Investuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

martin-rozhon-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň

0Zobrazit komentáře

Takzvaných andělských investorů je v Česku nespočet a neustále přibývají, ale jen málo jich je vidět tolik jako Martin Rozhoň. Po téměř 20 letech, kdy budoval vlastní e-commerce skupinu Vivantis a dovedl ji k miliardovému obratu i úspěšnému prodeji do rukou Mall Group, se z chrudimského rodáka stal investor na plný úvazek.

V rámci své nové profese proinvestoval do nejrůznějších projektů, od brýlí pro virtuální realitu VRgineers přes kalhotky z nanovláken Snuggs nebo zlepšování vratek v e-shopech v Retino až po uLékaře.cz chirurga Tomáše Šebka, několik milionů korun. Závratná zhodnocení investice pro něj však nejsou zdaleka vždy prioritou. Vedle samotné finanční podpory jednotlivým projektům pravidelně pomáhá a soustředí se primárně na osobnost a vizi zakladatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Beru to hodně intuitivně a pocitově. Soustředím se na lidi, kteří za projektem stojí – sleduji, jakou mají motivaci, hodnoty, jakou mají schopnost exekuce. Projekt sám o sobě je často sekundární záležitostí,“ říká Martin Rozhoň v nejnovějším dílu CzechCrunch Podcastu, kam jsme si ho pozvali k téměř hodinovému povídání o jeho investiční historii, ale i hodnotám, investorskému prostředí v Česku a o tom, za kolik vlastně prodal Vivantis.

Po téměř dvou dekádách budování vlastní firmy se dnes čtyřicetiletý Rozhoň naučil spoustu. E-shop totiž není jen jedna disciplína, ale cokoliv od tvorby webu přes marketing a složité účetnictví až po marketing a logistiku. „Po těch letech už pro mě bylo budování firmy s miliardovým obratem a stovkami zaměstnanců na jedno brdo,“ přiznává a v podcastu přiznává, že se potýkal s jistým vyhořením a ztracením zápalu pro věc.

I proto se nakonec rozhodl firmu prodat a proměnil se v investora. Sám svou investiční strategii označuje jako „investice do lídrů s dobrou karmou“. Největší výhodou je podle něj, že není svázán podmínkami investičního fondu – nikdo mu neříká, kolik peněz musí investovat, v jakém oboru nebo v jakém regionu. I proto investiční fond dle svých slov rozhodně neplánuje.

Ostatně většinu peněz, které utržil prodejem Vivantisu (část k němu putovala v hotovosti a část v dluhopisech Mall Group) už během posledních několika let proinvestoval a nyní bude čekat na první úspěšný exit. Většina jeho podpořených projektů má své působiště v Praze, sám Rozhoň ale odjakživa sídlí ve východočeské Chrudimi, z niž pravidelně do hlavního města dojíždí a setkává se jak se zainvestovanými, tak novými projekty.

martin-rozhon2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň, zakladatel e-shopů značky Vivantis

Tomu, že není klasickým andělským investorem, napovídá i fakt, že investoval mnohem víc, než by podle obecných pravidel měl. „V jednom z vašich podcastů jsem se dozvěděl, že by se do startupů mělo investovat zhruba 5 procent majetku. To jsem se zhrozil, protože já to mám skoro all in,“ směje se.

„Mám dvě investiční nohy. První jsou technolgické online společnosti, kde se na to koukám víc byznysově a komerčně, z hlediska návratnosti a možnosti expanze těch projektů. Druhá část, tomu říkám moje srdcovky, jsou investice v oblasti ekologie, alternativní medicíny, zdravé výživy, vzdělávání a tak dále. A tam se na to už komerčně úplně nekoukám,“ přibližuje svou strategii Rozhoň.

Pokud vás zajímá o investicích i způsobu přemýšlení Martina Rozhoně více, stejně jako pokud se chcete dozvědět o jeho názoru na kvalitu investorů, investiční prostředí v Česku, ale také o alternativní medicíně a vzdělávání dozvědět více, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.

Další díly CzechCrunch Podcastu můžete najít i přímo zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jaroslav-beck-boxed1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games

0Zobrazit komentáře

Jestli něco dělá České republice ve světě dlouhodobě dobré jméno, je to herní průmysl. Nejde totiž jen o jeden ojedinělý úspěch, byť v poslední době jsme slýchávali především jedno jméno. Beat Saber vzal svět bezprecedentním útokem, stal se absolutním hitem virtuální reality a před pár měsíci si jeho tvůrci dokráčeli k pohádkové odměně.

Slovenští vývojáři Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a český hudební skladatel Jaroslav Beck po více než milionu prodaných kopiích, několika významných cenách a spolupráci se světovými hudebními kapelami koncem loňského roku oznámili, že své studio Beat Games prodávají Facebooku, respektive jeho VR divizi Oculus.

Bylo to celé neskutečně rychlé. Beat Saber se začal prodávat 1. května 2018 a už v prvních pár hodinách se hra zaplatila. Měla totiž raketový start, který prakticky nepolevil doteď. Proto jsme si do našeho CzechCrunch Podcastu pozvali jednoho ze spolustrůjců celého úspěchu Jaroslava Becka, se kterým jsme se bavili o tom, jak vlastně další československý herní zářez vznikal.

„Když jsem viděl první teaser na Beat Saber, který se objevil na Facebooku, hned v první vteřině jsem si řekl, že tohle chci hrát každý den. Když mě něco nadchne, dám si jeden dva dny odstup, jestli mě to nepustí,“ vzpomíná s úsměvem jednatřicetiletý Jaroslav Beck, který spatřil ve hře, v níž ve virtuální realitě sekáte s laserovými meči v rytmu hudby do létajících kostek, velký potenciál okamžitě.

Ani on si to ale tehdy nemaloval tak velké. První záběry Beat Saberu totiž ještě sledoval ze Spojených států, kde skládal soundtracky pro velké herní tituly jako Overwatch nebo pro filmové trailery s Terminátorem nebo Star Wars v čele. Chytlavá hra ve virtuální realitě ho ale okouzlila natolik, že si koupil letenku do Prahy a vrhl se do toho po hlavě.

„Měli mě za úplného blázna.“

Původně chtěl pro Beat Saber složit jen hudbu, ale nakonec se s jeho slovenskými vývojáři domluvil, že založí celé studio Beat Games, které si rozdělili na třetiny… a pak se to všechno stalo. „Takový úspěch si nepředstavoval nikdo. Já jsem tehdy říkal, že bychom mohli prodat 150 tisíc kopií, a kluci mě měli za úplného blázna,“ směje se dnes Beck.

V Beat Games by se totiž měli po loňském milníku v podobě milionu prodaných kopií pomalu blížit dvojnásobku a se svou hrou v herním světě spojeném s virtuální realitou způsobili skutečnou revoluci. Byť se o VR dlouho mluvilo, chyběl ji právě ten titul, který k headsetům a novým zážitkům přitáhne masy. Dnes je již běžné, že když si někdo koupí brýle od Oculusu nebo PlayStationu, je to často kvůli Beat Saberu.

jaroslav-beck3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games

A právě Oculus je s Beat Games úzce propojený. Firma, kterou pod svá křídla získal v roce 2012 Facebook, je jedním z průkopníků ve světě hardwaru pro virtuální realitu a u Beat Saberu byla prakticky od začátku.

Jak vysvětluje Jaroslav Beck, byť pro někoho mohl být loňský prodej tuzemského studia do rukou Oculusu, potažmo Facebooku, překvapivý, pro Beat Games to byl vlastně jediný možný a logický krok dál. Oficiálně sice částka, za kterou se pražská firma prodala, nebyla zveřejněna, hovoří se se však o sumě pohybující se někde mezi vyššími stovkami milionů až miliardami korun.

Podle Jaroslava Becka ale není částka tak důležitá. „Podstatné je, že jsme na úrovni světových firem, a co se týče akvizic, jsme na špičce celého herního průmyslu. Už není žádná bariéra mezi firmami u nás a těmi v San Francisku. To je výborná vizitka,“ míní Beck. Podle něj si Češi ani Slováci často neuvědomují, jaký klenot v herním průmyslu mají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když se bavím o České republice v zahraničí, lidé na naše hry slyší. Paradoxně jsme to pak my, kdo si nevěříme a shazujeme se. Jsme přitom silní a to, co umíme, je obrovské bohatství, které si jiné státy nemohou jen tak koupit. Když vyjedete ven, tak to poznáte,“ říká Beck, který několik let ve Spojených státech žil, a když se tam teď pravidelně vrací, lidé ho prý na ulici poznávají a oslovují.

Na trase Praha–San Francisko byl ostatně loni více než dost. Celkem napočítal téměř 200 letů, a když se bavíme o tom, čemu se chce v následujících letech vedle Beat Saberu (kde prý mají pořád hodně práce, protože jsou stále na začátku) věnovat, tak má jasno. „Chtěl bych teď minimálně anulovat svou uhlíkovou stopu, která je po loňsku děsivá,“ hlásí Beck.

jaroslav-beck4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games

Prozatím to bylo jen prostřednictvím menších iniciativ, kde se například podobně jako Elon Musk zapojil do kampaně youtuberů na výsadbu milionů stromů po celém světě, ale strakonický rodák pochopitelně hledá i dlouhodobější projekty s větším dopadem. Zajímá se o energetiku, soběstačné domy nebo výrobu čisté energie.

O tom, co chystá Jaroslav Beck v následující letech dál, proč by se podle něj měla rozdávat Grammy za herní soundtracky, jak se spolupracuje s hudebními velikány jako Imagine Dragons či Green Day, nebo jestli ještě někdy zavzpomíná na svou kariéru DJe, se dozvíte více v novém díle našeho CzechCrunch Podcastu.

Poslouchat ho můžete přímo v přehrávači výše, vašich podcastových aplikacích nebo na SoundCloudu, Spotify, Apple Podcasts či Google Podcasts.