IKEA uvádí svou první chytrou žárovku s retro designem. Nízkou cenou útočí hlavně na konkurenční Philips Hue

Filip HouskaFilip Houska

ikea-tradfri-bulb

Foto: IKEA

Nová žárovka od IKEA s retro osvětlením

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co IKEA oznámila vznik nové, ambiciózní divize pro chytrou domácnost. Důvod pro takové rozhodnutí byl zřejmý: její chytré doplňky jako osvětlení, bezdrátové nabíječky, reproduktory nebo zatemňovací rolety se těšily takové oblibě, že firma již potřebovala formální zastřešení, které by toto zboží odlišovalo od tradičního nábytkového sortimentu.

Tímto krokem své zákazníky také ujistila, že chytrá domácnost není pouhou bokovkou, ale naopak plnohodnotným byznysem, od něhož se v následujících letech obecně očekává výrazný růst. IKEA u toho logicky chce být a nabízet schopná, technologicky vyspělá řešení, jež by na konkurenci útočila především nižšími cenami. Toho je důkazem i jeho nejnovější počin.

Švédský nábytkářský gigant, který jen za loňský rok utržil zhruba 993 miliard korun, vyrukoval s novou žárovkou řady Trådfri, pod níž prodává celý sortiment svého chytrého osvětlení. Prakticky jde o tradiční LED verzi se závitem E27, nicméně skrývá několik zajímavých prvků, které si zájem potenciálních majitelů nepochybně zaslouží.

ikea-tradfri

Foto: IKEA

Nový přírůstek do řady Trådfri

V první řadě je založena na vyzařování teplejšího, naoranžovělého světla o 2 200 kelvinech, které imituje osvětlení amerických domácností v 80. letech minulého století. Tomu odpovídá i samotné barevné provedení žárovky, jež je také zpracované do světlých a tmavých oranžovo-hnědých tónů. Úplně retro to ovšem není – IKEA pochopitelně zahrnuje i chytré funkce.

Majitelé mohou vzdáleně přes aplikaci IKEA Home či bránu Trådfri a příslušné ovladače dle libosti tlumit světlo a navozovat optimální domácí atmosféru, kterou umocňuje i netradiční kopulovitá krytka přes samotnou žárovku, která sice je na reklamních materiálech, ale není součástí balení. Lze ji navíc zahrnout do „rodiny“ ostatních žárovek a ovládat je naráz, což se může hodit pro větší domácí prostory.

Philips Hue v ohrožení

Na celé věci je však nejzajímavější prodejní cena, což je jeden z důležitých aspektů, na němž švédská firma své produkty dlouhodobě staví – a nemění to ani v těch technologicky vyspělejších. IKEA svou novou žárovku nabízí v Česku za pouhých 299 korun, což je ve srovnání s podobnými stmívatelnými variantami od konkurence velmi atraktivní.

Podobné žárovky Philips Hue, které jsou považovány za jedny z nejlepších a zároveň nejoblíbenějších na trhu, stojí 529 korun, což je téměř dvojnásobek. Při nákupu jedné žárovky nemusí být rozdíl 230 korun tak zásadní, ale pokud jich do domácnosti pořizujete hned několik, rychle se cena nasčítá.

Přestože zatím IKEA nemá zdaleka tak širokou nabídku jako Philips Hue (více variant už má i pro podobné retro žárovky) a ne ve všech parametrech konkurenci stačí (Philips by měl být o něco propracovanější stmívání), nakonec u zákazníků často rozhoduje právě cena. A jelikož je poměr cena/výkon u produktů IKEA více než slušný, stejně slušně se i prodávají.

philips-hue

Foto: Philips

Chytrá žárovka Phillips Hue

Společnost Signify, která za žárovkami Philips Hue stojí, se tak nyní musí mít na pozoru. Výrazně levnější varianty od IKEA u zákazníků nadmíru dobře fungují a v budoucnu by to také mohlo znamenat, že by Švédi převzali prodejní otěže.

Ostatně to naznačují i čísla za minulý rok, kdy IKEA prodala více jak pět milionů chytrých žárovek a dalších doplňků, a to je na trhu s tímto zaměřením pouhé dva roky. Signify sice zvládlo v uplynulém roce prodat 14 milionů kusů, na druhou stranu je bráno za jakýsi standard v chytrém osvětlení a působí na scéně od roku 2012. Misky vah se tak za pár let mohou převážit na opačnou stranu.

Chytré žárovky navíc nejsou zdaleka jediným chytrým produktem, s nímž IKEA boduje. Její nové reproduktory Symfonisk, které vyvinula ve spolupráci s uznávanou značkou Sonos, se prodávají tak rychle, že se nestačí vyrábět, a jejich příchod do České republiky se musel odložit.