I její princ utrácí ve hrách miliony. Saúdská Arábie chce být esportovou velmocí a podporuje to desítkami miliard korun
Když jde o velké peníze, je u toho Saúdská Arábie. Sledovat to můžeme hlavně napříč fotbalovou scénou, kde bohatí šejkové nalévají astronomické sumy do klubů i hráčů. Saúdové se nicméně začínají angažovat také v jedné z nejrychleji rostoucích „sportovních“ oblastí – esportu. Potvrzuje to velký obchod, kdy tamní skupina za miliardy korun koupila organizaci ESL Gaming. A to může významně změnit zavedené pořádky.
Globální herní průmysl se nám mění pod rukama už několik let, nicméně v letošním roce nabraly změny nevídaného tempa. Začalo to třemi velkými akvizicemi, mezi kterými nejvíce vyčnívá Microsoft a jeho apetit po hrách z dílen Activision Blizzard, za které neváhá vysázet téměř 70 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). A spolu s tím dochází k disrupci také v oblasti esportu, tedy profesionálního hraní videoher.
Koncem ledna totiž saúdskoarabská skupina Savvy Gaming Group, podporovaná státním investičním fondem, oznámila nákup dvou výrazných esportových organizací – pořadatele herních turnajů ESL Gaming a esportové platformy FACEIT, přes kterou se profesionální turnaje hrají a využívá ji přes dvacet milionů uživatelů. Za obě tyto entity zaplatila 1,5 miliardy dolarů, tedy více než 30 miliard korun. A spojila je v jednu skupinu.
Investoři po esportu prahnou
Ambice Saúdů jsou v tomto ohledu poměrně zřejmé – chtějí vybudovat ultimátní esportovou platformu a postavit se tak do čela obrovského byznysu, který profesionální hraní počítačových her představuje. Ostatně se stačí podívat na čísla. Podle průzkumů agentury Newzoo má globální esportový trh v měřítku souhrnných tržeb za letošní rok dosáhnout úrovně okolo dvou miliard dolarů, dvojnásobku oproti roku 2019.
„Ačkoliv je výše celé transakce astronomická a pro mnoho lidí – včetně těch z oboru – byla pravděpodobně šokující, ukazuje to na sílu celého odvětví a na chuť investorů do této atraktivní oblasti vstoupit a vybudovat si pozici v momentě, kdy esport zažívá enormní růst,“ říká pro CzechCrunch Ladislav Dyntar, majitel jednoho z nejúspěšnějších herních týmů v Česku, eSuby.
„Investorskou optikou se jedná o opravdu mistrovský tah, a to hlavně z pohledu bývalého majitele ESL Gaming, Modern Times Group, který v roce 2015 koupil čtyřiasedmdesát procent společnosti za zhruba dvě miliardy korun. Svou investici tak zhodnotili téměř jedenáctkrát,“ doplňuje Dyntar. „Dá se očekávat, že u těchto dvou firem noví investoři neskončí,“ předpokládá majitel eSuby.
Savvy Gaming Group by totiž v budoucnu mohla novou skupinu, která spojením ESL Gaming a FACEIT vznikne, doplňovat dalšími organizacemi, jež by platformu vylepšovaly a zpřístupňovaly nejen novým generacím hráčů, ale také divákům, jejichž počet průběžně roste. Například největší esportový turnaj planety, The International ve hře Dota 2, loni v jeden moment sledovalo až 2,7 milionu lidí.
Na to Saúdové slyší. Jak pro CzechCrunch doplňuje i Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu, například korunní princ Saudské Arábie, Abdullah bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, utrácí ve hře Dota 2 miliony korun za různé doplňky. Tým Nigma Galaxy má zase jako generálního partnera leteckou společnost Etihad Airways. Je tedy zřejmé, že se do tohoto odvětví bohatá země ponoří ještě více.