S tím, jak centrální banka začala už loni zvyšovat úrokové sazby a tlačit na to, aby zchladila realitní mánii, se i firma musela chystat, že zájem o hypotéky poklesne. Zatímco loni poptávky po hypotékách tvořily jasnou většinu příjmů Zalota (za každé propojení na potenciálního zákazníka dostane malý poplatek), letos už hrají prim spotřebitelské úvěry. V portfoliu mají přes 1 200 poradců a bankéřů.

„Diverzifikace byla nutná. Chceme, aby hypotéky i do budoucna tvořily maximálně polovinu našeho byznysu,“ upřesňuje Martin Šetek. Zatímco meziročně došlo na hypotečním trhu v důsledku nárůstu úroků a zpřísnění podmínek k šedesátiprocentnímu poklesu zájmu, u Zalota je propad mírně menší zhruba o 50 procent. „Ke konci podzimu očekáváme, že trh půjde meziročně dolů ještě víc, a to až o 80 procent,“ doplňuje.

Naopak zájem o spotřebitelské úvěry narostl: „Když člověk sleduje výsledovky bank v obou kvartálech tento rok, tak to jde krásně vidět. Jedná se o produkt, po kterém je teď zvýšený zájem. Díky vyšším úrokovým sazbám půjde nejen o nejvíce poptávaný, ale taky v absolutním zisku o nejdůležitější produkt bank letos.“

tym-zaloto

Foto: Zaloto

Tým startupu Zaloto

Podle statistiky Hypoindex, která sleduje výši hypotečních úroků, je aktuálně průměrnou sazbou 6,23 procenta. Před rokem to bylo 2,84 procenta. Ruku v ruce s tím jde Šetkem vzpomínaný propad zájmu o úvěry na bydlení. Podle Zalota ale opět dojde k probuzení trhu, společnost očekává, že obrat nastane ve druhém pololetí roku 2023.

Ačkoli hypotéky tvořily, tvoří a i nadále budou tvořit podstatnou část byznysu Zalota, které by letos v tržbách rádo aspoň mírně pokořilo loňský rok, vedle nich a spotřebitelských úvěrů nabízí startup také pomoc při sjednání půjčky na auto nebo s životním pojištěním. A už plánuje ještě další úplně nový obchodní směr – prodej nemovitostí.

I když nejde tak úplně o realitní činnost… „Náš nový produkt se jmenuje Zaloto Home. Propojujeme zákazníky s neveřejnými nabídkami developerských projektů. Máme na to malý tříčlenný tým. Developer, který bude stavět projekt, musí před získáním peněz od banky mít určitou předprodanost. Proto jde za námi a my mu ji zajistíme,“ vysvětluje Marek Kříž.

Zaloto má v databázi přes 120 tisíc klientů, navíc se na něj obrací i noví zákazníci, kteří shání bydlení a zatím nemají vybranou nemovitost: „Do konce roku chceme mít v téhle neveřejné nabídce tři sta nemovitostí. Dnes jich máme kolem sta, primárně jde o byty, ale také apartmány. Zatím pracujeme se čtyřmi developery.“

Nejpopulárnějším startupem je Placehunter. Aplikace pro zajímavá místa k výletům nadchla veřejnost

Lidé svými hlasy rozhodli o projektu, který si odnáší ocenění nejpopulárnější startup roku 2022. Stala se jím aplikace, která ukazuje lidem místa trochu jiná, než jsou zvyklí.

Iva BrejlováIva Brejlová

placehunter startupawards

Foto: Placehunter/CzechCrunch

Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš zvítězili v soutěži startupové popularity

0Zobrazit komentáře

Vždycky věděli, jak své fanoušky oslovit. Však také s doporučováním a cestováním začali na sociálních sítích. Aplikace Placehunter teď sesbírala v soutěži popularity tolik hlasů, že ji s náskokem vynesly na vrchol seznamu víc než stovky projektů přihlášených do soutěže o nejpopulárnější startup. A ve druhém kole až na pozici úplné jedničky mezi třiceti startupy, které se sem dostaly. Placehunter se tak stává oficiálně nejpopulárnějším startupem v Česku.

Aplikace nabízí zajímavé lokality, které její zakladatelé Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš sami procestovali. Každá z nich má vlastní profil, kde je její popis, souřadnice, fyzická i časová náročnost nebo navigace na nejbližší parkoviště. Místo jde zadat do výběru oblíbených, nebo si lokalitu odškrtnout jako navštívenou. A dopředu se dá přímo uvnitř aplikace podívat třeba i na počasí.

O vítězi kategorie rozhodovala veřejnost a svůj oblíbený startup podpořilo dohromady přes dvacet tisíc hlasujících. Ti poslali na druhé místo mladou firmu 4Trans Jaroslava Tona zaměřující se na financování malých a středních podniků v logistice. Řidičům kamionů po celé Evropě pomáhá řešit problémy spojené s dlouhými splatnostmi faktur. Bronz získalo Qerko, zjednodušující skrze mobilní aplikaci úhradu útraty v restauracích, kavárnách a dalších podnicích.

Jsou to dva srdcaři

Na začátku byla pandemie. Nutnost zůstat v Česku. A pak snaha inspirovat ostatní k tomu, co zjistili sami. Totiž, když se Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš rozhodli místo cest do zahraničí objevit zajímavá místa v tuzemsku, našli spoustu těch, která zůstávají stranou masové turistiky. A přitom podle nich stojí za to. Ukázalo se, že záměr sestavit profily doteď méně známých lokalit se může proměnit v zajímavý byznysový projekt.

„Placehunter nabízí jen taková místa, která mají stále své kouzlo a jsou maximálně fotogenická. Navíc nejsou tolik známá a logicky jich nesmí být mnoho, aby se v nich cestovatel při prohlížení neztratil,“ vysvětloval krátce po spuštění aplikace Janouš.

S její první verzí pár vyrukoval po čtyřech měsících, po dvou dnech získal 8,6 tisíce uživatelů a v App Storu se dostal na první příčku v kategorii nejstahovanější bezplatná aplikace v Česku. Už v dubnu 2021 jsme mohli napsat, že Placehunter využívá přes jedenáct tisíc lidí a prémiovou, tedy placenou verzi, si pořídila zhruba dvě procenta lidí. Její rozvoj přitom stále v podstatě zdržovala vládní opatření a zakladatelé čekali na rozvolnění, aby lidi mohli začít znovu cestovat.

placehunter_1

Foto: Placehunter

Jaroslav Janouš a Eliška Hudcová z Placehunteru a Petr Kotík z Amazing Places

Před rokem se s Placehunterem spojil projekt Amazing Places, který se tu stal menšinovým partnerem, když si pořídil desetiprocentní podíl za nižší jednotky milionů korun. Byl to podle obou stran logický krok – obě aplikace se zaměřovaly na podobné uživatele i trh. A spolu můžou v jednom balíčku nabízet jak zajímavá místa, tak možnosti ubytování v jejich okolí.

„Jsou to dva srdcaři, kteří se svému projektu věnují dnem i nocí a pro nás jsou zárukou, že to, co vytvořili, nemůže někdo zopakovat jen na úrovni nějakého byznys plánu,“ vysvětloval Petr Kotík, který Amazing Places založil a kterého Placehunter nadchl. V tu chvíli měl Placehunter čtyřicet tisíc uživatelů.

Později aplikace přidala doporučení na restaurace a kavárny z Gastromapy Lukáše Hejlíka. K typům na české výlety přihodila nápady na zajímavá místa v Rakousku a na Slovensku. A teď hlásí přes sto tisíc uživatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti Placehunter nabízí skoro 250 míst k prozkoumání v Česku, většina z nich je ale ve verzi dostupné zdarma uzamčená. Všechny lokality se otevřou těm, kdo si zaplatí předplatné. V Rakousku je v placené verzi 129 tipů, na Slovensku 52.

Počtem míst, uživatelů a ostatně i zemí, kde je přítomna, aplikace nekončí. Cílem je v následujících letech postupně pokrýt většinu Evropy. V příští sezóně by měla být dostupná Itálie, Švýcarsko a Německo.

Sama aplikace by se navíc měla otevřít nejen českým turistům, ale i obyvatelům těch států, kde se zabydlí. „Plán je takový, abychom se usadili a rovnoměrně pokryli místa v dané zemi a následně nabídli aplikaci i zahraničním objevovatelům,“ říká Janouš.

cristovao

Přečtěte si takéBen Cristovao se pouští do podnikání ve skin carePřed pár dny vyprodal Eden, teď se Ben Cristovao pouští do podnikání ve skin care. Salon má v Karlíně

***

CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě Placehunteru ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za startupovou osobnost roku získali Daniel Hejl a Hubert Palán z Productboardu. Investiční trefu roku si odnáší investiční fond Inven Capital. A ocenění mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím jednorožcem, získal Better Stack.

sa-038