Jaderný reaktor do každé doliny. Rolls-Royce chce v Británii vybudovat minireaktory pro napájení měst o velikosti Prahy

rolls-royce2

Foto: Rolls-Royce

Jeden jaderný reaktor Rolls-Roycu bude schopen zásobovat energií průměrné evropské město

0Zobrazit komentáře

Rolls-Royce všichni vnímají jako výrobce automobilů, ovšem dvojité R nezdobí jen přídě opulentních limuzín, ale najdeme je i u inovativních letadel, různých pohonných jednotek pro dopravní prostředky a také energetických řešení pracujících s jádrem. A právě nukleární divize Rolls-Roycu nyní rozjíždí ambiciózní projekt čítající až 15 miniaturních jaderných elektráren, které by měly vyrůst v domovině firmy – ve Velké Británii.

Značka Rolls-Royce je globálně známá především coby výrobce luxusních limuzín, které nechybí v garáži žádného anglického aristokrata, ropného šejka, ani extrémně úspěšného byznysmena. Jenže Rolls-Royce nejsou jen vozy, což ostatně dokládá i jejich elektrické letadlo ACCEL, o kterém jste si u nás mohli nedávno přečíst.

V současnosti totiž existují hned dvě společnosti, které zdobí podobné logo, stejné jméno a mají i společnou minulost, a přesto se jedná o dva zcela samostatné subjekty. První je Rolls-Royce Motor Cars, tedy výrobce oněch známých luxusních limuzín, druhým pak Rolls-Royce Holdings, který se zaměřuje na sektor civilního letectví, obrany, pohonných jednotek, datových technologií i energetických řešení na bázi jaderné energetiky.

rolls-royce-elektricke-letadlo5

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce ACCEL

Jádro dnes představuje jeden ze způsobů, jak sejít z cesty pokryté sazemi od spáleného uhlí a ropy a vytvářet energii takovým způsobem, který se bude na naší planetě podepisovat mnohem šetrnějším způsobem. Jaderná energie si v současné době prochází rozmachem.

Podle Světové nukleární asociace je na světě v provozu 448 jaderných reaktorů a dalších 53 je fázi výstavby. Většina z nich je budována ve východní Evropě a Asii. Vůbec největší investice do tohoto způsobu získávání energie má Čína, která v současné době buduje více reaktorů než celý západní svět dohromady.

Jak uvádí New Atlas, důvodem tohoto trendu je především nízká cena zemního plynu, se kterou jdou ruku v ruce vysoké náklady na výstavbu zařízení schopných štěpit jádro. Do toho ještě připočítejme silný hlas aktivistů, pro které je jaderná elektrárna kousek od domu noční můrou a výsledkem jsou poměrně složité podmínky, ve kterých ztrácí výstavba masivních jaderných elektráren pro Západ smysl.

rolls-royce1

Foto: Rolls-Royce

Vizualizace reaktoru

rolls-royce3

Foto: Rolls-Royce

Miniaturní jaderný reaktor by neměl přinášet velké technologické inovace

Zmenšeme je

Změnu by však mohly přinést malé jaderné reaktory, které je možné vyrobit v továrně a přepravit je na místo výstavby na korbách nákladních vozů. „Trik spočívá v tom, že máme prefabrikované díly, ve kterých používáme pokročilé metody digitálního svařování a robotickou montáž. Díly se expedují na určené místo, kde se spojí dohromady,“ řekl pro BBC Paul Stein, technologický vedoucí v Rolls-Royce.

Právě prostřednictvím takových továren chce Rolls-Royce resuscitovat britský jaderný průmysl. Pomoci by k tomu mělo až 15 miniaturních reaktorů, které by britské ekonomice mohly vynést až 52 miliard liber, tedy přibližně 1,5 bilionu korun. Exportem energie by navíc mělo být získáno dalších 250 miliard liber (zhruba 7,5 bilionu korun) a všech 15 zařízení by přineslo práci pro více než 40 tisíc osob.

Nová energie již za devět let

To vše by chtěl Rolls-Royce své domovské zemi naservírovat do roku 2050 s tím, že životnost každé z takových elektráren by dosahovala 60 let. Cena generované energie by byla 60 liber (asi 1800 korun) za jednu MWh a jedna elektrárna by byla schopna průměrně generovat 440 MW.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je dostatek energie pro zásobení města jako je anglický Leeds. Tedy průmyslově činné město, které bychom díky jeho rozloze mohli přirovnat k Praze. V Leedsu však žije o půl milionu obyvatel méně.

Dodávky energie vyrobené miniaturním reaktorem by měly začít v roce 2029. Rolls-Royce chce v aktivitě podpořit i vláda, která na celý projekt přislíbila vyčlenit 18 milionů liber (přibližně 540 milionů korun), zbytek bude financován partnery konsorcia pro výrobu modulárních jaderných reaktorů.

Reaktory by měly být postaveny na místech, které již dříve sloužila k podobným účelům.  Rolls-Royce má momentálně vyhlédnuto několik míst ve Walesu a na severozápadě Anglie. Výhodou projektu je, že se ohlíží především na náklady, které bude šetřit nejen výroba elektrárny na lince, ale také fakt, že reaktor nepřináší žádné závratné inovace, vše je jen kompaktnější.

Pokud se projekt osvědčí a dostane se do praxe, je zde určitá šance, že by se podobných elektráren mohlo objevovat stále více, a to nejen na Britských ostrovech.

DoDo rozjíždí v Česku logistiku ve velkém s trojnásobným růstem. V rozvozu čerstvých potravin obsluhuje čtvrtinu trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik-dodo-inveoInsider

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO DoDo

0Zobrazit komentáře

Před čtyřmi lety začínal logistický startup DoDo se třemi vozy a dvěma desítkami osobních asistentů. Ti na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru zajišťují okamžitou pomoc s jakýmkoliv problémem, ať už donáškou jídla, vyzvednutím oblečení z čistírny či nákupem z Ikei.

Poptávka po této službě roste a dokazují to výsledky firmy. DoDo se podle svého vyjádření loni poprvé přehouplo do černých čísel. Startup patřící do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka zaznamenal rapidní, třistaprocentní meziroční nárůst tržeb, které dosáhly na úroveň 250 milionů korun.

dodo-fleet-min

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

Dnes pro startup pracuje na osm set lidí, vozový park přesahuje 350 automobilů, služba se rozšířila do Polska a na Slovensko a během loňského roku DoDo odbavilo 1,2 milionu objednávek, což je o 750 tisíc více než v předchozím roce.

Za rapidním růstem stojí zejména spolupráce firmy s partnery – například v oblasti food delivery rozváží pro řetězce KFC, Pizza Hut, Bageterie Boulevard či Paul, v segmentu e-commerce zase vozí zásilky pro Mall.cz, Datart, Bibloo, SuperZoo nebo Nespresso.

Čtvrtinový podíl na trhu rozvozu potravin

Důležitým segmentem pro startup jsou také potraviny. V něm spolupracuje se všemi třemi relevantními hráči na českém trhu – Rohlíkem, Košíkem i Tescem. To loni zrušilo svou vlastní logistiku a nahradilo kompletně právě DoDem, díky čemuž služba v oblasti rozvážek nákupů k zákazníkům obsluhuje již čtvrtinu trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důležitost segmentu podtrhuje také fakt, že DoDo minulý týden představilo specializovanou divizi DoDo Fresh soustředící se právě na specifický a logisticky náročný rozvoz potravin. Důraz klade na automatizaci procesů a zároveň vyvíjí vlastní plánovací a komunikační platformu s využitím analýzy dat v reálném čase.

Flotilu divize tvoří certifikované vozy vybavené pro rozvoz jídla tak, aby byl zachován teplotní řetězec. Startup již testuje i variantu používanou například v leteckém průmyslu, kde je chladící médium postupně dávkováno do chladícího prostoru ve speciálně designovaných boxech.

„V segmentu potravin letos plánujeme až trojnásobný růst.“

„Zájem o naše logistické služby v oblasti rozvozu potravin je obrovský, a proto jsme se rozhodli založit specializovanou divizi DoDo Fresh, ve které chceme dále inovovat,“ říká Menšík, který kromě vedení V-Sharpu působí i jako CEO DoDo.

itesco-kuryr

Foto: Tesco

Tesco nově využívá na rozvoz potravin kurýry DoDo

„Nejen díky našim stávajícím partnerům, se kterými spolupráci neustále rozšiřujeme, ale i novým hráčům, kteří budou do segmentu online prodeje potravin teprve vstupovat, plánujeme do konce roku v tomto segmentu až trojnásobný růst,“ pokračuje Menšík.

Objednávky startup v rámci České republiky vozí kromě Prahy a přilehlých městech také v Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně a Prostějově. V zahraničí služby rozšířil do slovenské Bratislavy a Žiliny, v dalším plánu má pak expanzi do Polska a Maďarska.

Platforma jako základ byznysu

Největší předností DoDo je však vlastní IT logistická platforma, do které startup investoval již přes dvanáct tisíc hodin práce interních vývojářů. Podle vyjádření firmy díky ní dokáže efektivně plánovat a vyhodnocovat provoz v reálném čase a propojit se spolupracujícími obchodními partnery.

„Díky našemu data driven přístupu a dlouhodobým investicím do vývoje naší IT logistické platformy jsme schopni takto výrazný růst úspěšně kontrolovat a udržovat. Umíme předvídat i případné rizikové faktory. Ať už se jedná o efektivitu spolupráce s našimi obchodními partnery, nastavení akčních rádiů logistických zón, efektivní využití vozů, ale i případný lidský faktor, vše na denní bázi sledujeme a vyhodnocujeme,“ popisuje Menšík.

dodo-kuryr3

Foto: DoDo

Kurýrní a asistenční služba DoDo

Tuhle platformu a další know-how získané z DoDo plánuje využít také u dalších projektů, které vznikají v rámci skupiny V-Sharp. Například ve spojení se startupem Atoto, aktuálně fungujícím jako online tržiště pražských kamenných obchodů, chce Menšík změnit fungování online prodeje květin. Nová služba by měla spatřit světlo světa v nejbližších měsících.

V rámci rozvoje byznysu se DoDo bude soustředit zejména na rozšiřování partnerství, a to nejen v České republice. „V budoucnu bychom se chtěli zaměřit na expanzi na další trhy, chceme se stát silným partnerem lokálních významných hráčů v oblasti e-commerce například v Německu, Maďarsku a Polsku,“ dodává Menšík.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel