Intimní český úspěch. Menstruačních kalhotek Snuggs se v prvním roce prodalo přes 27 tisíc a teď cílí na čtyřnásobek
Zakladatelé Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník
Všechno začalo přesně před rokem. O Snuggs, speciálních menstruačních kalhotkách z nanovláken nahrazujících vložky a tampony, vyšel první článek, firma spustila e-shop a začaly první prodeje. Prodávalo se přitom zboží, které ještě ani neexistovalo, výroba inovativních dámských kalhotek totiž začala s měsíčním zpožděním.
Doručení už pak náročné nebylo, zakladatelé Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník v Copy General na pražském Náměstí Míru vytiskli letáčky a adresní štítky, o víkendu sedli k plným krabicím kalhotek, každou objednávku zabalili do obálky a v pondělí autem hodili na nejbližší poštu.
Takové byly začátky relativně atypického startupu, který propojuje moderní oblast technologického výzkumu nanovláken s konzervativním světem intimních hygienických pomůcek. A zároveň bourá společenské tabu spojené s menstruací. Lidé o ní veřejně příliš nemluví, protože ji ve svých myslích pořád považují za trapnou věc.
Linda Šejdová si speciální kalhotky vysnila sama poté, co si uvědomila, že ji současná nabídka ženských hygienických potřeb vůbec nevyhovuje. Jak přiznává, založení vlastní firmy bylo v podstatě vedlejším efektem a statistiky Snuggs po roce od vstupu na trh ukazují, že rozhodně nešlo o krok vedle.
Během posledních dvanácti měsíců firma prodala přes 27 tisíc kusů kalhotek více než 18 tisícům zákazníkům, čímž dosáhla na tržby 19 milionů korun. K tomu přibližně třetinou pomohly také online prodeje na partnerských e-shopech Pilulka, Econea, Zoot, Rohlik.cz či Mall.cz.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAby dokázala uspokojit rostoucí poptávku, rozšířila dvojice spoluzakladatelů svůj tým na čtyři plné úvazky a dalších patnáct externistů, kapacitu výroby zvýšili ze stovky na 10 tisíc kusů kalhotek měsíčně. A nezastavili se jen v České republice, na sousedním Slovensku za dva měsíce dosáhli tržeb jednoho milionu korun.
Tím však cesta do zahraničí nekončí, na expanzi v listopadu Snuggs získali osm milionů korun od investičního fondu Nation 1 a investora Martina Rozhoně. Dalším krokem je dubnová expanze do Německa, ve kterém se firma podle optimistického scénáře ještě letos dostane na vyšší obraty než v Česku a na Slovensku dohromady.
Změnami však prošly i kalhotky jako takové. Díky spolupráci s českou firmou vyrábějící nanovlákna, NanoMembrane, a Technickou univerzitou v Liberci bylo možné vyměnit nanovlákennou membránu za hydrofilní neporézní membránu s lepší prodyšností a násobně lepší živností. Ve Snuggs vyvinuli také další modely pro silnější menstruaci či s vysokým pasem, do všech modelů přidalo také antibakteriální ochranu a zvýšilo kvalitu gumiček či nití.
Zákaznice se však již v květnu dočkají další novinky, do prodeje bude uveden přírodní materiál těla kalhotek, buď z organické bavlny nebo udržitelného Tencelu. Připraven je také nový střih s vyššími boky a noční model, které by se měly představení na trhu dočkat během léta. Pokračovat ovšem startup plánuje i v inovacích absorpční vrstvy, vylepšování rychlosti vsakování i kapacity či zvyšování odolnosti, respektive životnosti kalhotek.
„Vývoj absorpční vrstvy a nových produktů je velmi agilní. Prototypy iterujeme na týdenní bázi, nikoli měsíční. O výrobním procesu a materiálech se učíme od těch nejpovolanějších – český textilní průmysl byl celosvětovou špičkou, a právě zde vznikaly klíčové patenty v oblasti absorpčních vrstev. Dále je evropský textilní průmysl přísně regulovaný, a to zabezpečuje alespoň základní šetrnost k životnímu prostředí a etickou výrobu,“ popisuje třiatřicetiletá spoluzakladatelka startupu.
Letošní cíl: 70 tisíc kalhotek a 50 milionů korun
Snuggs celkově čeká výzva koncepčně rozpracovat nové produkty i digitální služby jako například fórum s gynekology a psychoterapeuty, vývoj trackovací aplikace, osvěta a vzdělávání mladých. Tím si startup chce definovat vertikály, kterým se bude dlouhodobě věnovat.
„Pohybujeme se ve dvou náročných a emoce budících oborech – v textilním průmyslu a v lidském zdraví. Textilní průmysl je extrémně roztříštěný, nalézt pravdu je velmi časově i finančně nákladné. Lidské zdraví je obrovská zodpovědnost, neznalost může mít nepříjemné následky. Nejsme velká firma a nemůžeme do prevence a pátrání tolik investovat,“ uvádí Zahradník.
Z tohoto důvodu Snuggs připravují metodu posuzování životního cyklu s Vladimírem Kočím z pražské VŠCHT a dále bude pokračovat analýzou a kontrolou chemických látek obsažených ve výrobcích či konzultacemi s gynekology.
I díky tomu ve Snuggs letos míří na 70 tisíc prodaných kusů kalhotek s celkovým obratem na úrovni 50 milionů korun. Nevyhnutelně tak bude muset rozšiřovat tým až na deset plných pracovních úvazků a zároveň škálovat výrobu, se kterou chce příští rok dosáhnout kapacity 30 tisíc kusů kalhotek měsíčně. To vše lokálně, tedy v Česku, nebo minimálně v Evropě.
„Udržet a škálovat lokální výrobu pro nás má mnoho výhod. Jsme schopni flexibilně vyrábět každý měsíc, kopírovat tak křivku prodejů a netvořit přílišné zásoby náročné na financování,“ přibližuje Šejdová.
Jak podnikatelka dodává na závěr, výzvou ve druhém roce od založení firmy bude i udržení psychické pohody. „Chceme zůstat laskaví a podporovat ve firmě prostor pro klid a regeneraci. Když jsme odpočatí, dostáváme lepší nápady, dokážeme udržet nadhled, smysl a fokus na úkoly s největším dopadem. Zůstat konzistentní, autentičtí a transparentní. Jedině tak dnes můžeme být pro vnější svět důvěryhodní.“