Jaguar Land Rover testuje vozidlo bez řidiče, které má oči pro bezpečnou interakci s chodci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jaguarlandrover-virtualeyepod06
0Zobrazit komentáře

Ve svět, kde budou auta jezdit zcela bez řidičů, již dnes alespoň zčásti věří mnoho automobilek. Na cestě za tímto cílem však bude potřeba překonat mnoho překážek, včetně toho, že lidé – a v provozu především chodci – vozům, které nikdo neřídí, nevěří. Jaguar Land Rover proto testuje unikátní koncept, kdy má jeho bezpilotní auto na přední straně oči jako z kresleného filmu.

Důvod je zřejmý: podle posledního průzkumu Americké automobilové asociace by se totiž 63 procent dospělých Američanů cítilo při chůzi nebo jízdě na kole méně bezpečně, kdyby kolem nich jezdila auta bez řidičů. Automobilky se proto snaží vymyslet řešení, jak by auta bez lidí chodcům více přiblížila – a Jaguar Land Rover na to jde tím nejzákladnějším způsobem, oční interakcí.

jaguarlandrover-virtualeyepod02

Největší britský výrobce automobilů u svých inteligentních vozítek, která vypadají futuristicky a nezvykle nejen kvůli svým očím, již začal novou možnost interakce s chodci testovat. A smysl očí je opět jasný, jakmile se bezpilotní auto přiblíží k přechodu, na chodce se podívá, jako by to běžně udělal řidič, čímž dá chodci najevo, že ho registruje, a ten pak bezpečně přejde. Podle Jaguar Land Roveru má právě tato interakce přiblížit autonomní technologii lidem.

uber-partner-ridic

Přečtěte si takéUber vytvořil novou mobilní aplikaci pro řidiče, kterou mohou používat i řidiči v ČeskuUber vytvořil novou mobilní aplikaci pro řidiče, kterou mohou používat i řidiči v Česku

Oči vytvořili inženýři v divizi mobility budoucnosti (Future Mobility), kde Jaguar Land Rover testuje mnoho nových technologií, ve spolupráci s kongnitivními psychology, nicméně na první pohled byste si inteligentní vozítko s očima mohli splést klidně s podobnými auty v animovaných filmech. Pro Jaguar Land Rover to ale není překážka, a tak nyní vše testuje, analyzuje chování chodců a porovnává, jak se chovají, když podobné auto s interagujícíma očima vidí oproti tomu, kdyby měli přejít přechod před bezpilotním autem, kde takovou signalizaci nemají.

jaguarlandrover-virtualeyepod07

„Je přirozené podívat se na řidiče přijíždějícího auta, než vstoupíte do vozovky. Je důležité porozumět, jak se tato interakce přenáší do zítřejšího, více automatizovaného světa. Chceme vědět, jestli má pozitivní vliv, když člověku ukážeme informaci o úmyslech vozidla, nebo mu ke zvýšení důvěry stačí, když mu jen dáme jednoduše vědět, že ho vozidlo rozpoznalo,“ komentuje testování Pete Bennett, výzkumný manažer v divizi Future Mobility.

Jak Jaguar Land Rover testuje samořiditelné a další technologie, jeho prioritou zůstává bezpečnost, což je právě důvod, proč se snaží vymyslet v tomto ohledu co nejlepší interakci mezi bezpilotním autem a člověkem. Dlouhodobým plánem britské automobilky je vyrábět auta bezpečnější, ale aby zároveň lidem ušetřila cenný čas a ve výsledku vylepšila mobilitu pro všechny.

jaguarlandrover-virtualeyepod08

Foto: Jaguar Land Rover

Tým studentů ČVUT se dostal do finále soutěže Amazonu. Bude bojovat o bezmála milion dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Alquist tým na summitu The Alexa Prize v Seattlu (1)
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv o studium technických oborů není v Česku v poslední době velký zájem, studenti takto zaměřených vysokých škol sklízejí úspěchy, o kterých je slyšet i v zahraničí. Tým Alquist složený ze studentů Českého vysokého učení technického (ČVUT) si jeden takový připsal, když z prvního místa postoupil již podruhé do finále soutěže Alexa Prize pořádané Amazonem. V ní jde o vytvoření nejlepší umělé konverzační inteligence a její účastníci si rozdělí více než 3,5 milionu dolarů.

Ve finále se Alquist potká se dvěma dalšími univerzitami. Tým pod vedením Jana Šedivého, ve složení Jan Pichl (který se letos umístil v anketě 30 pod 30 českého Forbesu), Petr Marek, Jakub Konrád, Martin Matulík a Petr Lorenc, tak porazil zbylých sedm soutěžících univerzit. Jejich úkolem bylo vytvořit umělou inteligenci, která je schopna prostřednictvím zařízení Amazon Echo vést s člověkem plynulou konverzaci na všemožná populární témata.

Hodnocení v semifinálovém kole probíhalo mezi 2. červencem a 15. srpnem a jednotlivé boty hodnotili samotní uživatelé Amazon Alexa, kteří používali prosté hodnocení od jedné do pěti hvězdiček. Jen mezi těmito dny tedy proběhly s Alquistem desítky tisíc hovorů.

Již teď je jasné, že tým Alquist neodejde s prázdnou. Každý z celkově osmi vybraných týmů totiž od Amazonu dostal grand ve výši 250 tisíc dolarů (přes 5,5 milionu korun), přičemž třetí nejlepší umělá inteligence bude odměněna 50 tisíci dolary, druhá 100 tisíci dolary a první 500 tisíci dolary. Zároveň si vítězný tým může přijít na další milion dolarů, pokud jejich AI dokáže splnit hlavní výzvu: bezproblémově a zábavně si 20 minut povídat s člověkem při hodnocení 4 z 5 hvězdiček. Oficiální vyhlášení proběhne v listopadu v Las Vegas na konferenci re:Invent.

avast-redwood2

Přečtěte si takéAvast v první polovině roku utržil téměř 400 milionů dolarů. Jeho valuce přesáhla 60 miliard KčAvast v první polovině roku utržil téměř 400 milionů dolarů. Jeho valuce přesáhla 60 miliard Kč

Minulý rok se tým Alquist ve složení Jan Pichl, Petr Marek, Martin Matulík, Jakub Konrád a Hoang Long Nguyen umístil na druhé příčce ze všech 12 soutěžících univerzit a nechal za sebou takové univerzity jako Princeton, MIT nebo Berkeley. Tehdy si členové týmu rozdělili 100 tisíc dolarů, tedy přes 2,2 milionu korun.

Alquist tým získal minulý rok druhé místo

Alquist obsadil minulý rok druhé místo a obdržel 100 tisíc dolarů

Nejedná se však o jediné pole, kde studenti ČVUT uspěli. Například jiný tým z této školy, konkrétně ve složení Marek Novák, Tomáš Pikous a Barbora Suchanová, navrhl zhruba před rokem inovativní glukometr o velikosti platební karty, se kterým vyhrál soutěž Microsoftu a odnesl si v přepočtu 5,5 milionu korun.

Umělá inteligence i na VUT

Na Vysokém učením technickém v Brně, které je již tradičně považováno za největšího konkurenta ČVUT, vědci také pracují s umělou inteligencí, avšak mnohdy se jedná o roboty, kteří jsou na rozdíl od softwarového počinu z ČVUT fyzickými přístroji. Je to ostatně jen pár dní, co tamní tým pod vedením profesora Luďka Žaluda úspěšně otestoval robotický systém ATEROS, který na základě umělé inteligence sám zmapuje krajinou zamořenou radiací.

vut3

Tým na brněnském VUT a robot ATEROS