Jak jsme rozdělovali Smartsupp a Smartlook a proč jsme to měli udělat už dávno, popisuje zakladatel Petr Janošík

Petr JanošíkPetr Janošík

janosik-smartlookKomentář

Foto: Jan Mudra/Economia

Petr Janošík, zakladatel a CEO startupu Smartlook

0Zobrazit komentáře

Brněnské softwarové firmy Smartsupp a Smartlook se mohou pyšnit obratem, který v součtu dosahuje na vyšší desítky milionů korun. Jedna poskytuje e-shopům živý chat pro zákazníky, druhý vyvíjí analytický nástroj pro monitorování chování uživatelů. Oběma se dobře daří, jenže přestože se jednalo de facto o dvě firmy a především dva produkty, formálně šlo o jednu.

A to se právě i kvůli rychlému růstu, potřebě škálovat a také nabírat nové investice na další rozvoj nakonec ukázalo jako velký problém. Zakladatel obou firem Petr Janošík nyní ve svém komentáři pro CzechCrunch popisuje, proč se nakonec ve Smartsuppu rozhodli pro takzvaný spin-off, jak se ze Smartlooku stala samostatná firma a na co by si měli dát ostatní pozor.

***

Když ve firmě vznikne další firma nebo startup, který si postupně vybuduje samostatný tým a pracuje na vlastním produktu, je naprosto logickým krokem jeho odštěpení, tedy tzv. spin-off. Ve výsledku totiž pomůže oběma: jednak uvolní zakladatelům ruce v byznysových otázkách, zadruhé zjednoduší proces financování jednotlivých projektů.

V Česku bohužel převládá představa, že tento proces musí logicky provázet nějaké negativní emoce – pravda ale je, že rozhodnutí pro odštěpení většinou přijde organicky a bez zbytečných dramat. Neznamená to však, že jde po všech směrech o jednoduchou záležitost.

Jak se Smartlook vydal vlastní cestou

Náš projekt Smartlook, který pomáhá firmám všech velikostí pochopit chování uživatelů na webových stránkách a v mobilních aplikacích, vznikal pod hlavičkou naší jiné firmy Smartsupp na začátku roku 2016. Tehdy jsme začali vyvíjet systém, který díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat, k jakým interakcím dochází ze strany návštěvníků. Pomáhá se tak dostat do kůže zákazníka a odhalit chyby, které brání úspěšnému prodeji.

smartsupp

Foto: CzechCrunch

Smartsupp nabízí e-shopům živý chat pro zákazníky

Zhruba po dvou letech už bylo jasné, že se firmy musí rozdělit. Všimli jsme si totiž, že vzniká totální „defocus“ – tým se začal ztrácet ve svých prioritách, když pracoval na dvou produktech naráz. Interní oddělení tedy přišlo poměrně záhy jako logická reakce na nastalý stav. Tehdy jsme se dohodli během jediného oběda, kdo chce na čem do budoucna pracovat. Až tak jednoduché to bylo! A poměrně rychle jsme také interní oddělení aplikovali v praxi.

Na oficiální spin-off jsme si pak ale počkali ještě další dva roky. Rozhodující moment přišel, když Smartlook dosáhl break even pointu a přestal být závislý na financování z původní společnosti. O pár měsíců později měl lepší cash flow než původní společnost, takže už nám k rozdělení nic nebránilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Roli hrál také fakt, že si Smartlook získal úplně jinou klientelu. Nedávalo pak už smysl vytvářet nějakou konstrukci cross-selingu a držet firmy u sebe po stránce byznysu také nesedělo. Smartlook navíc během tří let od založení Smartsupp přerostl a na stole tedy byl proces fundraisingu, který však pro Smartsupp v jeho fázi vůbec smysl nedával. Proto bylo jasné, že pokud budeme raisovat, nepůjde to bez formálního odštěpení.

Jdeme na to

Půl roku. Takový byl odhad poradců, kterým jsme se s naším záměrem odštěpit se svěřili. A ne všichni měli zrovna růžové vyhlídky: někteří varovali, že nás proces zbrzdí. Jiní nás dokonce odrazovali, že je lepší ještě počkat. Ale jak už je naším zvykem, rozhodli jsme se do toho vrhnout po hlavě s přesvědčením, že to celé zvládneme za tři měsíce a vytřeme všem pochybujícím zrak.

Ačkoliv jsme zvyklí, že u nás jde vše jako po másle, se zatuhlou byrokracií jsme jaksi nepočítali. Hlavně kvůli ní se nakonec spin-off protáhl na devět měsíců. Celý proces je totiž ohromně komplexní: už jen počáteční výběr zkušeného soudního znalce, který by rozuměl startupům, byl velký oříšek. Značnou práci dala také účetní stránka, shánění správného právníka a notáře. Také v případě investorů nám pár dnů zabralo je přesvědčit, aby se spin-offem souhlasili.

„Změnu jsme po odštěpení pocítili v podstatě okamžitě.“

Investoři byli totiž na začátku vůči návrhu na spin-off velmi skeptičtí. A popravdě se jim vůbec nedivím – moc dobře věděli, jak moc času celý proces zabere. Mimo to měli obavy z nadměrné byrokracie i z krátkodobého snížení hodnoty investice. Z jejich pohledu to byl zbytečný risk, nedůvěra byla tedy skutečně namístě.

Dlouho dobu jsme společně diskutovali také o možnosti setrvání firem dohromady, přičemž by se těžilo z příběhu a synergického efektu obou projektů. Nakonec jsme však dospěli k závěru, že ani my jako zakladatelé tomuto kroku úplně nevěříme. Proto jsme se rozhodli jít za původní vizí a firmy oddělit. Dnes má Smartlook nakročeno k raisování opravdu velkých peněz, a proto věřím, že investoři jsou nakonec spokojeni a pohlíží na spin-off jako na správné rozhodnutí.

Náročná samozřejmě byla i finanční stránka věci. Celkové náklady na soudní znalce, právníky či notáře se nakonec vyšplhaly do řádů stovek tisíc korun. Musím uznat, že v těchto sférách jsou poměrně vysoké hodinové sazby, takže pokud služby odborníků využíváte dlouhodobě, celý spin-off se výrazně prodraží. My však míříme na fundraising v jednotkách milionů eur, a tak jsme si rychle spočítali, že se nám vynaložené prostředky mnohonásobně vrátí.

Není radno otálet

Ačkoliv se zprvu zdálo, že jde vlastně jen o formální věc, změnu jsme po odštěpení pocítili v podstatě okamžitě. Jakožto jednatel obou firem jsem dříve stále podepisoval smlouvy, které se týkaly druhé firmy, aniž bych v ní nějak aktivně figuroval. Takové podepisování pak bylo samozřejmě složitější, protože jsem potřeboval nejprve uvést do problematiky, a to byla zbytečná ztráta času pro obě zúčastněné strany.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

Po rozdělení si nový CEO Smartsuppu řídí vše sám, ačkoliv ve firmě zůstávám jako společník. Pro všechny je to pohodlnější. Kdybych však mohl udělat něco znova, určitě bych firmy formálně rozdělil už v samotném začátku – tedy ve chvíli, kdy začne generovat revenue.

Pokud produkt roste a vidíte, že se z něj stává firma, je z našich zkušeností dobré tlačit na co nejrychlejší spin-off. Po nějaké době totiž narůstá byrokracie a může se stát, že vás jednoduše přeroste. Takže čím dřív, tím líp.

Řada lidí nás také varovala, že přijde konflikt o tom, kdo získá jaký podíl. Musím říct, že mám ohromné štěstí na společníky, protože žádný takový problém nenastal. Každý si budujeme vlastního jednorožce. A konečně nám nic nebrání v cestě za tím, abychom si ten sen splnili.

Uspějí ti nejrychlejší a nejadaptivnější, ale je to jako hrát poker, říká o krizi Robert Chmelař z Rockaway

Robert ChmelařRobert Chmelař

chmelar-rockaway3Komentář

Foto: Rockaway

Robert Chmelař, Investment Partner v Rockaway

0Zobrazit komentáře

Robert Chmelař má za sebou bohatou kariéru. Téměř deset let působil v roli investičního ředitele největší private equity firmy v regionu střední a východní Evropy, odkud se před necelými pěti lety přesunul po bok Jakuba Havrlanta do tuzemské skupiny Rockaway Capital. V investičním světě toho tak má za sebou hodně, ale teprve nyní čelí dosud největší zkoušce.

Řeč je pochopitelně o koronavirové krizi, která prý Chmelaře naučila, že je potřeba být připravený na změnu, nebát se jí, předvídat ji a vlastně ji i tak trochu vyhledávat. „To, co platilo včera, nemusí platit zítra,“ uvědomuje si a o aktuální situaci nejen v Rockaway, ale na celém trhu píše v komentáři pro CzechCrunch.

***

Přiznám se, že nejsem hráč pokeru. Ale teď si tak připadám. Řídit byznys v koronavirové krizi je jako hrát poker a neustále balancovat na hraně mezi vítězstvím a neúspěchem. Já sice věřím v první scénář, ale je potřeba si uvědomit, že svět je dnes tak volatilní, že nikdo neví, co bude za týden. Vzpomeňte si, jak jsme se ještě před měsícem všichni usmívali, že máme epidemii za sebou, a najednou je zase skoro všechno zavřené.

Jestli mě tedy současná krize něco naučila, pak to, že je potřeba být připravený na změnu, nebát se jí, předvídat ji a vlastně ji i tak trochu vyhledávat. Nemůžete se spoléhat na nic, co doteď fungovalo, a naopak je potřeba být neustále ve střehu. A když něco nefunguje, je potřeba to řešit hned, a ne čekat, až z toho bude opravdu problém. Pamatujte, že to, co platilo včera, nemusí platit zítra, protože se kdykoliv může objevit nějaká „černá labuť“, která všechno převrátí naruby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spousta lidí vám dnes řekne, že se COVID-19 dal předvídat, a až bude po všem, určitě se objeví někdo, kdo před podobnou pandemií kdysi varoval. Zní to sice hezky, jenže většina lidí se podle toho neřídí, takže nakonec stejně platí, že z toho jako vítězové vyjdou jen ti nejrychlejší a nejadaptivnější. Proto je klíčové mít kolem sebe lidi, kteří jsou schopní změny dělat rychle a hlavně je předvídat.

My máme v portfoliu firmy, které tohle zvládly brilantně. Například Mall Group podle mě byla jedna z nejlépe připravených firem v Česku, ale samozřejmě jako každý máme i firmy, které na změnu neuměly zareagovat tak rychle, nebo zkrátka byly v „blbém“ oboru. Současná krize má tu nevýhodu, že na někoho dolehla více, takže jsou firmy, které se ze dne na den zastavily, mají zkrátka smůlu, a nic s tím nezmůžou, i kdyby je řídil Jeff Bezos.

chmelar-rockaway2

Foto: Rockaway

Robert Chmelař, Investment Partner v Rockaway

Říkat teď jako náš prezident, že kdo zkrachuje, je neschopný a nezaslouží si pomoct, je proto hodně špatné a populistické. Minimálně v první fázi nemusí zkrachovat lidé, kteří jsou neschopní, ale prostě ti, kteří mají smůlu, že se ocitli v nesprávný čas na nesprávném místě. Můžete být nejlepší kuchař na světě, ale to, že vám ze dne na den zavřou restauraci, se předpovědět nedalo.

Druhou největší výzvu vidím v komunikaci, která je teď uvnitř firem i napříč byznysem výrazně ztížená. Home office je sice fajn, ale některé věci zkrátka přes e-mail, Teams nebo Zoom nevyřešíte. Ukazuje se, že práce z domova pět dní v týdnu nefunguje, a stejně tak nemá smysl sedět celý týden v kanceláři, takže momentálně hodně v našich firmách řešíme, jak najít ten správný model, který bude fungovat i poté, až epidemie skončí.

Zatím se jako nejlepší ukazuje kombinace, kdy jsou lidé spolu dva tři dny v kanceláři, a zbytek týdne pracují odkudkoliv. A jen si představte, jak se tohle promítne do dalších oborů – bude potřeba méně kanceláří, lidé si budou víc objednávat víc jídlo domů a celkově to ovlivní mobilitu v rámci měst.

„Máme štěstí, že tenhle poker hrajeme s velmi dobrými kartami.“

Nic z toho jsme přitom při minulé krizi, kterou v roce 2008 odstartoval pád Lehman Brothers, řešit nemuseli. V tom je současná situace zásadně jiná. Jedna věc ale obě krize spojuje. Spousta firem dostala tehdy i teď velkou ránu, ze které se už nevzpamatovaly, na druhou stranu vznikla spousta skvělých byznysů, které jsou dnes, o dvanáct let později ohromně úspěšné.

A stejné to bude i teď. Krize vytváří spoustu příležitostí, i teď určitě vznikne spousta firem, o kterých za deset let hodně uslyšíme, a my chceme být u toho. Máme štěstí, že tenhle poker, jak jsem to nazval na začátku, hrajeme s velmi dobrými kartami. Máme jedno z nejlepších portfolií, co teď může být, protože jsme od začátku sázeli na digitalizaci, digitální ekonomiku a e-commerce, které by z této situace měly dlouhodobě profitovat.

Trumfy a slabší karty

Z dnešního pohledu klíčové rozhodnutí jsme udělali před rokem a půl, kdy jsme se rozhodli neprodat Heureku. Její prodej už běžel, ale my jsme se na poslední chvíli rozhodli neprodávat. Nebylo to jednoduché rozhodnutí, ale dnes jsme za něj rádi, protože Heureka je firma, která nám ten poker výrazně zjednodušuje.

Je to trumf, který vám dobře vyvažuje slabší karty, jimž se dnes nikdo nevyhne. V našem případě je to cestovní agentura Invia, protože cestování trpí po celém světě a úplně stejné starosti teď mají i všechny ostatní cestovky. Na druhou stranu je pořád lepší být online cestovní agentura než ta tradiční cestovka s vlastními hotely a letadly, takže pořád věřím, že se to i tady zase otočí dobrým směrem.

Záležet samozřejmě bude na tom, jak se pandemie nakonec promítne do ekonomiky. To, že v posledních měsících klesá spotřeba Čechů a česká ekonomika se ve druhém kvartálu propadla meziročně o 11 procent, ještě nic neznamená. Bude záležet na tom, jak rychle se podaří pandemii zvládnout a jak dlouho bude trvat zotavení.

klesnil-fiala

Přečtěte si takéTvůrci Černoty rozjíždí internetovou televizi a hlásí: Bude to jako DVTV, ale pro investigativní reportážeTvůrci Černoty rozjíždí internetovou televizi a hlásí: Bude to jako DVTV, ale pro investigativní reportáže

Ještě před měsícem bych nejspíš řekl, že není důvod panikařit, ale teď jsem spíš trochu skeptik. Pokud jsme teď část ekonomiky zavřeli na tři týdny, tak se prostě za tři týdny zase neotevře, protože si nemyslím, že v prosinci bude něco jinak než v říjnu. Proto se podvědomě připravuji spíš na to, že tady s námi omezení budou minimálně do jara.

Jednu věc mě ale všechny předchozí krize naučily. Dřív nebo později se svět zase vrátí do normálních kolejí a z historického pohledu bude epidemie koronaviru zase jen taková epizoda. Třeba 11. září byla obrovská tragédie, která samozřejmě trochu změnila pořádky ve světě, ale na to, že si všichni mysleli, že se už nic nebude jako dřív, se vlastně tak moc nakonec nezměnilo. Dnes nám z toho zůstaly jen přísnější kontroly na letištích.

V roce 2008 také všichni říkali, že svět už nebude jako dřív. Tři roky nato banky zase peníze půjčovaly a vše bylo při starém. Člověk má tendenci vytěsňovat špatné zážitky, takže si myslím, že za dva roky zapomeneme i na COVID-19.