Internetový podfuk s lidskou tváří. Podvodník z Tinderu ukazuje, jak snadno lze využít odcizenosti současného světa
Šimon Jehuda Hajut sliboval ženám vztah plný diamantů, ve skutečnosti se ale nelišil od podvodných nigerijských princů ze spamu.
Trojice hrdinek z Podvodníka z Tinderu
V dnešním světě digitálního seznamování není problém si před schůzkou druhého člověka „proklepnout“ ve vyhledávači nebo na sociálních sítích. Hrdinky dokumentu Podvodník z Tinderu přesně to udělaly. A v muži, který je zval do luxusní restaurace, objevily bohatého dědice diamantového impéria. Jeho majetek byl ale i přes velmi přesvědčivé zdání stejně skutečný jako u „nigerijských princů“ z nechvalně proslulých pochybných e-mailů, v nichž tito podvodníci lákali na podíl ze svého královského bohatství.
Moderní online seznamky na jednu stranu umožnily propojit se mnoha lidem, kteří by se jinak nikdy nepotkali. Zároveň ale také posílily většinu negativních aspektů, které se se seznamováním souvisí. Mezi mnoha „propojeními“ je totiž těžké skutečně navázat smysluplný kontakt, najít někoho s podobným smýšlením a neskončit s utrženou konverzací bez výsledku. Navíc je nutné si dávat velký pozor, jestli na druhé straně vůbec je člověk, kterého vidíme a čteme o něm.
Přesně to ukazuje true crime dokument Netflixu Podvodník z Tinderu. Zaměřuje se na příběhy tří žen a jednoho muže, který z nich – a mnoha dalších – vymámil miliony dolarů. Podle toho, co snímek ukazuje, využíval poměrně jednoduché taktiky. Promyšleným plánem a rozsáhlou sítí lží ale vytvořil dokonalou iluzi jako z hollywoodského thrilleru.
Izraelec Šimon Jehuda Hajut, svým obětem známý jako Simon Leviev, na Tinderu působil jako atraktivní bohatý podnikatel. Často cestoval po Evropě soukromým tryskáčem, nosil luxusní oblečení, bydlel v drahých hotelech a jedl v drahých restauracích. Když si ženy pro ověření jeho udávané jméno vyhledaly, našly přesně to, co prezentoval. Simon pracoval ve firmě svého otce Lva Levieva, dolarového miliardáře známého jako „král diamantů“.
Některé pochybnosti o člověku z takového prostředí mohly přetrvat, v zásadě ale zmizely při první schůzce. Simon ženu pozval do drahé restaurace, povídal jí o své vzrušující práci a působil jako někdo, kdo o ni má zájem. Netrvalo dlouho a byli v úzkém vztahu, ať už přátelském nebo romantickém. Až po několika týdnech nebo měsících přišly problémy – obchodování s diamanty není bezpečné a mladý byznysmen se tak ocitl v ohrožení a bez peněz. A potřeboval půjčit od své nejbližší.
https://www.youtube.com/watch?v=-fLP3HZpZ2Q
Těchto „nejbližších“ se ukázalo být podezřele mnoho, to byl ale jen začátek. Firma LDD Diamonds, její diamantový byznys i jako Lev Leviev opravdu existují, s žádným Simonem Levievem ale nikdy neměli nic společného. Stejně tak podle všeho neexistovalo žádné jeho vlastní bohatství, nepřátelé z diamantového byznysu ani romantický zájem o jeho partnerky. Simon od nich chtěl jen peníze. Jako nigerijský princ z e-mailu sliboval a předváděl bohatství, aby ho ale zajistil, potřeboval nejdříve nějaké peníze od žen z Tinderu.
Dokument Netflixu popisuje, že taktikou půjčování desítek tisíc dolarů od jedné oběti a jejich okázalým utrácením pro nalákání dalších Hajut vybudoval rozsáhlou síť, pomocí níž zpronevěřil kolem deseti milionů dolarů. Když se pak jeho podvodné impérium začalo rozpadat, dříve údajně milovaným ženám hrubě vyhrožoval nebo je prosil o pomoc, protože prý musel spát v tom nejlevnějším motelu. Jedna z posledních epizod Hajutova příběhu se dokonce odehrála v Praze a zmiňovaným motelem je Happy Hostel v ulici Blanická.
Podvodník z Tinderu se na vrcholu popularity filmů a dokumentů na Netflixu držel tři týdny od premiéry a za první měsíc diváci jeho sledováním strávili 162 milionů hodin. Do desítky nejúspěšnějších titulů v historii streamovací služby se sice nedostal, mnoho mu ale nechybělo. To vše s centrálním antihrdinou, o němž dosud jen málokdo slyšel. Hlavní postavou dokumentu totiž tentokrát nebyl někdo slavný odhalený jako podvodník, ale my sami.
S Tinderem či podobnou seznamovací aplikací má přímou – nebo alespoň blízkou – zkušenost velká část dnešní mladé populace. Při sledování snímku Netflixu se proto mnoho z nás neustále ptá, jestli by měl někdo šanci takovým způsobem podvést nás a co bychom udělali, kdyby uspěl. Podvodník z Tinderu tím u svých diváků vyvolal okamžitý a trvající zájem, zároveň ale otevřel několik důležitých témat, která v něm samotném nedostávají prakticky žádné řešení.
Osamělost v propojené době
Současný digitalizovaný svět, v němž můžeme být kdykoliv v kontaktu s bezpočtem lidí na bezpočtu různých platforem, pro mnohé paradoxně znamená častější pocity osamělosti. Technologický sektor na to reagoval, jak jinak, zvýšením motivace k bezvýznamným sociálním interakcím. Jde o takzvanou gamifikaci sociálních sítí neboli využívání systému výzev a odměn ve formě lajků, komentářů, nekonečného toku informací a podobně. Stejné strategie pak Tinder aplikoval na randění.
Ve výsledku to znamená, že uživatelé mají možnost rychle komunikovat nebo seznámit se s obrovským množstvím cizích osob, jejich pozornost se zkracuje, vztahy jsou povrchnější a pocit osamělosti silnější. Osamělost, tedy rozdíl mezi tím, jakou míru sociálních spojení bychom chtěli mít a jakou cítíme, že máme, podle letošní metastudie zahrnující data ze 113 zemí neustále stoupá. Mezi dospívajícími v Turecku, Egyptě, Sýrii a okolních zemích například přesahuje i čtrnáct procent.