Investiční fond ČEZu chytil prvního jednorožce. Hodnota německého startupu Forto překonala miliardu dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mikovecInsider

Foto: Inven/CzechCrunch

Petr Míkovec, generální ředitel Inven Capital

0Zobrazit komentáře

Na ryzího českého jednorožce, tedy startup, jehož hodnota přesahuje jednu miliardu dolarů, prozatím čekáme. Lovit se je snaží také tuzemští investoři a svůj dosud největší úlovek nyní hlásí Inven Capital. Investiční paže polostátní energetické skupiny ČEZ před časem vsadila na německý startup Forto, který teď díky velkému investičnímu kolu svou hodnotou zmíněnou hranici překonal.

V řeči čísel se jedná o investiční kolo ve výši 240 milionů dolarů (přes 5,1 miliardy korun), které vedl japonský gigant SoftBank se svým Vision Fund 2, přičemž se připojili i další investoři včetně Inven Capital. Hodnota Forta se díky tomu zvýšila na 1,2 miliardy dolarů (přes 25 miliard korun). Jedná se o tzv. post-money valuaci, tedy hodnotu firmy, k níž je přičtená i výše zmíněného investičního kola.

Pro Inven Capital se jedná o velký úspěch, v tuzemských investičních vodách takřka nevídaný. Ještě větší klenot drží ve svém portfoliu Credo Ventures, které si nedávno došlo pro pohádkovou odměnu na burzu s rumunským startupem UiPath. „Bylo to takřka nemožné,“ vyprávěl pak Ondřej Bartoš. Mnoho dalších jednorožců bychom v Česku skutečně nenašli a Inven se tak přidává do poměrně exkluzivní společnosti.

A do čeho že SoftBank, Citi Ventures nebo G Squared a další vkládají tolik peněz? Berlínský startup Forto modernizuje a optimalizuje fungování globální přepravy a dodavatelských řetězců, a to prostřednictvím své digitální platformy. „Vizí Forta je zjednodušit mezinárodní přepravu zboží do té míry, že to uživateli bude připadat stejně snadné jako posílání e-mailu,“ říkal loni v listopadu pro CzechCrunch Petr Míkovec, generální ředitel Inven Capital.

Právě tehdy byla investiční paže energetické skupiny ČEZ, která do startupů investuje již od roku 2014, v čele investičního kola Series B1 ve výši 43 milionů eur, respektive 50 milionů dolarů (tehdy přes 1,1 miliardy korun). Díky dalšímu přílivu kapitálu teď chce Forto akcelerovat svůj růst, a to jak po technologicky-produktové stránce, tak geografické.

forto

Foto: Forto

Michael Wax, Erik Muttersbach a Michael Ardelt ze startupu Forto

„Logistika je páteří globálního obchodu a datová analytika, strojové učení a automatizace procesů přetvoří globální dodávky zboží a služeb,“ uvedl k investici Karol Niewiadomski ze SoftBank, která chce pomoci firmě ve zmíněně globální expanzi. Aktuálně má Forto 2,5 tisíce zákazníků a napříč jedenácti lokalitami od Berlína po Singapur přes 550 zaměstnanců.

„Zájem SoftBank, Citi Ventures a G Squared včetně participace akcionářů potvrzují velký potenciál Forta,“ uvedl pro CzechCrunch Petr Míkovec. „Naše pozice odpovídá naší roli, kdy jsme v loňském roce vedli předchozí investiční kolo. V tomto kole se SoftBank jsme navíc investovali pro-rata společně s ostatními akcionáři, abychom si udrželi naši pozici,“ dodává šéf Inven Capital.

Přesnou částku říct nechce, ale jinými slovy to znamená, že si v rámci německého startupu udrželi tuzemští investoři pozici zvanou observer seat, v rámci níž se mohou účastnit zasedání představenstva, ale nemají hlasovací právo. Plnohodnotné místo v představenstvu místo nich zaujal Nahoko Hošino za SoftBank. Celkem už od investorů Forto nabralo 360 milionů dolarů (přes 7,7 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Počátky německého startupu se datují do roku 2016, kdy se čtveřice zakladatelů v čele s Michaelem Waxem ještě pod značkou FreightHub chtěla zaměřit na přepravu mezi Německem a Asií. Mezi prvními investory se již tehdy objevil Inven Capital, ale z poměrně úzce zaměřené mise se nakonec stala vize na proměnu a digitalizaci celého dodavatelského řetězce a souvisejících činností.

Nástroje Forta dnes využívají například přední světoví výrobci či e-commerce značky, kteří díky nim mohou jednodušeji řešit nabídky, rezervace, správu dokumentů či sledování a dohledávání zásilek, přičemž výsledkem má být maximálně transparentní a udržitelný dodavatelský řetězec. Firma má dnes pobočky v Berlíně, Kodani, Hamburku, Ho Či Minově Městě, Singapuru, Hongkongu nebo Šanghaji a v růstu hodlá pokračovat.

„SoftBank je známá uváděním svých portfoliových firem na kapitálové trhy a Inven Capital bude chtít být u toho,“ odpovídá na závěr Petr Míkovec na otázku, jakou investiční strategii má jeho fond připravenou. Konkrétní plány o vstupu na burzu zatím v případě Forta nepadají, ale je jasné, že na současné valuaci přesahující jednu miliardu dolarů se berlínská firma nebude chtít zastavit.

Česká Daktela řeší kontaktní centra už pro 850 firem. Za stovky milionů korun v ní kupují podíl Slováci

Peter BrejčákPeter Brejčák

daktela-founders-boxed-min

Foto: Sandberg Capital

Zakladatelé Daktely Richard Baar a David Hájek

0Zobrazit komentáře

Způsoby komunikace se v posledních letech rychle mění a firmy po celém světě jsou tak nuceny neustále pracovat na jejich zlepšování nebo objevování nových kanálů. To pak hraje do karet společnostem, jež řešení pro kontaktní centra a komunikaci se zákazníky poskytují. Jednou z takových je i tuzemská Daktela s více než 850 klienty na pěti trzích, která teď ve svém rozvoji oznámila zásadní novinku.

Slovenská private equity společnost Sandberg Capital získala v Daktele za blíže nespecifikované stovky milionů korun minoritní podíl ve výši 40 procent, podle odhadu CzechCrunche tak valuace firmy přesáhla hranici jedné miliardy korun. Společnost přitom loni dosáhla tržeb na úrovni 178 milionů korun s 30procentním meziročním růstem a zisk před odpisy, úroky a zdaněním (EBITDA) dosáhl 50 milionů korun.

Sandberg podíl odkoupil přímo od zakladatelů Davida Hájka a Richarda Baara, kteří po investici zůstávají majoritními vlastníky a oba budou společně se současným managementem firmu řídit i nadále. Do budoucna Daktela plánuje rozvoj produktu a expanzi na další zahraniční trhy, k čemuž má pomoct zejména nově uzavřené partnerství.

„V oblasti komunikace se zákazníky jsou firmy nuceny neustále zlepšovat a rozšiřovat své služby. Z našeho pohledu má segment komunikačních řešení obrovský potenciál a je pro nás společnou výzvou stát při největších změnách, které budou v budoucnu formovat trh,“ říká k transakci Michal Rybovič, partner Sandberg Capital, jenž v oblasti telekomunikací působí dlouhodobě a vidí tak velký prostor pro další růst takových řešení, jaká vyvíjí Daktela.

daktela-sandberg

Foto: Sandberg Capital

Martin Skaba (Sandberg), Richard Baar (Daktela), Michal Rybovič (Sandberg), David Hájek (Daktela)

„V podstatě během první schůzky se Sandberg Capital se potkaly naše vize, kam by měla Daktela v příštích letech dále směřovat. Chceme z ní vybudovat předního hráče v oblasti poskytování kompletních cloudových řešení pro kontaktní centra v Evropě. Obrovskou předností bylo i to, že Sandberg má velké zkušenosti v oblasti telekomunikací a mají ve svém portfoliu slovenského telekomunikačního obra Swan, se kterým po mnoho let úspěšně spolupracujeme,“ říká Hájek.

Hájek s Baarem společnost zakládali v roce 2005, kdy začali vyvíjet řešení pro telefonní ústředny a postupně jej rozšířili o další komunikační kanály jako e-maily, SMS, web chaty, WhatsApp, Messenger a další. Aktuálně tak nabízí tzv. all-in-one produkt pro efektivnější řízení a správu komunikace mezi firmami a jejich zákazníky.

Daktela poskytuje své služby více než 850 zákazníkům, kromě domácího českého trhu také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a ve Velké Británii. Mezi její klienty patří Rohlík, Mall, Bohemia Energy, Notino, Swan nebo Solitea, v níž drží podíl právě i Sandberg, a na jejím řešení běží například Chytrá karanténa. Díky partnerům pak působí po celém světě, například v Mexiku, ve Vietnamu nebo na Filipínách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na trhu má Daktela několik konkurentů, v oblasti dodávání řešení a disrupce call center jde například o slovenský CloudTalk, jenž od investorů začátkem roku získal investici 155 milionů korun. Z globálních hráčů za zmínku stojí americká společnost Twilio, která u nás v roce 2018 vzbudila pozornost miliardovou akvizicí tuzemského startupu Ytica.

„Daktela přináší svým klientům řešení na světové úrovni, jež se umí snadno ‚vyskládat‘ podle jejich individuálních potřeb. Právě tato flexibilita a vynikající reference na produkt nás přesvědčily o velkém potenciálu společnosti, který budeme chtít společně s našimi partnery dále rozvíjet,“ říká Martin Skaba, investiční manažer, jenž za Sandberg celý proces akvizice řídil.

„Spojením se Sandberg Capital a jejich zkušenostmi v oblasti expanze, managementu a telekomunikací se chceme do pěti let stát jedničkou na trhu střední a východní Evropy v rámci kontaktních center a zákaznické péče i významným hráčem na západním trhu. Pevně věříme, že společně dokážeme tyto vize naplnit a následně třeba vykročit i do dalších částí světa,“ říká Richard Baar, CEO společnosti Daktela.