iPrice rychle roste. Asijská Heureka Davida Chmelaře nabírá desítky milionů a potkává se v rodině s Dáme jídlo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

0Zobrazit komentáře

David Chmelař absolvoval v posledních měsících hned několikrát let na trase Praha–Kuala Lumpur. V hlavním městě Malajsie má centrálu jeho společnost iPrice, která je největším cenovým srovnávačem v jihovýchodní Asii, a proto se jí u nás přezdívá „asijská Heureka“. V roli výkonného místopředsedy představenstva musel devětatřicetiletý podnikatel mnoha lidem ukázat, že svoji roli zvládne i z Česka, ale přímo do centra dění odjel mimo jiné jednat o další investici. A úspěšně.

Skupina iPrice, která napříč regionem jihovýchodní Asie nabízí na sedm miliard produktů od více než dvou milionů prodejců, nabrala další kapitál na svůj rozvoj od Woowa Brothers. Jihokorejská obdoba tuzemského Dáme jídlo do iPrice poslala 1,5 milionu dolarů, což je v přepočtu přes 30 milionů korun. To není při pohledu na předchozí investiční kolo mnoho, ale tentokrát to podle Chmelaře nebylo primárně o penězích.

„Nejde o součást standardního investiční kola, ale byla to oboustranně výhodná příležitost,“ komentuje pro CzechCrunch David Chmelař, který iPrice založil před šesti lety spolu s Němcem Heinrichem Wendelem. Standardní bylo loni na podzim uzavřené investiční kolo Series B, které do cenového srovnávače přineslo přes 10 milionů dolarů. Současná investice má hlavně strategický charakter.

Ve stejné rodině jako Dáme jídlo

„Nový kapitál, který je součástí dohody, je ale samozřejmě fajn. Zlaté startupové pravidlo říká, nikdy neříkej ne, pokud máš možnost nabrat další peníze,“ usmívá se Chmelař. Pro pochopení strategického rozměru je třeba vysvětlit, kdo to vlastně jsou Woowa Brothers. Jedná se o společnost, která rozváží jídlo v Jižní Koreji a před několika měsíci ji pohltila skupina Delivery Hero. Do ní shodou okolností od roku 2014 patří i tuzemské Dáme jídlo.

„Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že jednou budeme s iPrice součástí stejné rodiny jako Dáme jídlo, tak bych řekl, že to je naprostý nesmysl,“ říká opět s úsměvem Chmelař. Na rozdíl od firem Dáme jídlo či Woowa Brothers, jež byly Delivery Hero pohlceny ze sta procent, jde v případě iPrice pouze o minoritní investici. I tak ale bude moci využívat potenciálních synergií německé skupiny, která se s doručovacími službami rozpíná ve více než 40 zemích po celém světě.

iprice1

Foto: CzechCrunch

Asijský cenový srovnávač iPrice

„Woowa Brothers jsou součástí Delivery Hero, které má silné zastoupení v jihovýchodní Asii zejména přes značku Foodpanda. Chtějí se postupně vydat nad rámec doručování jídel a e-commerce jako obrovsky rostoucí trh u nich rezonuje. V iPrice jsme unikátní v tom, že dokážeme e-commerce do jednotlivých ekosystémů dodat,“ popisuje David Chmelař s tím, že přesně vytyčenou podobu spolupráce zatím obě strany nemají.

Jako příklad však dává partnerství s Home Creditem v Indonésii, kterému iPrice dodává na pozadí obchodní platformu, díky níž může firma svému klientovi po splacení úvěru automaticky nabídnout k nákupu další zboží. „Lidé jsou tady na takové chování zvyklí, žijí v takzvaných super aplikacích, kde najdou všechno, a očekávají, že nákupy na ně vyskakují prakticky všude,“ popisuje specifikum tamního trhu spoluzakladatel iPrice. O jeho trochu skryté asijské misi jsme se před časem bavili i v našem podcastu.

„S rozvojem e-commerce trhu v jihovýchodní Asii se zostřuje konkurence mezi jednotlivými platformami a zároveň roste počet prodejců. Věříme, že role společnosti iPrice, která pomáhá uživatelům najít správnou platformu a ušetřit peníze, bude pro tento region i nadále zásadní,“ uvedl k investici Joshua Dhong z Woowa Brothers, kteří již v regionu podnikli několik podobných minoritních investic, aby dokázali zachytávat nejnovější trendy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V iPrice sice umí poskytnout svým partnerům již zmíněnou obchodní část, ale primárně slouží jako cenový srovnávač a vyhledávač pro desítky milionů uživatelů. „Loni na náš web přišlo 100 milionů unikátních uživatelů, to už je velká masa lidí, a meziročně dál rosteme,“ podotýká Chmelař a dodává, že díky přetrvávajícím lockdownům v regionu se již přesunula do onlinového světa většina prodejců.

Předpokládaná hodnota zobchodovaného zboží (GMV), které přes platformu iPrice projde, je proto pro letošní rok na úrovni 300 milionů dolarů, což je zhruba 6,4 miliardy korun. Loni šlo přitom zhruba o polovinu, což dokazuje rychlý růst jak samotného iPrice, tak i celého regionu a oblasti e-commerce. Ostatně sedm miliard dostupných produktů, které firma na své platformě napříč sedmi zeměmi má, hovoří za vše.

I proto již v iPrice Group pracují na dalším investičním kole Series C, které by mělo být uzavřeno pravděpodobně během příštího roku a přinést další potřebný kapitál pro rozvoj i expanzi. Prozatím startup od investorů nabral přes 21 milionů dolarů, tedy necelou půl miliardu korun, a další kolo by mohlo tuto sumu zdvojnásobit.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Českou aplikaci pro péči o duševní zdraví VOS.health používá globálně už 100 tisíc lidí. Od investorů teď získala 20 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders_diblik_kopecky-min

Foto: Qusion

Jiří Diblík a Ondřej Kopecký, zakladatelé studia Qusion a aplikace VOS.health

0Zobrazit komentáře

Mobilní aplikace, jež lidem pomáhá s péčí o duševní zdraví a pro udržení dobré psychické kondice využívá nejmodernější technologie včetně umělé inteligence. To je česká platforma VOS.health, za níž stojí mladé podnikatelské duo Jiří Diblík a Ondřej Kopecký a kterou využívá globálně již přes 100 tisíc lidí. Teď ji v dalším rozvoji opět podpořili investoři.

K tuzemskému fondu Miton, který do VOS.health vložil pět milionů korun loni v září, se nyní přidal také Reflex Capital a společně do startupu investují 800 tisíc eur, v aktuálním přepočtu asi 20 milionů korun. Dohromady tak už financování firmy dosáhlo jednoho milionu eur, tedy 25 milionů korun.

„Několik posledních let se neustále a celosvětově zvyšuje počet lidí, kteří žijí v duševním diskomfortu, nebo dokonce bojují s nějakou formou duševního onemocnění. Aktuální situace kolem COVID-19 na to ještě více upozornila. Data Národního ústavu duševního zdraví i globální čísla ukazují, že téměř každý třetí dospělý se potýká s psychickými potížemi,“ říká Jiří Diblík, spoluzakladatel a šéf VOS.health.

„Vidíme, že mezi lidmi roste popularita technologií, které dokážou efektivně pracovat s mentálním zdravím svých uživatelů. Jsem si jistý, že právě propojení nejnovějších technologií a předních expertů v oblasti psychologie dokáže pomoci ve světovém měřítku,“ doplňuje třiadvacetiletý Diblík, vůbec první Čech, který se nechal kvůli podnikání zplnoletnit.

vos-team-min

Foto: VOS.Health

Tým VOS.Health

Diblík společně s Kopeckým podnikají už více než dvanáct let, během této doby založili několik různých společností, jednu z nich úspěšně prodali a další předali či nechali žít vlastním životem. Jejich digitální studio Qusion, v němž je VOS.health vlajkovou lodí, loni rostlo o čtvrtinu a dosáhlo na tržby 15 milionů korun.

„Pro Reflex Capital je každá investice především sázkou na zakladatele. Jsme rádi, že můžeme podpořit šikovné lidi jako Jirka a Ondra,“ doplňuje Ondřej Fryc, hlavní partner Reflex Capital. Získané prostředky z nejnovější investice teď mladá podnikatelská dvojice využije zejména pro rozvoj platformy, marketing, nábor nových talentů a další zahraniční expanzi.

Aktuálně již VOS.health využívá přes sto tisíc uživatelů po celém světě, nejvíc je jich v Austrálii, Spojených státech a Velké Británii. Startup má ambici se do konce letošního roku přiblížit hranici jednoho milionu uživatelů. Ti si mohou aplikaci na sedm dnů vyzkoušet bezplatně, následně za její využívání platí podle základního ceníku šest dolarů měsíčně (přibližně 130 korun), s předplatným na delší dobu se cena snižuje.

Samotná platforma pomáhá lidem překonávat psychicky náročné situace, udržovat přehled o jejich náladě a pracovat na dlouhodobém zvýšení spokojenosti. Podobně jako v deníku si uživatel může zaznamenávat náladu, pocity a emoce a pracovat na jejich zlepšení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aplikace podle svých tvůrců díky využití intuitivní umělé inteligence a strojového učení umožňuje lidem analyzovat sebe samých, a tak se i lépe poznat. Pro dosažení pozitivních výsledků učí VOS uživatele sebereflexi a využívá intervenčních metod, navíc vzniká ve spolupráci s experty na oblast duševního zdraví z Oxfordu a Univerzity Palackého v Olomouci.

„Neustále pracujeme na dalších funkcionalitách a aktualizacích. Umělá inteligence VOS propojuje a vyhodnocuje množství dat, která ovlivňují lidskou psychiku a náladu. Jde například o spánek, pohyb, počasí, dobu strávenou na telefonu či čas, kdy jsme v práci,“ říká Ondřej Kopecký.

„Na jejich základě pak dokážeme uživateli nabídnout personalizovaná doporučení. Součástí je samozřejmě i nadále digitální deník, dechové cvičení, afirmace nebo napojení na terapeuty,“ doplňuje mladý podnikatel.

Pro skupinu Miton přitom VOS.health není jedinou podobnou investicí. Podpořila například platformu pro online terapii Terap.io, psychedelickou kliniku Psyon nebo londýnský startup Wavepaths. Loni zase představila specializovaný fond zaměřený na oblast duševního zdraví pod názvem Psychonauts. Pozornost od investorů pak v poslední době získala i platforma pro online psychoterapeutická sezení Hedepy.