I na Harvardu jsou špatné přednášky. Problém českých škol je průměrnost, shodují se vědci

Nadační fond Neuron pozval české akademiky se zkušenostmi ze zahraničních univerzit na diskuzi o tom, jak můžeme být úspěšnější.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

navrh-bez-nazvu-4

Foto: Avast, NFN, CzechCrunch

Michal Pěchouček, Miloslav Polášek a Martin Fusek byli hosty diskuze Nadačního fondu Neuron

0Zobrazit komentáře

Nezáleží, na který žebříček se podíváte. Ať už pořadí nejlepších univerzit světa sestavuje Quacquarelli Symonds, Times Higher Education, nebo Shanghai Ranking Consultancy, v prvních dvou až třech stovkách nejlepších univerzit na světě nenajdete ani jednu z České republiky. I přesto, že papírově bychom na to měli předpoklady. Důvody tohoto stavu českého vysokého školství se pokusil rozklíčovat Nadační fond Neuron, jenž si na debatu pozval špičkové české akademiky.

Série diskuzí Neuron Online Club přivítala hosty, kteří sice mají pevnou vazbu na naši domovinu, ale sbírali zkušenosti na zahraničních univerzitách či následně v byznysech, které se vyklubaly z jejich akademických drah. Právě podpora nadějných českých vědců a transferu technologií z vysokých škol do byznysu patří mezi hlavní úkoly Nadačního fondu Neuron, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem.

Na diskuzi přijal pozvání i Michal Pěchouček, přední profesor umělé inteligence, který působí na pražské ČVUT a taktéž ve společnosti Gen, dříve Avast. Zdůraznil – nepříznivým statistikám navzdory – že špičková věda v Česku existuje, ale je jí málo. Základní problém přitom vidí v nátuře mnohých akademiků. „Češi jsou málo soutěživí a jsou i relativně málo soutěživí ve vědě. Jistě, máme akademiky, kteří každý den vstávají s tím, že chtějí něco změnit, ale pak je tu i spousta lidí, kteří vyhrávat nechtějí,“ tvrdí.

Pěchouček zmínil také mnohými kritizovanou a v Česku běžnou praktiku zvanou inbreeding. Ta znamená, že univerzita si od útlých bakalářských let vychovává studenty až do docentur či profesur. Takoví akademici však často nemají žádné zkušenosti ze zahraničních univerzit a nepřináší do domoviny důležité know-how.

S profesorem umělé inteligence souhlasí i biochemik Martin Fusek, jenž se stará o transfery technologií v Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd. „V Česku chceme být často průměrní a jsme k tomu i vychovávání. Třeba americké vysoké školství v průměru také nestojí za moc, ale zároveň mají Harvardy a Stanfordy. My máme jen ten průměr,“ podotýká. Obecně je prý ale optimista – na VŠCHT, kde taktéž působí, si totiž začíná všímat generační obměny, kdy bývalí studenti začínají přicházet ze zahraničí zpět a s sebou nesou i cenné zkušenosti.

Do vlasti se (alespoň na chvíli) vrátil i Jakub Abramson, dnes profesor imunologie, který studoval taktéž na VŠCHT a jenž má doktorát z izraelského Weizmannova institutu a postdoktorskou praxi absolvoval na Harvardu. A potvrzuje Fuskova slova: „I na Harvardu jsou špatné přednášky, to, že je někdo světový expert ve svém oboru, ještě neznamená, že je dobrý pedagog. Rozdíl je jinde. Za katastrofální totiž považuju propojení českého vysokého školství s vědou jako takovou,“ varuje Abramson. V zahraničí totiž viděl běžnou praxi, v níž je výuka na vysoké škole doplněk a centrální roli hraje vlastní výzkumná práce.

Roli v tom, jak univerzitní prostředí vypadá, ale mohou hrát i nečekané elementy – třeba povinná vojenská služba. Na tu se totiž v Izraeli na dva roky vydávají všechny ženy a na tři všichni muži. Následně ještě často rok cestují a učí se tak sami o sebe postarat. Podle Abramsona se následně vrací jako dospělí jedinci, kteří už ví, co chtějí dělat. A až s tímto vizionářským mindsetem jdou studovat na univerzity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Větší vyspělosti ze strany studentů si v zahraničí všiml i Miloslav Polášek, jenž na Ústavu organické chemie a biochemie vede skupinu koordinační chemie. Dříve působil v Bostonu. „Zažil jsem, že studenti jdou do doktorského studia s tím, že přesně neví, co chtějí vyzkoumat, ale jdou tam proto, aby sbírali zkušenosti v průběhu let. Ne aby jen získali papír,“ říká.  Na českém školství kritizuje i příliš brzkou specializaci – když chce někdo studovat chemii, současný systém jej v devatenácti letech odseparuje od fyziky a biologie.

Přitom je to právě propojování na první pohled vzdálenějších disciplín, při němž vzniká zpravidla největší vědecký pokrok. V zájmu univerzit je pak nejlepší objevy přetvořit ve spin-offy, tedy funkční byznyzy, anebo patenty prodávat do rukou zahraničních firem. I tato praxe ale v Česku na některých frontách vázne.

Propojenosti akademického a byznysového světa nepomáhá podle účastníků diskuze ani česká byrokracie, díky níž transfery do byznysu trvají léta, zatímco zahraniční univerzity díky lepšímu legislativnímu prostředí ji zvládají spíš v řádu měsíců. Část problému je i rozdrobenost fakult českých vysokých škol – profesor Jan Konvalinka, šéf Ústavu organické chemie a biochemie poukazuje třeba na několik lékařských fakult Karlovy univerzity. Jakkoliv je akademická svoboda na jednu stranu cennou kvalitou, zároveň podle něj ztěžuje řízení.

Ne všechno se dá ale svalit na systém. Podle Fuska komplikuje lepší transfery i fakt, že mnoho výzkumníků se uchyluje k doplňujícím výzkumům a chybí nám tak velké objevy – potřebujeme proto podle něj především vyzdvihovat příběhy úspěšných transferů a úspěšných vědců. Pěchouček je však optimista a vidí mezi svými svěřenci řadu studentů, kteří chtějí mít dopad – ať už právě výzkumem, nebo třeba byznysem. „A dopad potřebujeme, peníze přijdou s tím,“ uzavírá Konvalinka.

Školství doplácí na demografické změny. Přeplněné střední školy nám hrozí každoročně, říká analytik

Karel Gargulák z PAQ Research popisuje, že střední školství se těžko vyrovnává se stěhováním do měst a měnícími se preferencemi studentů.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

gragulakRozhovor

Foto: Archiv KG

Karel Gargulák, analytik PAQ Research

0Zobrazit komentáře

V roce 2008 se v Česku narodilo téměř 120 tisíc dětí a vznikl tak nejsilnější ročník v historii samostatné České republiky. Dnes jsou z nich čtrnáctiletí či patnáctiletí lidé, kteří opouštějí základní školy a v září zamíří na střední. Ne všichni ale tam, kam chtěli. A někteří nevědí, jestli budou mít vůbec kam nastoupit. Střední školství bojuje s nevídaným náporem, kterému se však dalo předejít. Sociologická data přitom hovoří jasně – důsledky menší vzdělanosti společnosti nejsou dobré pro nikoho.

Vzdělávací podmínky nejsou pro všechny stejné – a v Česku to platí dvojnásob. Záleží na tom, do jak movité rodiny se člověk narodí, v jakém regionu či jak velkém sídle žije. To, jakou školu vystuduje, je pak určující pro budoucí sociální status či finanční zajištěnost a korelace lze najít i se společenskými jevy jako populismus či nacionalismus. Jednoduše řečeno, českému vzdělávání se nedaří být prvkem, který by znevýhodnění vyrovnával, a přeplněné střední školy přidávají systému další komplikaci.

České vzdělávací prostředí dlouhodobě sleduje i Karel Gargulák, analytik sociologické výzkumné organizace PAQ Research. Příčiny současného přetlaku vidí i v nedostatečné koordinaci na státní úrovni, neboť střední školy zřizují kraje. Zároveň máme relativně silnou větev soukromých a církevních středních škol, které koordinaci dále ztěžují.

„Pokud samotné krajské samosprávy nezareagují, tuhle situaci s nepotkáváním se poptávky a nabídky středních škol budeme žít skoro každý rok. Demografická předpověď je teď poměrně konzistentní – do prvních ročníků středních škol se bude až do roku 2026 zapisovat zhruba 120 tisíc dětí,“ říká Gargulák v rozhovoru pro CzechCrunch.

Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Karlem Gargulákem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete naladit každou neděli.

Více

Řada nadějných studentů se ani přes výborné studijní výsledky nedostala na preferovanou střední školu nebo dokonce na vůbec žádnou. Dalo se tomu předejít, šlo to vyčíst z dat?
Určitě dalo, minimálně data o demografických predikcích máme k dispozici. Už od minulého roku víme, že počet studentů nastupujících na střední školy je nadprůměrný a přicházejí nám silné ročníky 2008 až 2012. Je ale důležitá i vnitřní mobilita. Lidem, kteří se před lety začali stěhovat do aglomerací okolo Prahy, Středočeského kraje a Brna, dorůstají děti a snaží se tak najít své místo ve vzdělávání ve větších městech. Kdybychom tato data sledovali víc, mohli jsme předejít tomu, aby frustrace všech aktérů i poptávka byla tak velká.

Když se podíváme na věkovou strukturu českého obyvatelstva, je z ní patrné, že dnešní třicátníci, kteří šli na střední školy zhruba v letech 2000 až 2005, tvořili ještě o dost silnější ročníky. Co se tedy se vzdělávacím systémem od té doby stalo, že není schopen současný ročník pojmout?
Právě že se toho nestalo zase tolik. Kolem let 2000 až 2005 se ustanovila struktura středoškolských oborů, kdy přibližně 20 až 25 procent ročníku šlo na gymnázia, 40 procent na maturitní obory a zhruba 30 procent pak zbylo na to takzvané učňovské vzdělávání. Jenže od té doby se pole výrazně změnilo. Proměnily se preference žáků a jejich rodičů směrem ke všeobecnému vzdělávání. Zároveň tu máme obrovskou masifikaci vysokoškolského vzdělávání (maximalizace kvantity – pozn. red.), kdy se na ně hlásí i padesát procent ročníku. Podstatné přitom je, že toto rozložení oborů mají na starost krajské samosprávy.

Takže kdybych to parafrázoval, kraje se nepřipravily třeba na to, že více studentů bude chtít ve větších městech na gymnázia. Jsou právě gymnázia tím pádem pod největším tlakem?
Je to tak. Ale nejde říct, že kraje by nedělaly vůbec nic, je spousta příkladů zajímavé praxe. Praha třeba v minulém volebním období, kdy to nebylo populární, rozšiřovala kapacity gymnaziálních oborů. Jihomoravský kraj to samé – a zároveň navyšoval kapacity v okresních městech na oborech v lyceích. Čili je potřeba dost strukturované přemýšlení o kapacitách v celém kraji, ale zároveň bohužel nedochází v tomto k synergiím s tím, co chce stát.

Vezměte si, že celý ten ohromný sektor středního školství koordinují na státní úrovni jednotky lidí. Nelze tedy vinit je, kraje, ale i stát, protože nebyl dostatečně asertivní. Decentralizace našeho vzdělávacího systému je obrovský problém. Nikdo se jím vlastně systematicky nezabývá a nenese zodpovědnost za jeho celkovou kvalitu.

Hodně se mluví právě o gymnáziích, ale Deník N například popsal případy deváťáků, kteří se hlásili na učňovské obory a ani tam kapacity nestačily. Ty jsou tedy také tak populární?
Je to jako v každé jiné službě. Přitahuje kvalita a nějaký sociální nebo kulturní status. Typicky se to pojí s gymnázii, protože se na nich tvoří budoucí elity a je pak pravděpodobné, že uspějete v dalším profesním životě. Zmíněná decentralizace se projevuje i ve kvalitě vzdělávání – gymnázium automaticky neznamená kvalitu, naopak odborné vzdělávání je někdy velmi kvalitní a přitahuje zájemce. Je to tedy o kvalitě pedagogické práce, kterou ale opět nikdo systematicky neřeší, protože kraje svoje role chápou jako velmi správcovské. To říkám ze zkušenosti poté, co jsem pracoval se všemi 14 krajskými správami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmínil jste už, že Jihomoravský kraj je v tomto směru ukázkou dobré praxe. V čem nás může inspirovat?
Z toho, co já jsem vnímal, tamější náměstek hejtmana Jiří Nantl šel už do krajských voleb v roce 2020 tvrdě s tím, že chce podporovat všeobecně vzdělávací obory, gymnaziální a lyceární. Zároveň kraj podpořil dostavbu zcela nového gymnázia – to je vlastně dost nestandardní, že by se zakládala zcela nová škola. V kraji je zároveň vždy množství projektů, při nichž se rozšiřují kapacity nebo staví nové budovy.

Jsou naopak nějaké střední školy, kde i za současné situace žádný kapacitní problém nebyl?
Dle toho, jak mohu sledovat nabídku druhých kol, jsou to právě ty obory, které nejsou úplně atraktivní a mají nějakou špatnou pověst. Třeba hotelnictví nebo odborné školy zaměřující se na gastro. Jsou vždy nějaká místa na učňovských oborech, protože mají pověst oborů, kde nejsou kognitivně nadaní žáci, což nemusí být vůbec pravda. Osobně bych se ale nad tímhle zamyslel hlouběji –  vzhledem ke změnám na pracovním trhu a nástupu umělé inteligence nevidím moc význam v nějakých administrativních oborech. Nebo podle mě nemá smysl se na obchodních školách zaměřovat nějak výrazně na účetnictví.

Zkusme se teď podívat na makro obrázek. Má tedy nějaký zásadní společenský dopad to, když se třeba nadějný student nedostane na střední školu, ať již vybranou, nebo dokonce žádnou?
Samozřejmě má. S PAQ jsme vytvořili velkou studii Mapa vzdělávacího neúspěchu. Má několik částí a jednou z nich je modelový příklad dvou studentů. Ti jsou kognitivně úplně stejní, mají tedy stejné studijní předpoklady. Jeden z nich dokončí střední vzdělávání a druhý ho z nějakého důvodu nedodělá. Snažili jsme se kvantifikovat přínos těchtou dvou do státních peněz na daních, sociálním a zdravotním a započetli negativní vlivy jako sociální dávky, kriminalita, hazard a podobně. Člověk, co má dokončenou jen tu základní školu, přinese během života do rozpočtu 1,3 milionu korun, zatímco kognitivně úplně stejný student se středním vzděláním asi o 2,5 milionu víc. To je vzorová situace, proč se vyplatí do vzdělávání investovat.


A počítám, že čím dříve tu vzdělávací dráhu člověk ukončí, tím hůře pro stát a i nějaký sociální status.
Tak to prostě je. Samozřejmě, že když se podíváme na rozložení kognitivních vlastností v populaci, ne každý může být na špičce, ale většinová populace se může někam posouvat, hýbat a školy v tom mohou být značnou silou. Ale my patříme k zemím, kde to, kam se člověk narodí, do jakého regionu a zázemí, se výrazně promítá do faktu, jestli ve vzdělávání uspěje. A nám se kvalitou pedagogické práce nedaří tyto nesrovnalosti kompenzovat.

Zmínil jste, že zhruba polovina maturantů dnes míří na vysoké školy. Očekáváte, že v současném ročníku to bude méně?
Ano, tam je to poměrně jasné. Pokud nebude pedagogicky kvalitní náhradní volba toho žáka, je velmi pravděpodobné, že nebude spokojený, bude měnit obor a bude střední školu třeba začínat znova. To je pro stát velice nákladné a je to velký znak neefektivity systému. To se pak projeví následně i na vysoké škole – když třeba skončíte na obchodní akademii nebo finančním oboru místo gymnázia, následně je mnohem menší šance, že se chytnete na vysokoškolském studiu medicíny. Navíc máme v Česku velmi vysokou míru nedokončování bakalářských studií a ztrácíme tak potenciál žáků.

Můžeme podobně silné ročníky čekat i v blízké budoucnosti? Neuvidíme za rok touhle dobou úplně stejné trable?
Pokud samotné krajské samosprávy nezareagují, tuhle situaci s nepotkáváním se poptávky a nabídky středních škol budeme žít skoro každý rok. Demografická předpověď je teď poměrně konzistentní – do prvních ročníků středních škol se bude až do roku 2026 zapisovat zhruba 120 tisíc dětí. Pak se tlak možná trochu zmenší, ale pořád bude výrazný kvůli mobilitě v Praze a Brně a dalších centrech.

Kdybych teď byl krajský radní nebo hejtman, okamžitě zaměstnám špičkového odborníka, který by začal řešit kvalitu pedagogického vedení škol a pracoval by s řediteli na jejich rozvoji. Ihned a maximálně bych rozšiřoval kapacity gymnaziálních oborů, lyceí a vůbec všech oborů se všeobecným základem. Zároveň bych apeloval na vládu, aby připravila zákon o celoživotním vzdělávání, což má být základ pro celé odborné školství, profesní vzdělávání a jeho propojenost s firmami.