Ikona konzumu se rozšiřuje. Primark jde do Brna, Bratislavy a dokonce i na internet
V Brně by irský řetězec měl prodejnu otevřít do konce roku, ve stejné době spustí pilotně i e-shop ve Velké Británii. Slováci se dočkají za rok.
Když se loni v polovině června otevřela po letech slibů a odkladů první česká pobočka irského oděvního řetězce Primark, moc se tomu nechtělo věřit. Ne snad tomu, že se v moderní budově Flow Building na Václavském náměstí skutečně objevil, ale co kvůli tomu byli Češi a hlavně Češky ochotní strpět – několik týdnů stáli v dlouhých frontách, aby se dostali dovnitř a mohli si nakoupit oblečení a doplňky za diskontní ceny.
Není proto překvapením, že Primark považuje první rok působení v České republice za úspěšný. Otevření prodejny v centru Prahy prý představovalo důležitý milník expanze společnosti do střední Evropy, řekl oblastní manažer firmy pro region střední a východní Evropy Maciej Podwojski. A dodal, že druhá prodejna v tuzemsku začne fungovat koncem roku v obchodním centru Olympia v Brně.
Mimořádný zájem o pražskou prodejnu byl loni způsobený hlavně uvolněním proticovidových opatření. „Obzvláště dobře si vedly licencované řady, především kolekce Harry Potter, NBA a Disney. Populární jsou také džínové oděvy pro ženy,“ řekl Podwojski. Po uvolnění restrikcí vzrostl podle něj zájem také o oblečení do společnosti, jako jsou halenky a šaty.
Primarku na Václavském náměstí se podle Jana Kotrbáčka z poradenské agentury Cushman & Wakefield daří dobře, stejně jako prodejně ve varšavském obchodním centru Galeria Mlociny, která začala fungovat v roce 2020 coby první Primark v Polsku. „Úspěch nově plánované prodejny Primark v projektu Olympia Brno se dá očekávat. Další plánované otevření prodejny Primark je v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea na jaře 2023,“ uvedl dále Kotrbáček.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDo Česka loni vstoupilo osmatřicet nových značek, což bylo nejvíce za poslední tři roky. Z nových značek jich bylo osmnáct z módy, většina nových prodejen zahájila svůj vstup na tuzemský trh v hlavním městě. V letošním roce má být asi největší událostí plánované otevření první prodejny luxusní značky Chanel v Pařížské ulici v Praze.
Pro Primark jako takový samozřejmě není podzimní vstup do Brna ani bratislavská premiéra příští rok ničím extra výjimečným – tím bude spíš start online prodeje, čemuž se dosud oděvní gigant, který si mezi mladými zákazníky vybudoval ikonické postavení, dost bránil. V pilotním projektu nabídne Primark ve svých obchodech v severozápadní Anglii možnost nakupovat dětské zboží přes web a pak si objednávku vyzvednout v kamenné pobočce.
„Náš byznys s dětským oblečením byl vždy hodně silný, ale omezoval nás prostor. Toto by ale mohlo jednak vyřešit náš problém s místem, jednak dát zákazníkům nový důvod k nám přijít,“ řekl v rozhovoru pro Financial Times George Weston, šéf společnosti Associated British Foods, které Primark patří. Internetový obchod by se měl spustit do konce roku a pokud se osvědčí, firma jej bude postupně zapínat i v dalších zemích, kde působí.
Weston zároveň ale vyloučil, že by v dohledné době Primark startoval klasický e-shop s kompletní nabídkou a doručováním. Firma chce zůstat kvůli nižším nákladům u varianty, že si lidé pro objednané zboží musí přijít na prodejnu. Šéf společnosti to zdůvodnil mimo jiné důrazem na ekologii. To je argument, který ukazuje, jak se mění pohled lídrů trhu s rychlou módou, jako jsou Primark či H&M. Ty totiž patří k velkým znečišťovatelům, jejich výroba a přeprava je jednak energeticky velmi náročná, jednak spotřebovává extrémní množství vody a také je hodně závislá na materiálech na základě plastů.
S použitím ČTK.