Inženýr, který vynesl data ze samořídícího startupu Googlu, přejel bez zásahu do řízení celé USA

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

levandowski
0Zobrazit komentáře

Ve světě samořídících vozidel, v nichž nebudeme muset řídit, protože to za nás obstarají technologie, asi není kontroverznější postavy než Anthony Levandowski. O inženýrovi, který se ocitl uprostřed žaloby o tajných dokumentech mezi startupy Waymo a Uber, nebylo nějakou dobu slyšet, ale nyní přišel s velkým odhalením: jeho samořízené auto mělo bez jakéhokoliv lidského zásahu přejet celé Spojené státy.

Anthony Levandowski má za sebou pozoruhodných pár let. Nejprve v Googlu pracoval na projektu Waymo, který vyvíjí samořiditelné technologie a je v tomto oboru obecně považován za nejpokročilejší. Následně Google v roce 2016 opustil, když založil vlastní startup Otto, který pro změnu vyvíjel autonomní technologie pro kamiony. Brzy ho však pohltil Uber, kam měl Levandowski namířeno. I Uber totiž na samořízených vozech pracuje.

Jenže Waymo v tu chvíli Levandowskiho, potažmo startupy Uber a Otto, zažalovalo za krádež tajných dokumentů a technologií v hodnotě 500 milionů dolarů, jež měl právě Levandowski z firmy při svém odchodu vynést. Uber nakonec přiznal, že se skutečně k citlivým datům konkurenčního Wayma dostal, ale prý je nikdy nevyužil a s Levandowskim se rozloučil. Nakonec se obě strany mimosoudně vyrovnaly a o kontroverzním inženýrovi nebylo nějakou dobu slyšet.

otto-truck

Autonomní kamion bývalého startupu Otto

Nyní se však 38letý Anthony Levandowski vynořil s novým startupem Pronto.AI a tvrdí, že postavil samořiditelnou technologii, která ho dokázala dovézt ze San Franciska až do New Yorku, aniž by během této téměř pět tisíc kilometrů dlouhé cesty musel sáhnout na volant. Jak Levandowski prohlásil pro britský deník The Guardian, jeho cesta v upravené Toyotě Prius měla začít 26. října na Golden Gate Bridge a o čtyři dny skončila na Manhattanu.

Modifikovaný Prius měl využívat pouze video kamery, počítač a základní digitální mapy a Levandowski tvrdí, že přestože celou dobu seděl na místě řidiče, volantu ani pedálů se až na plánované zastávky na nocleh a tankování vůbec nedotkl. „Fungovalo by to, i kdyby v autě nikdo neseděl,“ prohlásil Levandowski, který zároveň zveřejnil i časosběrné video z celé jízdy. Jeho cesta by tak měla být dosud nejdelší bezpilotní jízdou, která se podařila uskutečnit. O něco podobného usiluje i Elon Musk s Teslou, ale zatím to nedokázal.

Vzhledem k tomu, jakou má za sebou Levandowski historii, není v tuto chvíli zrovna nejdůvěryhodnější osobou, a tak k jeho ohlášenému významnému milníku zatím mnozí přistupují s rezervou. Přestože však vystudovaný průmyslový inženýr svou technologii nyní ukázal v osobním voze, do budoucna ji chce nabízet kamionům. Základem celého produktu má být systém zvaný Copilot, který bude fungovat podobně jako například Autopilot od Tesly. „Řízení kamionů je opravdu náročná práce. Myslíme si, že Copilot ji může řidičům výrazně ulehčit, snížit únavu a zároveň zvýšit bezpečnost,“ říká Levandowski, který chtěl vyvinout autonomní kamion už ve svém předchozím startupu Otto.

elon-musk-tesla

Přečtěte si takéTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procentTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent

Velké kamiony podle statistik ve Spojených státech ročně zabijí téměř čtyři tisíce lidí, a tak jde o problém, který skutečně může jít pomocí technologií alespoň zčásti eliminovat. Co je však na celé technologii Pronto.AI nejzajímavější, je, že nevyužívá laserové lidary, na které Levandowski sázel právě ve Waymu i Ottu a používá je i Uber. Levandowski je přesvědčen, že lidar je příliš drahou a zbytečnou technologií, která není pro funkční samořiditelné vozy nezbytná. Podle něj však zatím zcela bezpilotní vozy nejezdí kvůli nedokonalému lidaru, ale kvůli nedostatečně dobrému softwaru.

7 kamer a 2 neurální sítě

Pronto.AI sází pouze na šest videokamer, které směřují dopředu, na strany a dozadu, a každá ani nemá příliš vysoké rozlišení. Záběry z kamer pak putují do počítače v kufru, na kterém běží dvě neurální sítě, tedy systémy umělé inteligence, jež dokáží bleskově zpracovávat velké množství dat. Jedna síť řeší vodicí čáry, značky, překážky a pozici a rychlost ostatních vozidel. Druhá síť pak tyto informace bere a podle toho upravuje řízení, aktivuje světelné signály a „šlape“ na plyn, brzdu a točí volantem. Sedmá kamera pak neustále snímá řidiče, aby byla jistota, že sleduje cestu a může v případě potřeby zasáhnout.

otto2

Prvotní ambicí Pronto.AI totiž není vytvoření autonomního vozidla nejvyšší úrovně, které dokáže jezdit úplně bez lidské interakce, protože si Levandowski uvědomuje, že tak daleko ještě technologie nejsou a nějakou dobu nebudou. Proto aktuálně vyvíjí systém na úrovni 2, díky které už je ovšem některé samořiditelné prvky využít již dnes. A mohou mít za výsledek právě zjednodušení práce řidičů kamionů, kteří se budou moci soustředit na cestu před nimi, zatímco kamery a umělá inteligence zajistí vyšší bezpečnost monitorováním okolí.

Anthony Levandowski chce začít svou potenciálně přelomovou technologii Copilot prodávat v první polovině příštího roku. Za 5 tisíc dolarů (přes 110 tisíc korun) ji dokáže nainstalovat do stávajících kamionů a postupně by ji chtěl integrovat i do nových modelů. Oproti mnoha konkurenčním řešením má být největšího výhodou Pronta v tom, že díky maximálnímu využití umělé inteligence nebude pro autonomní jízdu vyžadovat tak extrémně detailní digitální mapy, jako potřebuje například Waymo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ford představil speciální boudu pro psy, která je dokáže ochránit před hlasitými zvuky ohňostrojů

Nela VítováNela Vítová

ford-bouda
0Zobrazit komentáře

Domácí mazlíčci se často stávají velmi důležitou součástí našich životů, a tak různé vychytávky a moderní technologie dopřáváme nejen sami sobě, ale také jim, ať už jde o zlepšování jejich zdraví nebo zvyšování pohodlí. Ačkoliv většina lidí vítá konec roku, a s ním i oslavu toho nového, s nadšením a o půlnoci radostně sleduje, jak obloha hraje všemožnými barvami, pro psy je většinou právě takový zážitek naopak utrpením.

Situace je pak stresující i pro jejich majitele, kteří se různými způsoby snaží zabránit tomu, aby se pes dostal do stavu úzkosti, kdy se bojí a strachy se až klepe. Pokrokové řešení, které by mohlo silvestrovskému psímu problému předcházet, nyní představila poněkud překvapivě automobilka Ford, která se rozhodla využít technologie ze svých vozů a přišla s prototypem psí boudy, jež umí odbourat hluk ohňostroje a zajistit tak klid pro naše čtyřnohé přátele.

ford-bouda1

Je všeobecně známo, že psi mají mnohem vyvinutější sluch než lidé, a proto také na veškeré hlasité podněty reagují mnohem hůře než my. „U zhruba 45 procent psů v Anglii bylo dokázáno, že se jich zmocní strach, jakmile začne ohňostroj. To způsobuje kromě psů samotných starosti i jejich majitelům,“ vysvětluje svůj nový produkt na svém blogu Ford a jako možné řešení tohoto problému představuje odhlučňovací psí boudu se speciální technologií, kterou americká automobilka využívá například ve svém SUV Edge, v němž rovněž umí vytvořit uvnitř vozu větší ticho.

Ford se nevěnuje pouze automobilům

Jakmile mikrofony umístěné uvnitř boudy zaznamenají hluk ohňostroje, vnitřní audiosystém na to zareaguje okamžitým vysíláním frekvencí, které výrazně snižují či zcela ruší pro psy nesnesitelný zvuk. Bouda je navíc vytvořena z velmi silné vrstvy korku, který je známým tlumičem hluku.

„Přemýšleli jsme, jak mohou naše technologie využívané v automobilech pomoci lidem i v jiných situacích. Skvělé využití jsme našli právě u našeho odhlučňovacího systému, který jsme použili v modelu Edge SUV a který by mohl jednou pro vždy vyřešit tento problém,“ vysvětluje Lyn West, brand content manažerka Fordu.

Boudu zatím ještě není možné koupit a ani nebyla stanovena její cena. Ford však tvrdí, že právě tento nápad je nyní prvním v seznamu inovací pro řešení každodenních problémů, které pro následující roky tradiční automobilka chystá. Dalším je například pokrokový nápad z minulého roku, kterým je pohyblivá dětská postýlka s názvem Max Motor Dreams, která byla měla řešit frustraci rodičů dětí, jež mají nerušený a dlouhý spánek pouze v pohyblivém vozidle.

Ford proto svou dětskou postýlku vybavil malými motory umístěnými na spodní části, které napodobují pohyb vozidla při jízdě, simulují okolní zvuky a dokonce mají vestavěná LED světla, která dětem evokují světlo pouličních lamp. Ačkoliv nápad obletěl svět a Ford slíbil, že pokud se dočká příznivců, začne postýlku vyrábět ve velkém, nikdy se tak nestalo. Není proto zcela jisté, zda podobná situace nenastane i v případě odhlučněné psí boudy. Již nyní se však podle ohlasů veřejnosti nápad majitelům psů velmi zamlouvá a podle všeho to vypadá, že zájem o takový produkt z jejich strany bude.

ford-bouda