Instantní kafe na kolejích je nebavilo. Dnes e-shop Kofio znají všichni milovníci výběrové kávy
E-shop Kofio začal jako koníček mladých nadšenců. Své zákazníky ale seznamuje se světem výběrové kávy už pět let.
Český e-shop s výběrovou kávou Kofio
Příběhů o společnostech, které se zrodily v garáži, je mnoho. Stísněná místnost s nedostatkem denního světla ale není jediným prostředím, které může posloužit jako živorodé podhoubí pro zajímavé nápady. Dokazují to majitelé e-shopu Kofio, kterým se na studentské koleji podařilo vytvořit kávovou firmu s technologickým přesahem.
Bez nadsázky se dá říct, že každý, kdo to s kávou myslí alespoň trochu vážně, zná e-shop s výběrovou kávou Kofio. Jen málokde mají totiž čeští kávomilci možnost sehnat čerstvě praženou kávu ze všech koutů Česka, ale také Slovenska a evropských zemí, v nichž se v posledních letech rozšířila nabídka světleji pražených káv s transparentními informacemi o jejich původu.
Příběh této studnice kávového oblažení však nezačal v místě provoněném praženými zrny, ale na studentské koleji v Praze, kde dva mladí, nadějní studenti Vysoké školy ekonomické potřebovali k dobrým studijním výsledkům kofeinovou vzpruhu. Ti dva studenti byli Ján Baňas a jeho bratranec Jakub Kabát.
„Přes kapsle a instantní kávy jsme se po mnoha nepříjemných zkušenostech začali pídit po tom, jak si vlastně připravit dobrou kávu. A jednoho dne jsme si pořídili aeropress. Rozhodně se tak nedá mluvit o profesionálním kávovém pozadí,“ směje se Ján Baňas, když si v pražském Vnitroblocku povídáme o jeho kávových začátcích. Právě během nich se seznámil s alternativní přípravou kávy ručním přístrojem ve tvaru válce, ve kterém se nápoj vytváří protlačením přes jemný papírový filtr. A zajímal se dál.
Kávových noviců, kteří si energii začali dodávat prostřednictvím aeropressu a jiných zlepšováků pro domácí přípravu kávy, je spousta. Ján Baňas s Jakubem Kabátem však měli navíc ještě jednu důležitou vlastnost – podnikavého ducha. Ten se naplno projevil při jejich první návštěvě Prague Coffee festivalu, významné kávové události.
„Prague Coffee festival byl pro nás zlomový. Na koleji jsme si hráli s aeropressem a pak jsme přišli na tuhle akci, kde jsme zjistili, že existuje ohromně pestrý svět výběrové kávy, který utváří velká komunita lidí a který má skvělou atmosféru,“ vzpomíná mladý podnikatel. Nadšení z toho, že se v případě kávy nemusí řešit jen její čerstvost, ale také způsob zpracování, země původu a transparentnost celého obchodního řetězce, se záhy přehouplo v podnikatelský záměr.
Ján Baňas měl společně s Jakubem Kabátem v té době rozběhnutých několik jiných projektů. Jeden z nich sdružoval na online platformě architekty s interiérovými designéry a zahradními architekty. „Napadlo nás, že obdobně můžeme na jednom místě sdružit i komunitu lidí, která utváří český svět kávy. Zjednodušeně by se dalo říct, že šlo o překlopení Prague Coffee festivalu do online prostředí.“