Imhotep, Imhotep… Před 25 lety měla premiéru Mumie. Parádní dobrodružství, jaké se dnes už netočí

V roce 1999 vyšla Mumie se skvělým Brendanem Fraserem a Rachel Weiszovou v hlavních rolích. A od té doby se nám po nich stýská.

Michal MančařMichal Mančař

boxed-mumie

Foto: Universal Pictures

Evelyn Carnahanová a Rick O’Connell neboli Rachel Weiszová a Brendan Fraser v Mumii

0Zobrazit komentáře

Nedávno jsme si chtěli doma pustit nějaký pořádně dobrodružný film. Takový ten, kdy se v pro Evropana exotických lokalitách odhalují tajemství dávných civilizací, konají se honičky na koních nebo v automobilech, skáče se přes propasti a i šermovačky nebo přestřelky se vedou s úsměvem a vtipnou hláškou. Jenže všechny Indiany Jonese jsme už nedávno zkoukli. Co teď? Kdybychom se měli spolehnout na filmové novinky, tak nic. Naštěstí tu byla Mumie. Která právě slaví 25 let od premiéry!

Mumie je čirá zábava a to pravé filmové dobrodružství. Brendan Fraser a Rachel Weiszová v hlavních rolích mají skvělou chemii. On coby charismatický i drsný dobrodruh Rick, ona jako možná zpočátku lehce naivní, ale schopná a neohrožená egyptoložka Evelyn. Přidejte k nim mystický pohled Odeda Fehra v roli člena starobylého řádu bojovníků proti zlu. A taky Johna Hannaha jako tak akorát poťouchlého a legračního neschopu.

Je to povedený herecký mix – a to jsou prosím pěkně pouze ti kladní hrdinové! Protože pak tu je nádherně démonický Arnold Vosloo jako Imhotep, hrůzostrašný prokletý velekněz, a samozřejmě jeho zapovězená láska Anck-su-Namun v podání Patricie Velásquezové. Která byla pro náctiletého diváka v roce 1999 obzvláště nezapomenutelná.

Ano, už je to tak dávno. Je to přesně pětadvacet let, co v květnu film režiséra a scenáristy Stephena Sommerse šel do amerických kin. A nebyla to vůbec snadná cesta. Hollywood si totiž dlouho dělal zálusk na předělávku stařičké Mumie z třicátých let. Mimochodem s Borisem Karloffem, kterého proslavila role Frankensteinova monstra.

Jenže jednou chtělo studio Universal Pictures utratit co nejméně peněz. Jindy z remaku producenti plánovali udělat ukrutný horor. Pak z titulní příšery mít něco jako Terminátora. Poté zase děj přenést do současnosti… Dokonce pro jednu z mnoha projednávaných verzí oslovili Clivea Barkera, autora brutální hrůzy jménem Hellraiser. Ještě štěstí, že to nedopadlo.

Trvalo to přes deset let, než z kanceláří filmových studií povstala ta Mumie, kterou známe. Sommers zahodil snahy o předělávku původní Mumie i o hardcore přístup. Mnohem víc vsadil na dobrodružství s nádechem komedie i romance a tak akorátní špetkou hororu. Také příběh zasadil do meziválečného období, tedy do časů, kdy většinou řádil i Indiana Jones. Mimochodem Sommersem přiznaná přímá inspirace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dostali jsme tak lehce naivní film o hrstce dobrodruhů (spíš nedobrovolných, ale se srdcem na správném místě), kteří se nachomýtli k probuzení pradávného zla. Takhle napsané to zní docela bídně, ano. A kritici Mumii sice úplně nepohřbili pod pyramidy, ale jejich recenze byly veskrze průměrné. Snad s výjimkou zasloužené chvály pro Frasera coby Ricka O’Connella. Jenže recenze jsou jedna věc, hlas lidu druhá – a ten zazněl dost jasně.

Návštěvníků kin bylo jak zrnek písku v poušti a film s rozpočtem 80 milionů dolarů utržil přes 400 milionů. Zrodil se hit. Vždyť kdo by se nebavil u snímku, který uměl vyvolat napětí i trošku toho strachu (však je to taky film s oživlými mrtvolami nebo masožravými skaraby!), nabídl solidní akci, lásku až za hrob i dodnes nezapomenutelné hlášky. „Hej, O’Connelle! Vypadá to, že všechny koně mám já!“ – „Hej, Beni! Vypadá to, že jsi na špatný straně řeky!“

Úspěch Mumie vedl studio Universal k natočení dvou komerčně povedených, ale kvalitou klesajících pokračování a ke spin-offu Král škorpion s Dwaynem Johnsonem. V roce 2017 se snaha o oživení mumifikované značky opět objevila, a to dokonce s Tomem Cruisem v hlavní roli. Ale čirou diváckou radost z devadesátkové Mumie stejnojmenný snímek zdaleka nezopakoval.

heroes-regular

Přečtěte si takéHeroes of Might and Magic 3 slaví 25 let od vydáníHeroes of Might and Magic 3 slaví 25 let. Taky je ještě pořád hrajete s kámoši u jednoho PC?

Můžete nás nařknout z přílišné nostalgie, ale takové filmy už se prostě tolik netočí. Svým způsobem možná až jednoduché, někdo by řekl hloupé, ale zároveň takové, co velmi dobře vědí, co chtějí a jak toho dosáhnout. Nepotřebují k tomu překombinované zápletky nebo vysokorozpočtovou okázalost. Jen pořádnou porci toho trochu naivního nadšení z klasického dobrodružství. I proto je Mumie naprosto koukatelná i dnes.

Jasně, triky za čtvrt století zestárly – ačkoliv nepřirozeně se roztahující Imhotepova ústa stále vyvolávají husí kůži! –, ale chlapácký hrdina po boku neohrožené hrdinky (kdepak neschopná dáma v nesnázích, s tím na Mumii nechoďte), vtipkující sralbotka a mystický bojovník, co naláduje brokovnici a rozhodne se nemrtvému záporákovi nakopat, tedy vlastně rozstřílet jeho čtyři tisíce let starý zadek? To je prostě recept na zábavu. Škoda, že už je to pětadvacet let.

Chceme vidět velké české rappery zpátky v klubech. O2 arena je pouze ego boost, úspěch nedefinuje

Několik koncertů v klubech za rok, nebo jedna obrovská hala? Na česko-slovenské rapové scéně se čím dal častěji řeší O2 arena. Ale proč?

Filip HouskaFilip Houska

rapperKomentář

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Rapper během vystoupení

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: Dnes už nikdo nepochybuje o tom, že rap je nejpopulárnějším žánrem světa. A silný je také v Česku, kde odsouvá Kabáty a podobné nesmrtelné partičky na druhou kolej. Spolu s tím se ale v tuzemských luzích a hájích rozmáhá takový nešvar – a tím je O2 arena v Praze, která se nedobrovolně stala jakýmsi ukazatelem úspěšnosti českých, ale i slovenských rapperů. Akorát že vůbec. Áčkovost nemůže určovat hala, ale hudba a práce s fanoušky. A teď je vhodná doba si to uvědomit.

Ještě v roce 2018 byla představa, že český, potažmo slovenský rapper vyprodá O2 arenu, naprosto utopická. Pak ale přišel Marpo se svým TroubleGangem, kterým se to podařilo. Byla to událost, pro celé uskupení velký úspěch, zadostiučinění a potvrzení, že když se tvoří hudba pro fanoušky, lze to s ní dotáhnout i do největší haly v Česku. TroubleGang ale byli tehdy světlou výjimkou, plus to, aspoň z mého pohledu, nejsou rapoví umělci, ale spíš všestranní hudebníci, kteří z rapu vychází.

Rok poté dobyl pražskou O2 arenu i Ben Cristovao. A byť to opět není ryzí rapper, je fér ho zmínit, jelikož má k hip hopu z lokálního výkvětu popových zpěváků a zpěvaček asi nejblíž. Nebo alespoň tehdy měl. Vtip je ale v tom, že to před covidem posluchače českého rapu tolik nezajímalo. Že někdo vyprodal arénu na Českomoravské, bylo sice pěkné, média o tom psala, všichni se plácali po zádech, ale nám fanouškům to moc neříkalo. My jsme byli pořád nastavení, že rap patří do klubů a na fesťáky.

Pod pokličkou ale rostla jména, která vyráběla takové hity, že si získala nejen rapové fans, ale také rádia – a mainstreamové vysílání. Viktor Sheen a Calin se stali v kontextu českého rapu obrovskými umělci, kteří celou mánii okolo O2 areny naplno odstartovali. Na společném vystoupení ji vyprodali loni v říjnu a potvrdili, že nejsou nejposlouchanějšími interprety v Česku podle čísel ze Spotify pro nic za nic. A dnes? Viktor Sheen tam jede v prosinci znovu, v září přijede Rytmus, v říjnu to čeká na Ektora. Byli tam i Kontrafakt.

calin_viktor-sheen

Foto: Radim Zbořil

Calin a Viktor Sheen, nejposlouchanější umělci v Česku

Zdá se, že hrát v O2 areně se najednou stalo něčím, co je pro česko-slovenské rappery metou, které by měli dosáhnout. Stává se z toho bod v jejich úkolníčku, který má potvrzovat, že se dostali na vrchol kariéry, že jsou skutečně takzvanými áčkovými umělci – a proto tuto halu často berou jako hlavní milník svých snah. Skutečně je to ale ukazatel úspěšnosti? A záleží fanouškům vůbec na tom, jestli tam jejich oblíbený rapper vystoupí? Ne… a ne.

V první řadě je třeba vyvrátit všeobecně přijímanou domněnku, že vyprodaná O2 arena automaticky definuje úspěšného interpreta. Pokud vyprodává zastávky v rámci svého koncertního turné, ale sám dobře ví, že jeho performance není dělaná pro halu s kapacitou přes deset tisíc, není natolik úspěšný jako někdo, kdo si veškeré své úsilí šetří několik měsíců (ne-li rok) právě na jedno velké vystoupení? To nedává logiku.

Poměrně trefně to v podcastu Mic Check popsal slovenský rapper Separ, který v žebříčku poslechovosti na Spotify patří k nejúspěšnějším hudebníkům na Slovensku. Ten právě s O2 arenou bývá skloňován, hlavně proto, že se tam chystá Rytmus, se kterým měl před časem menší internetový spor ohledně tvorby hudby. Podle něj je často zásadnější a cennější, když hudebník vyprodává „menší koncerty“ v průběhu roku.

travis-scott

Přečtěte si takéTravis Scott poprvé v Praze! Vstupenky míří do prodejeRapová událost roku je tady. Do Prahy poprvé míří Travis Scott se show, která vyprodala Ameriku

Je to vcelku běžná praxe. Když se ohlásí koncert v O2 areně, rapper zpravidla během inkubačního období, kdy běží marketingová propagace, přestává jezdit standardní vystoupení (vyjma festivalů), aby fanoušky přiměl k nákupu lístků na jednu hlavní show pro tisíce lidí. A byť pro někoho může jít o dobrou zprávu, protože svého oblíbence uvidí v záři největších českých reflektorů, troufnu si říct, že většina rapových fanoušků má opačný názor.

Rap je živý, dynamický žánr – a je okolo něj postavená celá kultura. A Češi i Slováci ještě nejsou připraveni na to, aby tak dlouho čekali na ojedinělé vystoupení, které ne vždy slibuje skvělý, autentický zážitek. A ještě se k tomu sjížděli ze všech koutů republiky. Je třeba si uvědomit, že rapper si často svůj sen o O2 areně plní hlavně pro sebe. Fanoušci jsou v místě dění až na druhém místě, byť právě díky nim se tam dostal.

Je totiž velký rozdíl hrát pro stovky lidí v klubu, kde je s nimi možné interagovat ze zpravidla nízkého pódia a poměrně přesně určovat tempo celé show, a pro tisíce lidí v aréně s vysokými stropy, kde jsou lidé vyskládáni i na tribunách okolo. Navíc ve tmě, takže je interpret nemusí ani vidět. A asi není třeba zmiňovat nekonečné fronty, strach se pohnout o půl metru, aby vám neuteklo místo, nebo i vyšší ceny za vstupenku.

Důležité je si uvědomit, že úspěšnost rapových umělců se odvíjí primárně od hudby, kterou konstantně tvoří, respektive kolik fanoušků ji pravidelně poslouchá. A to se dnes ideálně vyjadřuje v počtech streamů na Spotify, Apple Music a dalších hudebních službách. A obecně na prodejích desek. Ne na tom, že vyprodal O2 arenu, protože důvodů, proč tam třeba nikdy nezavítá, je několik. A opodstatněných.

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Může jít o zmíněný nedostatečný kontakt s fanoušky nebo produkování hudby, která pro velké haly není určena. Pochopitelně legitimním důvodem může být i finanční stránka věci – do O2 areny se totiž zpravidla nejezdí vydělávat peníze, a to kvůli nákladům na provoz, které bývají podstatně vyšší než u standardních klubů.

Je mi jasné, že s tím, jak bude rap čím dál více prosakovat do mainstreamu, bude tlak na vyprodávání velkých hal větší. Nerad bych byl ale svědkem toho, kdy budou ti nejlepší rappeři v Česku a na Slovensku upřednostňovat prostorné haly před menšími klubovými koncerty, kvůli kterým jsme si my, fanoušci, celou kulturu tak oblíbili. Není to zvykem ani v Americe, kde rap prakticky vznikl. Tak snad Leoš Mareš nebude marketingově tlačit hudebníky do O2 areny ještě víc a rappeři si půjdou vlastní cestou…