Ikonické Porsche 911 se mění v hybrid. Klasika s elektromotorem je malou německou revolucí

Porsche vůbec poprvé nabízí 911 s elektrifikovaným pohonným ústrojím. Díky tomu je vůz efektivnější a dravější.

911-hybrid10

Foto: Porsche

Porsche přichází s novou 911, vůbec poprvé s hybridním pohonem

0Zobrazit komentáře

Porsche 911 platí za jeden z nejznámějších modelů automobilové historie. Za svou šedesátiletou historii si dokázalo uchovat původní výjimečnou auru stylového vozu s nekompromisním výkonem. Nyní však přichází naprosto revoluční a pro mnohé nemilá změna: z 911 se stává hybrid.

Že Porsche začne nabízet 911 kombinující sílu konvenčního a elektrického pohonu, se říkalo již delší dobu. Sama automobilka tuto zprávu potvrdila relativně nedávno s tím, že vozy již testuje, a k jejich odhalení tak dojde co nevidět. Ten moment nastal právě dnes, kdy se 911 Carrera GTS představila v plné kráse i se všemi důležitými technickými parametry.

Začněme tím nejdůležitějším, tedy technologií pohonu, kterou je lehký výkonný hybrid o zdvihovém objemu 3,6 litru, při jehož vývoji inženýři v Porsche využili svých znalostí ze světa motorsportu. Systém pojmenovaný T-Hybrid dostal nové elektrické turbodmychadlo, které dostává do otáček integrovaný elektromotor umístěný mezi kompresorem a turbínovým kolem. Díky tomu je zaručen okamžitý plnící tlak. Elektromotor však zároveň funguje jako generátor poskytující až 11 kW, přičemž využívá síly proudu výfukových plynů.

Druhý elektromotor je umístěn v nové osmistupňové dvouspojkové převodovce a umožňuje zvýšení výkonu až o 40 kW. Oba elektromotory jsou napájeny malou vysokonapěťovou baterií o velikosti běžné 12voltové startovací baterie, která je ale schopna uchovat až 1,9 kWh energie.

Motor boxer postrádá řemenový pohon, a tak je mnohem kompaktnější. Nabízí výkon 357 kW a točivý moment 570 Nm. Celkový výkon vozu tak dělá 398 kW, což oproti předchůdci znamená nárůst o 45 kW. S hybridním pohonem však vzrostla váha. Sice jen o 50 kilogramů, i tak se ovšem nabízí otázka, jak hbitá novinka vlastně je? Carrera GTS Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy. Kdo investuje do paketu Sport Chrono, srazí tento údaj na 3,9 sekundy. Maximální rychlost činí 294 km/h.

Pro co nejpohodlnější jízdu dostala nová 911 rozsáhlé přepracování podvozku a řízení zadní nápravy se stalo standardem. Má nový stabilizační systém a adaptivní tlumiče a světlá výška byla snížena o jeden centimetr.

911 tak, jak ji máme rádi

Zájemci mohou volit mezi verzí kupé či kabriolet, přičemž Porsche je stále věrné tradičním tvarům a liniím, které opět o něco aktualizovalo a omladilo. Většina změn není bezúčelná a pouze estetická, ale má za úkol zlepšit aerodynamiku a výkon sportovního vozu. Změny se dotkly nárazníků a všechny světelné funkce byly integrovány do standardních LED Matrix světlometů s typickou čtyřbodovou grafikou, díky čemuž se vytvořil prostor pro větší otvory na přídi s efektivním systémem kontroly nasávaného vzduchu.

Ten má pět aktivních, vertikálních klapek na každé straně, za kterými se ukrývá vždy ještě jedna klapka. Systém chlazení doplňuje adaptivní přední difuzory v podběhu. Dohromady si tak vůz dokáže dokonale moderovat proudění vzduchu na základě požadavků na výkon a optimalizaci aerodynamiky.

Zadní partie se dočkaly přepracovaného světelného pruhu s logem automobilky, což vůz opticky rozšířilo a zmohutnilo. Mají také nový chladič s lamelami pod zadním oknem, skrze který je vůz propojen se spoilerem. Pro zájemce je také připraven volitelný aerokit, který nabízí ještě výraznější přední nárazník, širší boční prahy a lehčí zadní křídlo. Komponenty slouží ke snížení vztlaku vozu při vysokých rychlostech a navyšují přilnavost.

Zážitek z jízdy ve voze si lze standardně dopřát maximálně ve dvou lidech, ovšem zájemci mohou sáhnout i po volitelné bezpříplatkové 2+2 verzi. Uvnitř je k dispozici tzv. Porsche Driver Experience, kdy se všechny důležité ovládací prvky koncentrují na volantu či okolo něj. Je zde ovladač jízdních režimů, volič převodovky a v 911 vůbec poprvé i tlačítko s nápisem „Start“.

Poprvé se v 911 objevuje také plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,6 palce. Lze jej bohatě personalizovat v rámci sedmi různých designů, mezi nimiž nechybí ani rozvržení s centrálním otáčkoměrem, které je u 911 klasikou. A samozřejmostí je i druhý centrální displej o velikosti 10,9 palce.

Co je potřeba pro to, aby byl revoluční model váš? Stačí mít na účtu 3 290 111 korun, pokud se spokojíte s absolutním základem. Příplatkových doplňků je ovšem celá spousta a vybírat si lze i mezi verzemi s pohony všech kol či sáhnout po karosářské verzi Targa.