Inflace polevuje, zdražování ale nepřestalo. Hlavním strašákem už nejsou energie, ale potraviny a jídlo

Meziroční inflace v únoru klesla na 16,7 procenta ze 17,5 procenta, meziměsíční míra inflace poklesla výrazněji na 0,6 procenta.

Luboš KrečLuboš Kreč

Inflace v Česku dál působí

0Zobrazit komentáře

Při návštěvě restaurace nebo prodejny potravin si každý všimne, jak dramaticky narostly v posledních měsících ceny jídel. Právě tento segment zůstává silným motorem inflace, která sice za únor vykázala pomalejší tempo, ale pořád zůstává v meziročním srovnání hodně vysoká – ze 17,5 poklesla na 16,7 procenta. Meziměsíčně oslabila výrazněji, a to ze šesti na 0,6 procenta. Roli hrály také vyšší nájmy, energie a vodné a stočné nebo výdaje na rekreaci.

Zpomalení meziroční inflace oproti lednu o 0,8 procentního bodu odpovídá předpokladům analytiků, kteří očekávali zmírnění o půl až jeden procentní bod. „Zpomalení bylo zaznamenáno v polovině oddílů spotřebního koše. Například ale ceny pohonných hmot snižují svůj vliv na meziroční index již od loňského července,“ sdělila vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen statistického úřadu Pavla Šedivá.

Zatímco energie včetně pohonných hmot svůj tlak na cenovou hladinu povolují, potraviny jsou stále klíčovým parametrem, proč inflace zůstává ve vysokých hodnotách. Meziročně zdražily o pětinu, rekordmanem jsou pak vejce, která cenově poskočila o téměř 100 procent, cukr zdražil o 75 procent. O tom, kdo je strůjcem extrémního zdražování – jestli obchodníci, zemědělci, nebo producenti potravin, jako je třeba koncern Agrofert – se aktuálně vede intenzivní debata a problém začíná řešit i vláda.

Oficiálním cílem České národní banky, která má z Ústavy v popisu práce hlídat cenovou stabilitu, je míra roční inflace dvě procenta. Od této hodnoty je česká ekonomika hodně vzdálená, po většinu letošního roku zůstane inflace dvouciferná. ČNB celoroční míru inflace projektuje na 10,8 procenta a ministerstvo financí na 10,4 procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V důsledku toho, že v hospodářství řádí inflace a ekonomika se navíc nachází ve stadiu mírné recese, dochází zároveň k prudkému poklesu reálných mezd – jak zboží zdražuje a platy rostou mnohem pomaleji, lidé chudnou. Za loňský rok reálné mzdy spadly o desetinu. V tomto směru je Česko jedním ze smutných evropských premiantů.

Odráží se to i v útratách domácností, které už několik měsíců v řadě klesají, lidé zkrátka omezují spotřebu. Ta je o šest procent nižší než v předcovidovém roce 2019. Opatrnost českých konzumentů, které pomáhají i vysoké úrokové sazby, jež mimo jiné ochlazují rozpálený nemovitostní trh, je jednou z cest, která má inflaci dostat zpět do nízkých jednociferných hodnot. Pokud lidé budou méně nakupovat, obchodníci budou nuceni držet ceny níže, takový je zákon poptávky a nabídky.

Zároveň je ale důležité, aby spotřeba neklesla příliš. Nicméně to, že lidé méně utrácejí, značí, že by se vysoká inflace nemusela tak úplně propsat do jejich delších ekonomických očekávání, což by znemožňovalo s ní dále bojovat – pokud by si lidé mysleli, že tu s nimi vysoká inflace bude už napořád, utráceli by víc a víc, aby nakoupili ještě za „nízké“ ceny a tím celou inflační spirálu roztáčeli dál a dál.

navratil-hp

Přečtěte si takéInflace děsí všechny, nejvíc ale bere chudým, říká ekonom NavrátilInflace děsí všechny, nejvíc ale bere chudým. Češi se musí naučit investovat, radí ekonom Navrátil

Ostatně o tom, že Češi jsou konzervativní šetřílci, což nakonec pomůže inflační krizi zvládnou, hovořil v rozhovoru pro CzechCrunch také ekonom David Vávra„Jsme hodně šetřivý národ, takže osobně si myslím, že převáží naše šetřílkovství, které je z makroekonomického pohledu pro vývoj inflace příznivé, ale z pohledu individuálního blahobytu může být diskutabilní,“ řekl a také kritizoval ČNB, že svůj boj s inflací nezvládá.

Jedním z paradoxů aktuálních čísel o inflaci je, že se na ní podepsaly také zvýšené výdaje na rekreace. Čili že zdražily dovolené a ceny ubytování. Současně s tím je ale nyní velmi levné euro, které se prodává hluboko po 24 korunami, což je nejnižší hodnota za posledních patnáct let. Takže kdo si nyní koupí drahý zájezd, může si to částečně vykompenzovat pořízením levných eur. Fakt, že koruna je vůči euru rekordně silná, ačkoli hospodářství je v recesi, je ale něco, co se vymyká ekonomickým poučkám a pro exportéry to není nejlepší situace.

Vývojáři z pražského Cleevia vyrostli na 185 milionů. V krizi jdou hledat příležitosti do Arábie

Dosud byla hlavním působištěm české vývojářské agentury Evropa. Kvůli situaci na trhu se teď více zaměří na Spojené státy i arabský svět.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cleevio-1

Foto: Cleevio

Šéf Cleevia David Bezděka a jeho zakladatelé Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 vývojářské studio Cleevio překonalo vlastní očekávání, když v tržbách poprvé překročilo hranici sta milionů korun. Významně rostlo i v roce loňském, v němž se počítadlo tržeb zastavilo na 185 milionech korun. A jak to dopadne letos? „Možná budeme rádi, když dáme 150 milionů, ale také klidně můžeme vyrůst na 200 milionů korun,“ říká Lukáš Stibor s odkazem na to, jak nepředvídatelná situace na trhu je.

Spoluzakladatel Cleevia aktuálně pracuje na vlastním, prozatím utajovaném startupu, ale na vývojářské studio, které zakládal spolu s Miroslavem Chmelkou a Janem Částkem už v roce 2008, stále dohlíží a pomáhá například s rozvojem byznysu. V něm by se firma ráda více prosadila v USA a na Středním východě. Důvod pro výraznější expanzi je jednoduchý.

„Věříme, že se americká ekonomika vzpamatuje rychleji než ta evropská, první signály už ostatně vidíme. Evropa doteď tvořila většinu našich příjmů, v budoucnu ale mohou Spojené státy generovat více peněz. Velmi slibně teď navíc vypadá i Střední východ, kde se chceme zaměřit na Spojené arabské emiráty či Saúdskou Arábii,“ plánuje David Bezděka, který před lety od Lukáše Stibora převzal pozici výkonného ředitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cleevio pod jeho vedením šláplo také do kryptosvěta a blockchainová divize loni přinesla do firemní kasy přes 30 milionů korun. Teď si chce podobnou expertizu vybudovat ve světě umělé inteligence, která je zejména díky projektům od OpenAI v kurzu. Většinu příjmů dosud Cleeviu generoval typický zakázkový vývoj. Pražské studio má ale řadu vlastních nápadů, které chce s vybranými partnery realizovat.

Může jít například o projekty v oblasti blockchainu, umělé inteligence nebo automotive. Cleevio chce dodávat kompletní produkt včetně souvisejících technologií, což je jeho doména, a o marketingovou a byznysovou část se postará buď přímo daný partner projektu, nebo se pro tyto oblasti vytvoří nový tým. Cílem je dostat se od čistého vývoje na míru ke komplexnímu stavění vybraných produktů.

„Kvůli situaci na trhu jsme museli více šlápnout do obchodu a už nechceme jen vyčkávat na zakázky, které přijdou, chceme jim jít naproti,“ vysvětluje novou strategii Stibor. Všichni tři zakladatelé, Stibor, Chmelka i Částek, už dnes působí v Cleeviu spíše v poradní roli. Zároveň se všichni podíleli i na projektech jako Spendee či Gamee, v nichž mělo Cleevio a jeho vývojáři a produktoví specialisté prsty.

cleevio

Foto: Cleevio

Kanceláře společnosti Cleevio v pražském Karlíně

Lukáš Stibor s Miroslavem Chmelkou mají ve vývojářském studiu podíly ve výši 31,5 procenta, Jan Částek drží 27 procent a David Bezděka jako CEO zbylých deset procent. Pod jeho vedením vyrostl celý tým na více než sto lidí a loni se přestěhoval do zbrusu nových kancelářích v pražském Karlíně, do nichž investoval kolem deseti milionů korun. Firma se drží dlouhodobě v zisku, který blíže nekomentuje.

Mezi nejvýznamnější projekty patří online platforma Driverama pro výkup a prodej ojetých automobilů, kterou Cleevio vyvíjí pro Aures Holdings, do něhož patří například síť AAA Auto. Pro Zásilkovnu studio pracovalo na mobilní aplikaci pro zasílání balíků přímo mezi uživateli, stojí za aplikací GoodTrust, která po zesnulých smaže všechny online účty, a také má na svědomí mobilní aplikaci pro síť nabíjecích stanic elektromobilů Ionity.

Nové zakázky přichází i teď, byť je podle Stibora na trhu cítit utahování šroubů. Cleevio dlouhodobě pracuje pro startupy, které nyní musí mnohdy kvůli ochlazení investorského zájmu a přehodnocování valuací zásadně šetřit. K úsporným opatřením sahají i větší firmy, které se nacházejí ve fázích kolem vstupu na burzu. I těm Cleevio pomáhá v růstu a vývoji.

„I při současné makroekonomické situaci stále vidíme mnoho příležitostí k růstu. Sice pomaleji než v posledních dvou letech, ale přesto věřím, že díky našim zkušenostem v automotive a v blockchainu jsme cenným partnerem pro spoustu potenciálních zákazníků,“ doplňuje Stibor. V posledních týdnech s kolegy uzavřel několik nových dealů a po prvních cestách do Spojených arabských emirátů je přesvědčen, že i tam je pro Cleevio velký potenciál.