IKEA chce bojovat proti špatnému vzduchu v Indii. Produkty vyrobí z rýžové slámy, která se ve velkém pálí
Indie je známá nejen pro nezaměnitelnou kulturu, celou řadu historických památek nebo druhou nejpočetnější populaci světa, ale také pro znečištěné ovzduší, které se dotýká takřka celého subkontinentu. Svou měrou se na tomto neblahém trendu podílí rýžová sláma, kterou farmáři ve velkém počtu pálí, aby uvolnili místo na polích pro další plodiny. Toho se nyní chytá nábytkářský gigant IKEA se svým zajímavým nápadem.
Tři měsíce poté, co v Indii IKEA otevřela svou vůbec první prodejnu, se rozhodla, že k výrobě některých produktů bude využívat právě onu rýžovou slámu, kterou se chystá vykupovat od tamních farmářů v rámci nové ekologické iniciativy Better Air Now. Tím zamezí jejímu pálení, což ve výsledku může přinést pozitivní dopad na ovzduší, které dým z hořící rýžové slámy výrazně poškozuje.
„Počínaje Indií, IKEA chce proměnit rýžovou slámu v nový obnovitelný zdroj materiálu pro její produkty. Ambicí je vytvořit takový model pro redukci znečišťování ovzduší, který se dá použít i v jiných velkoměstech,“ komentuje tento plán Helene Davidssonová z pobočky IKEA pro jihovýchodní Asii a naráží na fakt, že spálená rýžová sláma velmi důrazně postihuje zejména Nové Dillí, hlavní město Indie.
Na celé iniciativě má pak IKEA úzce spolupracovat s tamními úřady, vybranými neziskovými organizaci a zejména s lokálními zemědělci, kteří jim tento prostředek budou prakticky poskytovat. O jaké množství rýžové slámy půjde, potažmo za jakých podmínek jí bude plodina prodávána, zatím nejsou konkrétnější informace.
Co se týče vyráběných produktů, vizí je z této plodiny vyrábět zatím pouze bytové dekorace a krabice, přičemž první, blíže nespecifikovaný doplněk by na indický trh měl přijít v příštích dvou letech. Na druhou stranu se rýžová sláma dá využívat i pro jiné účely, než s jakými kalkuluje IKEA. Obecně má být vhodným krmivem pro dobytek nebo ideálním materiálem pro tvorbu papíru.
Ekologické plány IKEA se promítají i do Česka
IKEA se obecně po celé planetě snaží podnikat velké kroky k tomu, aby zmenšila dopad všemožných surovin a výrobních procesů na životní prostředí. Například v České republice spolu s dalšími společnostmi jako Starbucks, Costa Coffee či Lidl chce bojovat proti jednorázovým plastům — do roku 2020 by z jejích restauračních provozen (a následně také z prodejen) měly zmizet všechny plastové jídelní příbory nebo talíře.
Foto: Cookie M / Flickr