Jak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu Reas
Cílem realitního startupu Reas a jeho nového projektu Atlas cen bylo zdarma zpřístupnit data katastrálního úřadu o prodejních cenách nemovitostí, aby celý zkostnatělý trh získal o něco více transparentnosti.
Firma vedená Michalem Makošem však narazila – na odpor katastru, podle kterého bylo zveřejnění dat protizákonné, a zároveň na negativní zprávy v médiích, která projekt kritizovala za porušování osobních údajů.
Následovalo vypnutí projektu a vyjednávání o tom, jak se vlastně veřejně dostupná data – která ale nejsou otevřená – mohou publikovat. Reas se nyní po několika týdnech s katastrem dohodl, Atlas cen předělal a spustil novou verzi. O zkušenostech s celým procesem pro CzechCrunch píše přímo Michal Makoš.
***
S Reasem se pohybujeme na realitním trhu. Všichni víme, že je nepřehledný. Jemně řečeno. Naším cílem je udělat z něj průhlednější místo. Přesně proto vznikla myšlenka vytvořit Atlas cen. Mělo to být místo, kde si každý zadarmo zjistí skutečné prodejní ceny nemovitostí.
Ty, které vidíte na realitních serverech, totiž bývají často přemrštěné. Jiný údaj však nemá běžný kupující nebo prodávající k dispozici. Nikde už se nedozvíte, že se byt prodal o pětinu levněji a že to kvůli nastřelené ceně trvalo rok.
Udělat takový projekt pro nás bylo relativně jednoduché. Data z katastru jsou veřejná, ale složitě dostupná. My jsme je měli k dispozici, protože je od státu kupujeme. Jsme digitální startup se schopností rychle vytvořit uživatelsky přívětivý web. Máme chuť věci měnit. Takže jsme se pustili do práce a v únoru spustili Atlas cen.
Troufám si říct, že z uživatelského hlediska se to povedlo. Mohli jste se podívat, za kolik se prodaly nemovitosti za poslední rok (v Praze dokonce dva). K tomu jsme vám někdy ukázali fotky daného bytu. Proklikem do katastru jste mohli zjistit podrobnosti prodeje. Taky jste viděli, za jakou cenu byl byt inzerovaný, za kolik se pak skutečně prodal a jak dlouho to trvalo.
„Začala krizová komunikace, na kterou jsme nebyli připravení.“
Neměli jsme důvod si myslet, že děláme něco špatného, vždyť na trhu už byly subjekty, které něco podobného dělaly, akorát za peníze a/nebo registraci. Dali jsme tedy o Atlasu cen vědět médiím a byli zvědaví, jaké články vyjdou.
Vyšly. A některé nebyly vůbec hezké. Že prý jsme zneužili data z katastru a porušujeme ochranu osobních údajů. Konkurence hrozila žalobou kvůli nekalé soutěži a ve hře bylo (je) správní řízení od katastru. Začala krizová komunikace, na kterou jsme nebyli připravení. Prostě nás nenapadlo, že by mohl nastat problém. Bylo to naivní a příště už budeme chytřejší.