I do zapadlé vesnice. Tesco stále rozváží po celém Česku, nyní však s bohatším sortimentem potravin a doplňků

Filip HouskaFilip Houska

tesco-zasilka

Foto: Tesco

Tesco Zásilka nyní pojme mnohem větší sortiment

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv jsou online supermarkety mezi námi již nějakou dobu, teprve v posledních měsících mohl naplno ukázat své přednosti i těm zákazníkům, kteří je dosud nevyužívali. Češi ve velkém změnili nákupní strategii a spoléhali hlavně na dovoz potravin až ke dveřím. Netýkalo se to však pouze občanů větších měst, ale i nejzapadlejších koutů republiky, kam se pomocí kurýrů vydávala zejména trojice Rohlik.cz, Košík.cz a Tesco.

V době, kdy to lidé nejvíce potřebovali, rozjeli nové služby založené na rozvozu základních potravin a doplňků do domácnosti do všech míst v Česku. A zatímco Rohlik.cz už své aktivity v tomto ohledu utlumil, konkurenční Košík.cz v nich dál pokračuje a to stejné plánuje také Tesco, které dál rozšiřuje svou službu Tesco Zásilka, s níž začalo operovat před dvěma měsíci. Nově si však mohou zákazníci z celého Česka vybírat z mnohem většího sortimentu.

Namísto balíčku 24 základních druhů potravin a drogerie, jehož obsah nešlo měnit, rozšiřuje nabídku na více než tisíc produktů. Pokud tedy bydlíte v místě, kam Tesco standardně potraviny nerozváží, můžete si přímo na webových stránkách supermarketu navolit sekci Tesco Zásilka a vybírat z různých typů trvanlivých potravin, drogerie, nápojů, potřeb pro děti a domácnost či krmiva pro domácí zvířata. Jedinou podmínkou je, aby se produkty vlezly do krabice s rozměry 54 × 34 × 22 centimetrů a váze maximálně 15 kilogramů.

tesco-online-nakup

Foto: Tesco

Tesco nabízí i klasický online prodej s doručením až k prahu dveří

„Mezi hlavní výhody služby Tesco Zásilka patří stejná cena produktů jako v kamenných obchodech Tesco, snadné a pohodlné objednání pro každého, dostupnost v celém Česku a možnost objednat nákupy nejen sobě, ale například svým rodičům žijícím na vesnici, nemocným příbuzným či jako dárek přátelům, které nemůžete navštívit,“ říká Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco pro ČR.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když jsou ceny stejné jako v kamenných prodejnách, je jasné, že si za dovoz musíte připlatit. Tesco stanovilo univerzální poplatek 99 korun, a to kamkoliv po republice s tím, že objednávka dorazí maximálně do tří pracovních dní. Není tedy od věci se zamyslet, jak urgentně potraviny a další potřeby potřebuje, případně celý nákup včas naplánovat.

Zatímco Tesco a Košík pokračuje, Rohlík svou misi splnil

Tesco ovšem není jediný supermarket, který stále operuje s rozvážkou po celém Česku. Neméně důležitý je i Košík, internetový obchod spadající do skupiny Mall Group. I ten v uplynulých hektických měsících spustil celorepublikovou rozvážku trvanlivých potravin a nezastavuje se ani teď – jeho sklad ve středočeských Jirnech stále odbavuje produkty i do odlehlých koutů.

Naopak Rohlik.cz svou službu Suchý Rohlík již zaříznul, protože podle jeho slov již „splnila misi pomáhat lidem v těžkém období“. Komerční ředitel Rohlíku Olin Novák pak pro Mediář zmínil, že prostřednictvím této iniciativy dokázali obsloužit řádově desítky tisíc lidí, což se dá považovat za splněný cíl.

rohlik-cz3

Foto: Rohlik.cz

Kurýr s nákupem z Rohlik.cz

Ozdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot

Foto: Zoot

Prodejna Zoot

0Zobrazit komentáře

Do nové etapy v posledních týdnech symbolicky vstoupil Zoot. Tuzemský módní e-shop prožil velmi složitý rok, který vyvrcholil jednak náročnou koronavirovou krizí, ale zároveň přinesl formální dokončení reorganizačního plánu a konec insolvence. Z něj Zoot vyvedla investiční skupina Natland, která je oficiálně novým majitelem firmy.

„Byl to velmi složitý rok a celý proces. Zatím jsme stále na začátku, ale první krok, vyvést firmu z insolvence a zajistit životaschopnost, se podařil,” říká zakladatel a majoritní vlastník Natlandu Tomáš Raška, který Zoot převzal pod hlavičkou firmy Company New, a. s. Pod vedením Lukáše Uhla a Roberta Vojáčka módní e-shop v cestě za ozdravením odepsal spoustu pohledávek a teď spouští další byznysovou nohu.

Zavření kamenných obchodů a obecně zásadní propad v zájmu o nákup módy v době krizových týdnů souvisejících s pandemií koronaviru se týkalo celého módního trhu. Pomalu zpět se nyní vrací k původním číslům i Zoot a spouští na svém e-shopu tzv. marketplace.

„Po 15. březnu byl propad tržeb nejhorší a trval dva týdny (-67 %), jelikož většina zákazníků Zootu využívá výdejnu ke zkoušení oblečení. Naštěstí se situace otočila vcelku rychle, naše výdejny mohly být již na začátku dubna otevřené a dosáhli jsme o 16 % větších tržeb než minulý rok,“ prozradil pro CzechCrunch Robert Vojáček, který je v Zootu ředitelem odpovědným za růst.

zoot-underarmour

Zoot bude v rámci svého tržiště nabízet například značku Under Armour

Svůj e-shop chce teď nově Zoot nabídnout také jako platformu pro další značky, které přes něj budou moci prodat své zboží. „První značka Under Armour už je na webu k dispozici našim zákazníkům. V další vlně nasazujeme Styx nebo třeba eko zboží e-shopu Econea,“ komentuje spuštění tržiště na Zootu Vojáček. Firma už jedná o spolupráci s desítkami dalších českých módních firem.

Tržiště na Zootu má značkám jednak pomoci například ve vyprodání zboží během krize, ale zároveň díky němu mohou oslovit i úplně nové publikum. Jen v dubnu mělo e-shop Zootu navštívit 1,5 milionu uživatelů, a tak se může stát ideálním kanálem, kde mohou prodejci po slabším období opět chytit dech a začít ve větším prodávat své zboží.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň se může logicky jednat o zajímavý byznys také pro Zoot. Tržiště jsou ve světě e-commerce stále populárnějším obchodním modelem. Globálně na něm staví například Amazon a velký úspěch sklízí v posledních týdnech také Mall.cz, kde přes 800 obchodníků v rámci partnerského prodeje tvoří již více než čtvrtinu ze všech objednávek na e-shopu.

„Očekáváme, že marketplace by příští rok mohl tvořit 10 % našeho obratu,“ doplňuje pro CzechCrunch Vojáček. Součástí celého tržiště na Zootu je nejen internetový obchod jako takový, ale také síť výdejen radosti, kterých má aktuálně Zoot po celém Česku 80, z toho čtvrtinu vlastních a zbylé v rámci partnerských prodejen.

Partnerský prodej ale nutně nebude jen o módě jako takové, což dokazuje i spolupráce s Econeou, což je tuzemský e-shop s ekologickými produkty pro domácnosti.

robert-vojacek

Foto: Pietro Filipi

Robert Vojáček, ředitel pro rozvoj Zootu

„Od napojení na tržiště Zootu očekáváme jednak další růst našeho byznysu, ale také to, že se ekologické, přírodní a zdravé produkty dostanou k více lidem, kteří je dosud neznali. Na Zootu bude zhruba 30 až 40 značek, které prodáváme velkoobchodně,“ říká Pavel Milan Černý, spoluzakladate e-shopu Econea, s tím, že půjde například o značky Eco Cosmetics, laSaponaria, Lamazuna, Hydrophil či Mulieres.

Pro zákazníky se při nákupu v zásadě příliš nezmění. U produktů bude akorát v e-shopu svítit, že se jedná o partnerský prodej a že je na Zootu prodává přímo právě daný prodejce (a nelze tak na něj ani uplatnit případné slevy). Nákupní zkušenost by však měla zůstat stejná, na což bude Zoot klást důraz.

dalibor-cicman

Přečtěte si takéObří investice na Slovensku. GymBeam nabírá 160 milionů korun a chce ovládnout celou střední a východní EvropuObří investice na Slovensku. GymBeam nabírá 160 milionů korun a chce ovládnout celou střední a východní Evropu

„Chceme opravdu důsledně u partnerů hlídat kvalitu zboží a chceme si udržet velkou rychlost dodání, a tak jsme se rozhodli, že poslední míli k zákazníkovi si chceme držet pod svou kontrolou,“ dodává Vojáček s tím, že zákazník vždy obdrží celou objednávku v rámci jedné zásilky, ať už jde o vlastní produkty Zootu či partnerský prodej.

Cílem Zootu, který se koncem loňského roku dokázal vůbec poprvé ocitnout v černých číslech, je, aby do příštího roku na své tržiště nasadil 20 tisíc nových produktů různých značek. Zároveň pro módní hráče připravuje program financování skladových zásob, který by jim pomohl částečně pokrýt cash flow potřeby provozu.

„Tento program v první fázi finančně kryje Zoot z prostředků majoritního akcionáře, kterým je investiční skupina Natland, ale zároveň jej připravujeme do podoby bankovního produktu spolu s finanční institucí působící na českém trhu,” říká výkonný ředitel firmy říká Lukáš Uhl.