IKEA v Česku pandemii ustála. Online prodeje jí narostly téměř o 100 procent a utržila opět přes 10 miliard
Čím více jsou lidé doma, tím více se snaží zdokonalovat svou domácnost. Taková rovnice mohla platit minimálně v případě nábytkářské společnosti IKEA, která negativním vlivům pandemie koronaviru odolala a ve fiskálním roce 2019/2020 v Česku opět pokořila miliardovou hranici v zisku, což se jí povedlo i v předchozím roce. I tak ale všechno nevyšlo úplně podle představ.
Podíváme-li se na rok 2020 pro IKEA z pohledu čísel z výroční zprávy, na níž upozornil deník E15, je jasné, že se nejsilnějšímu hráči na poli s nábytkem a doplňky do domácnosti dařilo. Ve finančním roce od září 2019 do srpna 2020 jen na tuzemském trhu utržil 10,3 miliardy korun s meziročním poklesem o „pouhých“ 209 milionů. Zisk přitom činil 1,14 miliardy korun, zatímco rok předtím se tento ukazatel zastavil na rekordní sumě 1,25 miliardy.
Ačkoliv jde o mírný meziroční pokles, v souvislosti s koronavirovou pandemií, kvůli níž musela IKEA mimo jiné na čas uzavřít čtveřici svých obchodních domů v Česku, jde o značný úspěch. „Naše silné základy – náš obchodní plán a naše firemní hodnoty – nám pomohly toto náročné období zvládnout. Navzdory všem náročným výzvám roku 2020 se nám podařilo dosáhnout solidního výkonu,“ zmiňuje IKEA.
Do center v Praze, Brně a Ostravě za finanční rok 2020 zavítalo 9,1 milionu lidí, z nichž si 4,7 milionu zákazníků nějaký výrobek se štítkem IKEA zakoupilo. Za slušnými čísly loňského roku ale stojí hlavně online prodeje, které se meziročně zvýšily o vysokých 97,5 procenta. Nakupování na e-shopu bylo však zároveň jedním z kritických momentů, jelikož na takový nápor nebyla IKEA dostatečně připravena.
Její online obchod byl přizpůsoben asi jen 30 tisícům objednávek týdně, jak IKEA vysvětlovala pro Hospodářské noviny – a to vůbec nestačilo. Kapacity se rychle vyčerpávaly a lidé často čekali brzy ráno na otevření objednávek zbytečně, protože bylo vše okamžitě vyblokované. Pro IKEA šlo ale o ponaučení a nedostatečnou připravenost chce řešit investicí ve výši tří miliard korun, která by na zlepšení digitální infrastruktury měla padnout v následujících třech letech.
Nápor na nákupy na internetu se v loňském roce promítl do čísel, kdy web IKEA navštívilo zhruba 11,5 milionu, přičemž 156 tisíc z nich nakoupilo online. Aby zároveň byl švédský nábytkář blíže i lidem v regionech, otevřel během roku výdejní místa v Hradci Králové a také v Liberci a Zlíně.
Co nejlepší péče o zaměstnance
IKEA se mimo jiné pyšní i svým přístupem k zaměstnancům. V hektickém finančním období zaměstnávala 1 626 pracovníku a podle jejích slov nikoho nepropouštěla ani nesnižovala mzdy. To ostatně koresponduje se situací, která se odehrála loni v červnu, kdy společnost vrátila státní finanční podporu, o kterou si spolu s ostatními firmami zasaženými pandemií zažádala. Kvůli dobrým výsledkům půjčených 7,7 milionu korun zkrátka nepotřebovala.
„Šíření koronaviru přimělo vlády po celém světě k opatřením a omezením pro občany i firmy, v jejichž důsledku miliony lidí zůstaly doma. V České republice zůstala většina našich zaměstnanců doma prakticky přes noc. Jsme hrdí na to, že se nám podařilo je ochránit a udržet jejich pracovní místa. Nesnižovali jsme stavy a zaměstnanci dostávali 100 % své základní mzdy,“ zmiňuje IKEA ve výroční zprávě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTradiční švédská společnost ovšem nehodlá usínat na vavřínech. Do nového roku tak chce vstoupit s vizí, že pandemie jen tak neskončí, a plánuje k tomu uzpůsobit řadu svých aktivit. Primárně přístupnost, cenovou dostupnost a strategii udržitelnosti Dobré pro lidi i pro planetu, v rámci které chce posilovat své ekologické (i recyklační) aktivity, jež začaly i nahrazováním jednorázových plastů a pokračují přes rostlinné varianty masových koulí.
V rámci akce Dobré pro lidi i pro planetu měla IKEA mimo jiné vyčlenit zhruba deset milionů korun na pomoc nejvíce zranitelným skupinám. Podporovala jak matky samoživitelky, tak zdravotnická zařízení prostřednictvím poskytnutého nábytku a dalších doplňků.