Jak japonská monstra dobyla Západ. Nová akční hra je pro každého, kdo se chtěl někdy porvat s dinosaurem

V pátek vychází hra Monster Hunter Wilds. A opět sází na to, v čem je tahle japonská série silná: souboje s úžasnými pavouky i ještěry.

monster-hunter-wilds-1

Foto: Capcom

Monster Hunter Wilds

0Zobrazit komentáře

Je rychlý, vysoký jako barák a pořádně naštvaný. Někdy je to elektrizující drak, jindy ladná medúza nebo masožravý dinosaurus s černou srstí. A proti nim stojí ubohý človíček s mečem na rameni, který má tuhle bestii „ulovit“. Zhruba to je jádro Monster Huntera, ve světě nesmírně populární videoherní série, které teď na počítačích, PlayStationu a Xboxu vychází nový díl s podtitulem Wilds. Má evidentně jasný cíl: ještě víc proniknout mezi běžné hráče.

Z celé série se už prodalo více než sto milionů kopií, což v řeči tržeb pravděpodobně znamená vyšší desítky miliard korun. Sedm let starý díl s označením World je nejúspěšnějším titulem ze všech her od japonského studia Capcom. Když se přitom v Česku řekne Monster Hunter, hráči ho sice znají, ale žádná masovka to není.

Ostatně japonská série dlouhé roky bojovala o úspěch nejen u nás, ale i ve světě, než se jí podařilo prorazit s dílem World. Už ten přijal některé kompromisy, aby byl přístupnější – ať už šlo o vylepšené tutorialy a návody, nebo o „drobnosti“ typu pohodlnější ovládání sprintování. Jeho nástupce Wilds, který vychází tenhle pátek, jde ještě dál. Nabízí o něco propracovanější příběh, vylepšený vizuál nebo třeba ježdění na opeřeném ještěrovi, který vás na autopilota vždycky snadno dopraví ke… krvelačnému monstru.

Protože o tom série Monster Hunter je – doslova o lovení monster. Tentokrát se spolu s dalšími lovci vydáváte do neprozkoumané části světa, kde žijí exotická zvířata a přerostlí ještěři z legend. Společně pátráte po záhadné nestvůře a snažíte se pomoci ztracenému chlapci Natovi, který hledá své blízké. Samotný příběh je ale taková bokovka – jakmile po asi patnácti hodinách skončí, začne to hlavní. Chaotické, ale naprosto epické souboje s těžšími a těžšími bestiemi. Pořád a pořád dokola.

Právě tady je Monster Hunter Wilds nejsilnější: když vám servíruje jednotlivé potvory s úžasným designem, které je někdy až škoda zabíjet. Když se na vás vrhne Quematrice – něco mezi obrovskou slepicí a dinosaurem – a švihá kolem sebe jiskřícím ocasem. Když musíte v nádherném doupěti, vytvořeném z rudých pavučin, uhýbat hbitým nohám vzteklého hmyzáka. Když narazíte na děsivého, ale zároveň infantilně legračního soupeře v podobě růžové gorily s větry.

Jenže každé monstrum má svoji slabinu. Kolem každého z nich je potřeba se pohybovat určitým způsobem a někdy vyzkoušet krátké rychlé kudly, jindy zase přesedlat na delší kopí. Případně se opičímu smraďochovi postavit s deodorantem v batůžku (ano, humor je v téhle japonské sérii hodně osobitý). Zpočátku nevadí, když se do souboje vrhnete naprosto bezhlavě, ostatně Wilds působí jako zatím nejjednodušší ze všech dílů. Ale časem začnete zkoumat bonusy jednotlivých zbrojí, vyrobených z poražených nepřátel, a před každou výpravou se svým kočičím pomocníkem hodíte na pánvičku steak, abyste zesílili. Zaběhnete si rutinu, která je svým způsobem uklidňující.

Samotné souboje pak působí o něco akčněji než v případě sedm let starého předchůdce. Monstra před vámi v různých chvílích prchají, ale na vašem opeřeném ještěrovi je snadno doběhnete. Můžete na ně strhávat obří krápníky ze stropu jeskyně, můžete se k nim přitáhnout hákem a kuchat do jejich zad. Na těle jim přibývají rány, kterých můžete využívat, takže střetnutí působí dynamičtěji. A někdy se do souboje připletou třeba malí brouci, kteří ještě přiloží do chaotického kotle.

Svět Forbidden Lands, ve kterém se hra odehrává, je správně pestrý a chlubí se i v čase proměnlivým počasím. Na jednu stranu láká k prozkoumávání, na stranu druhou se ne vždy dočkáte adekvátní odměny v podobě nečekané strhující bitky. Často někam dojedete a na místě prostě jen rostou kytky.

Jenže tohle nakonec v Monster Hunter Wilds ani není potřeba. Jádro jsou pořád spíš jakési zakázkové souboje, které často opakujete do zemdlení, abyste získali dostatek surovin a vyrobili svému kočičímu pomocníkovi slušivý obleček. Právě tím je série lákavá, tím se odlišuje, i když má oproti jiným akčním hrám svoje mouchy – v případě nového dílu i o něco nestabilní plynulost na PlayStationu 5 (na verzi Pro je situace výrazně lepší, ale pořád ne tak dobrá jako u některých her od studií spadajících pod Sony).

V Capcomu se už před lety rozhodli, že i když sérii udělají přístupnější, nevykašlou se na fanoušky. A to je zřejmě základ jejich úspěchu. „Neudělali jsme tu spoustu změn jen proto, abychom získali západní hráče,“ ujišťoval dlouholetý producent série Rjózo Cudžimoto před vydáním dílu World. „Nová hratelnost musí vždy ladit s novým pojetím, jinak by to byl prostě průšvih,“ přitakával umělecký ředitel hry Kaname Fudžioka.

A tak se z her, které byly spíš pro fajnšmekry, stal hit. Už po třech dnech od vydání se World stal nejprodávanější hrou z celé série, když se ho podle posledních dat prodalo při započtení přídavku Iceborne 28 milionů kopií. Navíc asi 70 procent z nich pocházelo mimo Japonsko. „Lovec monster“ tehdy prorazil do světa a i novinka Wilds vypadá, že v tom bude pokračovat.

Co se stane, když se spojí Daniel Vávra, KCD2 a největší český streamer? Milion na dobrou věc za pár minut

„Právě jsme dokončili sedmihodinový stream, během kterého jsme vybrali přes tři miliony korun,“ hlásí výřečný vývojář Daniel Vávra.

Michal MančařMichal Mančař

Daniel Vávra a Vojtěch „Agraelus“ Fišar

0Zobrazit komentáře

Milion vybrali za pár minut. Dva miliony za hodinu. A za celý večer z toho byly více než tři miliony korun, které poputují na charitu. Taková je síla dvojice Daniel Vávra a Vojtěch „Agraelus“ Fišar – tedy kreativního ředitele Warhorse Studios podepsaného pod Kingdom Come: Deliverance a největšího českého streamera.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Právě jsme dokončili sedmihodinový stream, během kterého jsme vybrali přes tři miliony korun. První milion během šestnácti minut. Je to český rekord. Díky,“ vzkázal svým sledujícím videoherní vývojář Daniel Vávra v pondělních ranních hodinách. V neděli večer totiž sedl po bok Vojtěcha „Agraela“ Fišara k nebývale úspěšnému charitativnímu vysílání.

Příspěvky od fanoušků celkem vynesly částku přes 3,14 milionu korun, kterou si rozdělí organizace Dejme dětem šanci, Cesta z krize a Sanitka splněných snů. Stream dvou online celebrit na Twitchi přilákal téměř třicet tisíc diváků, mezi kterými nechyběli ani další streameři jako Dušan „Duklock“ Brachna. Právě ten dobrou věc podpořil nejvyšším příspěvkem 169 tisíc korun.

Vávra s Fišarem se ve společném vysílání ukázali už v roce 2020, tehdy stanovili rekord českého Twitche s více než padesáti tisíci sledujícími. Také jejich aktuální vystoupení bylo výjimečné – nikoliv diváky, ale finančně.

Vybraná suma překonala charitativní stream z roku 2023 pro Twisten Foundation, organizaci zaměřenou na duševní zdraví mladistvých. Tehdy Agraelus s dalšími osobnostmi a podporou Sazky vybral těsně nad tři miliony korun.

Výřečný vývojář se tentokrát u nejpopulárnějšího domácího streamera, který má na Twitchi 725 tisíc sledujících, rozhovořil nejen o nedávno vydaném Kingdom Come: Deliverance 2. Vávra si v živém vysílání například zahrál online střílečku Fortnite nebo zavzpomínal na retro tituly, které ho v kariéře inspirovaly.

Také došlo na povídání o hře, která mu mezi hráči vydobyla věhlas – kultovní Mafii. Ta prý z Vávry udělala milionáře, ale tvorba prvního Kingdom Come vydělané peníze prakticky spolkla. Ačkoliv následný osud Warhorse Studios musel na tyto složité začátky dát rychle zapomenout.

Po úspěchu první hry její tvůrce koupil za zhruba 860 milionů korun velký vydavatel Koch Media, dnes známý jako Plaion. Vávra tehdy ve firmě držel 17procentní podíl. Před pár týdny Warhorse Studios vydali pokračování Kingdom Come: Deliverance 2, které získává fantastická hodnocení a sklízí chválu ze všech stran.

Během jediného dne navíc vývojáři hlásili milion prodaných kopií KCD2, ani ne během dvou týdnů pak oznámili přes dva miliony prodejů. Což pro Kingdom Come 2 znamená tržby přes tři miliardy korun. Tedy zhruba o miliardu víc, než nasbíral první díl za sedm let na trhu.