Ironické vztahové drama inspirované pandemií. Na HBO GO vyšel hvězdně obsazený Lockdown

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hbo-go-anne-hathaway-chiwetel-ejiofor-locked-down-2

Foto: HBO

Film Lockdown stojí hlavně na hereckých výkonech Anne Hathaway a Chiwetela Ejiofora

0Zobrazit komentáře

Zámořské recenze nové koronavirové heist drama Lockdown kritizují za nedostatek ohleduplnosti a zároveň nedostatek nadhledu. Snímek, který v Česku vyšel dnes na HBO GO, se určitě do paměti zapíše spíše jako jeden z prvních hollywoodských snímků o aktuální pandemii než jako její sofistikovaná reflexe. Představuje ale zajímavý a zábavný pohled na karanténu ve filmu.

Už jeho premisa před sebe klade poměrně náročný úkol vyžadující nalezení rovnováhy mezi seriózností a žánrovými rozkošemi. Hrdinové Lockdownu jsou karanténou přinuceni ke sdílení domácnosti v době, kdy měli chvíli před rozchodem. Kromě toho, že se musí vypořádávat s izolací, ztrátami zaměstnání nebo naopak vyhazováním kolegů v hovorech na Zoomu, hledají způsob, jak vedle sebe nějak žít.

Ze strašné rutiny je vytrhne ironická shoda náhod, díky níž se naskytne možnost ukrást drahý diamant. Je kdokoliv z nich zloděj? Ne. Uvažovali by o něčem podobném v jakékoliv jiné situaci? Ne. Je jejich aktuální život natolik frustrující, že jsou ochotni podniknout prakticky cokoliv pro jeho změnu? Možná.

hbo-go-chiwetel-ejiofor-locked-down-1

Foto: HBO

Chiwetel Ejiofor ve filmu Lockdown

Největší překážka Lockdownu tkví právě v předpokladu, že publikum jeho premisu a omezení pramenící z tvorby filmu za probíhající pandemie akceptuje. Film vznikl v jinak zcela nepředstavitelném časovém horizontu čtyř měsíců. Většinou to stačí sotva k tomu, aby autoři námětu dali dohromady nějaký tvůrčí tým, tentokrát ale scenárista Steven Knight a režisér Doug Liman za tu dobu napsali scénář, získali slavné herce a film natočili i sestříhali.

Knight i Liman jsou zavedenými hollywoodskými jmény, která za sebou mají kvalitní a finančně úspěšné projekty typu Východní přísliby, Gangy z Birminghamu, Agent bez minulosti nebo Na hraně zítřka. Ve filmografii scenáristy Stevena Knighta je zvlášť zajímavé minimalistické drama Locke, které se celé odehrává v kabině auta jedoucího po dálnici. Chytrý thriller s Tomem Hardym byl největším předpokladem k tomu, aby fungoval i Lockdown.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do velké míry funguje. Ačkoliv mu (snad pochopitelně) chybí vizuální invence a až příliš se spoléhá na dlouhé monology či dialogy hrdinů, divákům je schopen nabídnout soucítění se známými frustracemi a určitou katarzi. Přechází přitom postupně mezi jednotlivými žánry vztahového dramatu, romantické komedie a heist filmu. Mezi těmito módy stihne vyjádřit typické reálie lidí v karanténě, byť netráví mnoho času se sociálními problémy.

Jelikož určitou míru ironické bizarnosti snímek obsahuje už od začátku například náhodným odkazováním na ježka v zahradě nebo neobeznámeností celého Londýna se jménem Edgara Allena Poea, přechody nepůsobí násilně. Vývoj neurotických postav od emočního dna až po privilegované nadšení ze „správné loupeže“ má vždy určitou úroveň nadhledu. V těch nejsilnějších momentech ale otevřený divák hrdinům filmu dokáže uvěřit jejich emoce.

Vše přitom stojí na dvou hercích, Anne Hathaway a Chiwetelu Ejioforovi. Přestože se objevují i další hvězdy jako Ben Kingsley nebo Ben Stiller, jedná se nanejvýš o pár krátkých, byť humorných scén. Ústřední dvojice dlouhé promluvy postav, které Knight napsal jako intelektuální příslušníky vyšší třídy naštvané na průběh své kariéry, vyjadřuje velice expresivně. Některým mohou přijít nudné, jiní ocení jejich dramatický postup a myšlenkové pochody.

V jádru se totiž Lockdown přes multižánrový koncept snaží být filmem o vynuceném soužití dvou lidí hledajících katarzi pro svou romantickou minulost i frustraci z „idiotské“ karantény. Je vývoj jejich vztahu banální? V zásadě ano. Chybí jim větší reflexe tragédie lidí tratících práci? Možná. Primárně ovšem film přes vnímání některých kritiků spíše netvrdí, že jsou mu tyto aspekty jedno. Představuje přiznaně specifický mikrokosmos s roztomile fantasmagorickým vyústěním.

Ačkoliv filmy o pandemiích nejsou vůbec nové, dosud měly pro západní publikum a mainstreamovou kinematografii status jen více nebo méně uvěřitelných fantazií. Nyní vzniká v zásadě nový formát pandemického snímku, který zpracovává zkušenosti dobře známé většině lidí a jako takový k nim musí přistupovat specifickým způsobem.

hbo-go-anne-hathaway-locked-down

Foto: HBO

Anne Hathaway ve filmu Lockdown

Nedávno vydaný Songbird produkovaný samotným Michaelem Bayem se svým experimentem z probíhající pandemie vytěžit napínavý thriller poměrně těžce pohořel. Lockdown k materiálu přistupuje mnohem opatrněji. Snaží se najít rovnováhu mezi zasazením v těžké realitě a typicky hollywoodskou fantazií. A neporušit přitom omezení pro natáčení.

Nakonec ani nesejde na tom, že celá heist zápletka Lockdownu je technicky velmi nerozvinutá a z většiny neobsahuje typický průběh složitého plánování a problematického provedení. Mnohem více ho zajímá katarze vztahu hlavních hrdinů, kteří snad dokáží najít způsob, jak se s karanténou vyrovnat. I když my jejich přesný postup následovat nemůžeme, máme dostatek prostoru se ponořit do malé fantazie.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Divadlo naživo pandemii navzdory. Britové navrhli mobilní odkrytý sál s vertikálním posezením

vertical-theatre3

Foto: The Vertical Theatre Group

Vertikální divadlo je koncept, který by měl umožnit nejen hercům návrat na jeviště

0Zobrazit komentáře

Divadla jsou zavřená na petlici, herci se nemohou věnovat svému povolání a diváci mají kulturní půst. Jak dlouho tato situace ještě potrvá, je těžké odhadovat, ovšem z Velké Británie přichází možná naděje. Tamní architekti navrhli divadlo, ve kterém by mohla probíhat živá vystoupení i za účasti diváků a dodržování dostatečných odstupů.

První zvonění, druhé zvonění, třetí zvonění a herci jdou na scénu. Jejich výkonům přihlíží narvané hlediště a i přes vydýchaný vzduch se diváci nesmírně baví. Když vystoupení skončí, polovina z nich odchází spokojeně domů, ta druhá zůstává v salonku, kde nad sklenkou vína rozebírá právě zhlédnutý kus. Až donedávna zcela běžný scénář divadelních večerů, který pandemie úplně obrátila.

Architekti studia Stufish ovšem přichází s návrhem divadla, které se má stát představitelem zcela nové éry konzumování živých uměleckých vystoupení. Celý koncept divadla, jenž striktně dbá na dodržování bezpečných rozestupů, pracuje se systémem mobilní konstrukce, kterou je možné postavit na libovolných místech, podobně jako u cirkusového šapitó.

vertical-theatre4

Foto: The Vertical Theatre Group

Stavba pracuje s modulární konstrukcí

Takzvaný The Vertical Theatre byl původně jen konceptem, jak by se mohli umělci v těchto těžkých časech opět vrátit na scénu a kočovným způsobem zásobovat města alespoň trochou kultury. Celý návrh se ovšem ujal natolik, že se firma The Vertical Theatre Group, pro kterou bylo divadlo navrženo, rozhodla jeho komerční podobu realizovat.

„Jakmile se design začal formovat, rozhodli jsme se rozšířit náš přístup a vytvořit komerčně životaschopný prostor pro živá vystoupení ve světě sociální distance. Současně jde o inovativní místo, které by do budoucnosti poskytlo prostor pro všechny úrovně živé zábavy,“ řekla pro magazín Dezeen Holly Gilliam, ředitelka The Vertical Theatre Group.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Divadlo má být díky svým modulárním vlastnostem schopno pojmout 1 200 až 2 400 diváků a hostit řadu vystoupení, od divadelních inscenací přes koncerty až po sportovní utkání či cirkusová představení. Co se uspořádání objektu týče, ten jde proti klasickému rozvržení divadla s jevištěm situovaným před hledištěm. Scéna tam totiž figuruje jako centrální bod ve stylu boxerského ringu.

Ten je obklopován místy pro sezení v přízemí. Následně se do vzduchu zvedá čtyřpatrová konstrukce se vzájemně oddělenými balkóny o kapacitě čtyř až dvanácti osob. Vše kryje střecha, která slouží i jako kotvící bod pro závěsné kulisy a další prvky. Stěny budovy naopak zůstávají otevřené pro lepší cirkulaci vzduchu a výhled do okolí. Nabízí se ale otázka, zda takový prostor dokáže nabídnout dostatečně kvalitní akustiku?

vertical-theatre2

Foto: The Vertical Theatre Group

Diváci by měli zůstat chráněni a přitom si užívat vždy perfektní výhled na jeviště

The Vertical Theatre Group chce první takové divadlo vybudovat později v tomto roce v domovské Británii a postupně na něj navázat s dalšími realizacemi po světě. Momentálně by skupina již měla jednat s klíčovými hráči zábavního průmyslu, hudebníky, divadelními producenty a také sportovními zástupci.

Jednaní navíc probíhají i s nahrávacími společnostmi a streamovacími službami, aby bylo možné živá vystoupení z The Vertical Theatre sledovat odkudkoliv. Podobnou službu přinesl do Česka během pandemie projekt Dramox, díky němuž lze divadelní vystoupení zhlédnout z pohodlí gauče.

Tímto způsobem si uživatelé platformy zakladatele Livesportu Martina Hájka během dvou měsíců pustili na 28 tisíc hodin českých divadelních inscenací a jak se ukazuje, i o takový typ zábavy je v době, která fyzickým představením vůbec nepřeje, velký zájem.

vertical-theatre5

Foto: The Vertical Theatre Group

Pro hudební koncerty i sportovní akce

vertical-theatre1

Foto: The Vertical Theatre Group

Dostatečně velký prostor pro nejrůznější představení