Jaderný reaktor do každé doliny. Rolls-Royce chce v Británii vybudovat minireaktory pro napájení měst o velikosti Prahy
Rolls-Royce všichni vnímají jako výrobce automobilů, ovšem dvojité R nezdobí jen přídě opulentních limuzín, ale najdeme je i u inovativních letadel, různých pohonných jednotek pro dopravní prostředky a také energetických řešení pracujících s jádrem. A právě nukleární divize Rolls-Roycu nyní rozjíždí ambiciózní projekt čítající až 15 miniaturních jaderných elektráren, které by měly vyrůst v domovině firmy – ve Velké Británii.
Značka Rolls-Royce je globálně známá především coby výrobce luxusních limuzín, které nechybí v garáži žádného anglického aristokrata, ropného šejka, ani extrémně úspěšného byznysmena. Jenže Rolls-Royce nejsou jen vozy, což ostatně dokládá i jejich elektrické letadlo ACCEL, o kterém jste si u nás mohli nedávno přečíst.
V současnosti totiž existují hned dvě společnosti, které zdobí podobné logo, stejné jméno a mají i společnou minulost, a přesto se jedná o dva zcela samostatné subjekty. První je Rolls-Royce Motor Cars, tedy výrobce oněch známých luxusních limuzín, druhým pak Rolls-Royce Holdings, který se zaměřuje na sektor civilního letectví, obrany, pohonných jednotek, datových technologií i energetických řešení na bázi jaderné energetiky.
Jádro dnes představuje jeden ze způsobů, jak sejít z cesty pokryté sazemi od spáleného uhlí a ropy a vytvářet energii takovým způsobem, který se bude na naší planetě podepisovat mnohem šetrnějším způsobem. Jaderná energie si v současné době prochází rozmachem.
Podle Světové nukleární asociace je na světě v provozu 448 jaderných reaktorů a dalších 53 je fázi výstavby. Většina z nich je budována ve východní Evropě a Asii. Vůbec největší investice do tohoto způsobu získávání energie má Čína, která v současné době buduje více reaktorů než celý západní svět dohromady.
Jak uvádí New Atlas, důvodem tohoto trendu je především nízká cena zemního plynu, se kterou jdou ruku v ruce vysoké náklady na výstavbu zařízení schopných štěpit jádro. Do toho ještě připočítejme silný hlas aktivistů, pro které je jaderná elektrárna kousek od domu noční můrou a výsledkem jsou poměrně složité podmínky, ve kterých ztrácí výstavba masivních jaderných elektráren pro Západ smysl.
Zmenšeme je
Změnu by však mohly přinést malé jaderné reaktory, které je možné vyrobit v továrně a přepravit je na místo výstavby na korbách nákladních vozů. „Trik spočívá v tom, že máme prefabrikované díly, ve kterých používáme pokročilé metody digitálního svařování a robotickou montáž. Díly se expedují na určené místo, kde se spojí dohromady,“ řekl pro BBC Paul Stein, technologický vedoucí v Rolls-Royce.
Právě prostřednictvím takových továren chce Rolls-Royce resuscitovat britský jaderný průmysl. Pomoci by k tomu mělo až 15 miniaturních reaktorů, které by britské ekonomice mohly vynést až 52 miliard liber, tedy přibližně 1,5 bilionu korun. Exportem energie by navíc mělo být získáno dalších 250 miliard liber (zhruba 7,5 bilionu korun) a všech 15 zařízení by přineslo práci pro více než 40 tisíc osob.
Nová energie již za devět let
To vše by chtěl Rolls-Royce své domovské zemi naservírovat do roku 2050 s tím, že životnost každé z takových elektráren by dosahovala 60 let. Cena generované energie by byla 60 liber (asi 1800 korun) za jednu MWh a jedna elektrárna by byla schopna průměrně generovat 440 MW.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTo je dostatek energie pro zásobení města jako je anglický Leeds. Tedy průmyslově činné město, které bychom díky jeho rozloze mohli přirovnat k Praze. V Leedsu však žije o půl milionu obyvatel méně.
Dodávky energie vyrobené miniaturním reaktorem by měly začít v roce 2029. Rolls-Royce chce v aktivitě podpořit i vláda, která na celý projekt přislíbila vyčlenit 18 milionů liber (přibližně 540 milionů korun), zbytek bude financován partnery konsorcia pro výrobu modulárních jaderných reaktorů.
Reaktory by měly být postaveny na místech, které již dříve sloužila k podobným účelům. Rolls-Royce má momentálně vyhlédnuto několik míst ve Walesu a na severozápadě Anglie. Výhodou projektu je, že se ohlíží především na náklady, které bude šetřit nejen výroba elektrárny na lince, ale také fakt, že reaktor nepřináší žádné závratné inovace, vše je jen kompaktnější.
Pokud se projekt osvědčí a dostane se do praxe, je zde určitá šance, že by se podobných elektráren mohlo objevovat stále více, a to nejen na Britských ostrovech.