Italské město Bari chce svým občanům platit za to, že budou místo auta jezdit na kole
Přístavní město Bari na jihu Itálie chce podpořit ježdění na kole a jde dokonce tak daleko, že hodlá občanům, kteří nasednou místo do auta například při cestě do práce na kolo, platit. Druhé největší město jižní Itálie sice není první, kdo k podobné strategii sahá, ale jde zatím rozhodně o největší italské město. Bari bude svou nabídkou, kdy chce rozdávat několik jednotek až desítek centů za každý ušlapaný kilometr, oslovovat více než milion lidí.
Samotné Bari má sice zhruba jen 327 tisíc obyvatel, nicméně v přilehlých oblastech hlavního města kraje Apulie žije dalších 1,3 milionu lidí. Vedení města se nyní rozhodlo, že bude své občany motivovat k jízdě na kole finančními pobídkami, jako se tomu děje v některých francouzských nebo holandských městech a i několika menších italských.
Italské ministerstvo pro životní prostředí poskytlo na celou věc grant ve výši 545 tisíc eur (14 milionů korun), který by měl pokrýt čtyřměsíční pilotní provoz. Během něj bude podle italského listu La Repubblica vypláceno cyklistům při cestě do práce a z práce 20 centů za kilometr a při jiných cestách po městě 4 centy za kilometrů. Majitelé elektrokol získají poloviční odměny.
Za jeden den si může každý obyvatel přijít maximálně na 1 euro, respektive na 100 eur během úvodních čtyř měsíců, kdy chce vedení města Bari celý projekt otestovat. To znamená, že si za jeden měsíc mohou obyvatelé přijít na 640 korun za to, že při svých cestách budou místo auta volit bicykl.
Cílem Bari je zdvojnásobit počet cyklistů ve městě. „Nový rok začíná dárkem pro všechny, kteří milují cyklistiku,“ prohlásil starosta města Antonio Decaro, přičemž do programu se bude moci zpočátku zapojit až 1 tisíc cyklistů. Prostředky z grantu navíc nepůjdou pouze na odměny, ale také na podporu nákupu kol. Na nové kolo bude možné získat až 150 eur (3 800 korun), na repasované až 100 eur (2 600 korun) a na elektrokolo dokonce až 250 eur (6 400 korun).
Italské přístavní město se nechalo pro svůj cyklistický projekt inspirovat v Holandsku či Francii a čerpat mohlo zkušenosti také z menšího města Massarosa v Toskánsku, které něco podobného zavedlo už v roce 2015. Tehdy nabízelo svým více než 22 tisícům obyvatel až 50 eur (1 300 korun) měsíčně, když jezdili do práce na kole, přičemž financován byl celý program z pokut vybraných od motoristů.
Prozatím nejistý výsledek
Jak píše magazín Road.cc, v podobných případech, kdy se finančně podpořila jízda na kole, však často nedošlo ke kýženému omezení automobilů, ale kola začali využívat především ti, kteří běžně jezdili městskou hromadnou dopravou nebo v autech alespoň sdíleli své jízdy s ostatními. Bude tedy zajímavé sledovat, jak tento experiment dopadne v Bari.