Izraelský startup chce již za 3 roky uvést na trh dron schopný unést půl tuny nákladu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cormorant2
0Zobrazit komentáře

Zdá se, že den za dnem se technologický svět začíná přibližovat tomu, co by se ještě před pár dekádami neobjevilo ani v nejoptimističtějších sci-fi filmech. Jednou z firem, která k tomuto dojmu rozhodně přispívá je Urban Aeronatutics sídlící v izraelském městě Javne. Ta už šestnáct let vyrábí dron schopný unést váhu člověka a nyní oznámila, že bude schopna svůj výtvor dodat na trh už v roce 2020.

Fungující prototyp stroje zvaného Cormorant (dříve AirMule) má velikost rodinného auta, váží 771 kilogramů  a dokáže vznést do vzduchu půl tuny nákladu a paliva. K tomu jsou potřeba dva interní a dva směrovací rotory, díky jimž je stroj schopný uletět až 185 kilometrů na jednu nádrž. Maximální  rychlost činí 180 kilometrů v hodině.

tesla

Přečtěte si takéAutopilot v Tesle dokázal předpovědět srážku na dálnici (video)Autopilot v Tesle dokázal předpovědět srážku na dálnici (video)

S těmito parametry není překvapivé, že současná, koncepční cena je odhadována na 14 milionů dolarů, uvedla agentura Reuters. Jak tento faktor, tak design stroje také napovídají, že Cormorant bude cílit krom civilní přepravy i na armádní sektor. Vzdáleně pilotovaný stroj by tak mohl například evakuovat lidi z nedostupných oblastí, vejdou se do něj například i dva ležící pacienti. Pomáhat by mohl taktéž při živelných katastrofách či při dodávaní materiálu na izolovaná místa.

cormorant

Když v roce 2001 izraelec Rafi Yoeli zakládal Urban Aeronautics, jeho vizí bylo vytvořit létající sportovní auto. Brzy mu však došlo, že realizace něčeho na způsob transportního stroje bude rychlejší a má větší šanci na reálné užití. Chtěl také, aby se jeho výtvor mohl bez problémů pohybovat i v zastavěných oblastech, takže přišel k variantě s vnitřními rotory, čímž se zároveň zbavil nutnosti mít stejná povolení jako u helikoptéry.

cormorant3

V listopadu proběhlo první testování před Federálním leteckým úřadem, který však objevil drobné závady při posílání dat na palubní desku, kvůli čemuž ještě není reálné použití možné. Přesto je Yoeli velmi optimistický a díky tomu, že má v souvislosti s projektem zaregistrováno 39 patentů se ani neobává konkurence. Je totiž pravdou, že jestliže nepracují potají na podobných věcech armádní složky, Cormorant je jediný svého druhu na světě.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií

Jiří SvobodaJiří Svoboda

gigafactory

Foto: Tesla

První výrobní továrna Tesla Gigafactory v americkém státě Nevada

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla miliardáře Elona Muska dále roste, tentokrát však v nejenom obchodním, ale i fyzickém slova smyslu. Její nová, obrovská továrna u města Sparks v Nevadě zvaná Gigafactory, už je totiž částečně funkční a začíná vyrábět nové typy baterií pro produkty Tesly. Stavební práce přitom začaly teprve na konci roku 2014.

Gigafactory, která se v době svého dokončení v roce 2020 stane podle Tesly největší budovou světa, byla oficiálně otevřena už v červenci minulého roku, tehdy však měla hotové pouze tři z jednadvaceti plánovaných bloků. Již v prosinci zde ale začala produkce nových typů lithiových článků s označením 2170, které se budou používat jak v Powerwall 2 a Powerpack 2, energetických produktech Tesly, tak v Tesla Modelu 3, který by měl brázdit silnice možná již tento rok.

elonmusk

Přečtěte si takéPodívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016Podívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016

Na výrobě se společně s Teslou podílí i další partneři – největší z nich, Panasonic, investoval do projektu podle Muska mezi 1,5 a 2 miliardami dolarů. Teslu stála realizace továrny do července 2016 431 milionů dolarů, celková cena je předběžně odhadována na astronomických 5 miliard dolarů. Stále je však dokončeno pouze 30 % stavby, kompletní bude až v roce 2020.

gigafactory-announcement

Aktuální podoba továrny

Už v roce 2018 bude ale schopna vyrobit 35 GWh v lihium-ionovýh bateriích, což je téměř stejné množství, jako se dnes vyrobí na celém světě dohromady. Musk navíc řekl, že továrna bude mít potenciál vyrábět až 150 GWh v bateriích. Pro představu, New York za rok spotřebuje 52 GWh elektrické energie.

Tesla ani Elon se rozhodně nehodlají zastavit

Jinými slovy, Elon Musk dřív nebo později převrátí trh s bateriemi vzhůru nohama pomocí budovy o velikosti tří Central Parků nebo přibližně 262 fotbalových hřišť. Navíc, jak už bylo řečeno v říjnu, krom baterií bude časem vyrábět i motory a řídící jednotky. Celkově by tak Tesla měla být schopna na konci dekády produkovat půl milionu automobilů a v nové Gigafactory vytvořit 6 500 míst, v navazujících odvětvích se může nepřímo zasadit o dalších 20 až 30 tisíc pracovních pozic.

A002_C001_0101EX

Začátek konstrukce Gigactory v listopadu 2014

Takřka neuvěřitelně za těchto podmínek zní, že celá Gigafactory bude poháněna pouze ze solárních panelů, které by měly pokrývat celou střechu budovy. Díky masové produkci a soustředění většiny výrobních procesů na jediném místě dojde také ke snížení výrobní ceny baterií, motorů i dalších komponentů, čímž se i výsledné automobily stanou finančně dostupnějšími.

Tesla taktéž chystá konstrukci druhé Gigafactory v Evropě. Její přesná lokace bude oznámena až letos, avšak díky nevyčerpaným ložiskům lithia na severu Čech je i Praha údajně jednou ze zvažovaných variant.