Investovat do firem na dálku je jako vybírat si po Zoomu manželku, není to ideální, říká Andrej Kiska z Credo Ventures
Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures
Jakmile se pod náporem koronavirové krize začaly proměňovat byznysy firem, stejně tak změnily svůj přístup k práci investoři, kteří jsou neodmyslitelně navázaní na startupový svět. Špičky českých venture kapitálových investorů se například společně rozhodli pomoct startupů hned v počátcích krize.
Andrej Kiska, který je partnerem fondu Credo Ventures, byl jedním z nich a své zkušenosti z pandemické doby sdílel i na poslední konferenci CzechCrunch Onlajn. Mluvil například o tom, jaké to je, když musíte nové investice uzavírat po internetu.
Typický den investora se podle Andreje Kisky skládá ze tří činností – věnování se startupům z portfolia, novým investičním příležitostem a vlastním investorům, kteří vkládají peníze do samotných fondů. V současné situaci se přitom struktura jeho pracovní náplně výrazně přelila směrem k činnosti s vlastním portfoliem.
***
Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Andrejem Kiskou se můžete podívat zde:
***
„Z měsíčního módu komunikace jsme se startupy přešli na týdenní až každodenní. Více než 50 procent firem z portfolia Credo Ventures byla krizí nějakým způsobem zasažena,“ říká Kiska s tím, že i investičních příležitostí je pochopitelně v současné době méně.
Rozhodně to však neznamená, že by investoři neměli peníze, které mohou do startupů investovat. Podle Kisky nicméně více vybírají i v odvětvích, které mohou na krizi naopak vydělat. Samotné Credo Ventures prý investuje zhruba ve stejné míře, jako by investovalo za normálních okolností.
Investice domluvená po videohovoru
Pravidla sociálního distancingu však promluvily i do dlouze zažitých rutin investorů. Zatímco obvykle se Andrej Kiska – podobně jako většina jeho kolegů – snaží poznat se zakladateli potenciálního nového přírůstku do portfolia co nejvíce osobně, to v nastalých podmínkách nebylo úplně možné.
„Investování do firem po Zoomu je jako vybírat si po Zoomu manželku nebo manžela. Asi se shodneme na tom, že to není ideální,“ přirovnává s nadsázkou Kiska nastalé poměry. Většina dohod, které v Credo Ventures v pandemické době uzavřeli, se tak stále týká lidí, jež potkali osobně.
Výjimka ale potvrzuje pravidlo. Kiska prozradil, že zároveň už Credo investovalo do startupu, s jehož týmem se osobně skutečně nikdy neviděl. Důvodem ke kladnému rozhodnutí byly prý hlavně dobré reference, z nichž se některé dostávaly ke Kiskovi ještě předtím, než vůbec daný startup hledal peníze. Právě na reference se tak v současné době zaměřují víc než předtím.
„Vždycky všem říkáme, že cash is king.“
Zatímco podstatu byznysu jako takového lze podle partnera Credo Ventures vysvětlit i online pomocí videohovoru, k navázání osobních vztahů s investory už příliš sloužit nemohou. Kiska doporučuje, že může pomoct i krátká osobní procházka parkem, v neformálním prostředí, kde se investor a zakladatel poznají.
Jak přečkat krizi
Za devět let působení v Credo Ventures již Andrej Kiska nabral zkušenosti i na to, aby dokázal poradit startupům v těžkých časech. „Vždycky všem říkáme, že cash is king. A to platí vždy a tuplem v krizi,“ říká Kiska.
Obecně pak radí snižovat nákladů, které mohou být například v případě snižování mezd kompenzovány opčními programy – pracovníci tedy získávají podíl ve firmě nebo na zisku a mají větší motivaci pracovat.