Jak jsme se s naším startupem Portadi hlásili do berlínského Microsoft Ventures Akcelerátoru
S naším startupem Portadi, který usnadňuje správu hesel a přístupů v rámci cloudových aplikací, jsme se nedávno dostali do berlínského akcelerátoru Microsoft Ventures. Tímto článkem bych vám ostatním, kteří rovněž přemýšlíte o účasti v některém z velkých zahraničních akcelerátorů popsal, na co byste se měli připravit a na co byste si měli dát pozor.
V principu to není žádná věda. Chce to jen trochu přípravy k tomu, abyste měli navrch před soupeři a výrazně zvýšili svoje šance dostat se do užšího výběru. Náš startup Portadi absolvoval berlínský Microsoft Ventures Accelerator, konkrétně Batch #3 (MSVA Jaro 2015). Celkem se přihlásilo přes 500 firem, ze kterých poté akcelerátor vybral 8 startupových týmů.
Pravidlo č. 1 – Přihlašte se brzy
Vždy trochu překvapí, jak často se startupy hlásí do akcelerátorů úplně poslední den. Microsoft Ventures Accelerator není v tomto ohledu jiný a tak většina přihlášek přijde během posledních pár týdnů před uzávěrkou a zhruba 30% přihlášek dorazí poslední
den.
Pro Portadi nebyl Microsoft Ventures Accelerator prvním inkubátorem / akcelerátorem, do kterého jsme se hlásili. S větší praxí a postupem času jsme se zlepšovali v našem pitchi a také jsme začali chápat, jak výběrový proces funguje. A jako v mnoha dalších věcech v životě – často záleží na správném načasování. Pokud se přihlásíte, jakmile se okno pro podávání přihlášek otevře, komise, která přihlášky vyhodnocuje, bude mít více času na prozkoumání detailů vašeho byznysu. Zde ale musím zdůraznit, že podle oficiálních pravidel MSVA nezáleží na tom, kdy se přihlásíte – neovlivňuje to vaše šance na přijetí.
Pravidlo č. 2 – Sežeňte si doporučení
Microsoft Ventures Accelerator používá pro příjem přihlášek službu F6S. Přihláška má sekci, kde můžete požádat někoho jiného o doporučení.
Než jsme se přihlásili, mnoho lidí v Microsoftu jsme neznali a zcela určitě jsme neznali žádné zaměstnance nebo partnery v Německu. Tak jsme otevřeli LinkedIn a hledali spojení v naší síti. Nabídlo se nám několik spojení druhého stupně v českém Microsoftu, což pro začátek stačilo. Požádali jsme o představení a celkem bez obalu jim pitchli Portadi. Byl to takový slabý most, ale lepší než nic. Časem se s námi seznámilo pár lidí v developer relations a PR, a když jsme je pak požádali o doporučení, tak jsme ho dostali. Krom toho jsme vytvořili určitou linku důvěry, kterámůže přijít vhod později.
Shodou náhod jsme dostali šanci návštívit berlínský akcelerátor Microsoftu zhruba měsíc před uzávěrkou přihlášek a též jsme si tam mohli vyzkoušet pitch. Kdykoliv dostanete takovou šanci, vezměte to zatraceně vážně. Vzali jsme to dost seriózně, i když šlo jen o tříminutový pitch. Zpětná vazba od akcelerátoru byla velmi cenná a pomohla nám vyladit znění naší finální přihlášky (a možná i ovlivnila naši pozici na startovním poli – to se ale nikdy nedozvíme).
Pravidlo č. 3 – Na každé komunikaci záleží
Každá interakce s akcelerátorem má kritickou důležitost. S lidmi z výběrové komise jsme přišli do styku celkem čtyřikrát. Poprvé to byla výše zmíněná prohlídka.
Podruhé to byla přihláška. Když se hlásíte, dbejte na to, aby vaše přihláška byla stručná a jasná. Když nic jiného, vylaďte si vaši go-to-market strategii. Microsoft do programu bere i startupy, které zatím nevydělávají, takže se příliš netrapte nad prodejními čísly, ale připravte si lepší příběh než “Náš produkt je naprosto revoluční a každý si ho bude chtít koupit.” To už slyšeli. Váš produkt bude v den uvedení nejspíš stát za prd a nikoho nebude zajímat. Čeká vás dlouhá, stresující cesta. Derek Andersen to výborně shrnul ve dvou slovech, kterými pojmenoval svůj startupový portál: Startup Grind, česky Startupová Dřina.
Potřetí to byl video rozhovor po Skypu. V našem případě šlo o volných 15 minut. Řekli nám: “Tohle je vašich 15 minut, je úplně na vás, jak nám pitchnete.” Nakonec jsme mluvili asi 20 minut. Buďte připraveni, mějte jednu dvě otázky pro výběrovou komisi. S největší pravděpodobností uvidíte celý tým akcelerátoru ve složení Marius, Kai a Juli.
Počtvrté to byl 5ti minutový pitch na živo plus prostor na otázky. Vždycky byste měli poslat vašeho CEO, ale já jsem byl v Kalifornii a nemohl jsem přijet, tak vyrazil Tomáš. V pět ráno skočil do auta, dojel do centra Berlína, došel do kanceláře, mluvil něco přes 5 minut a jel zpátky domů. Bylo to jak test vytrvalosti.
Výběrová komise měla zhruba 12 lidí. O koho jde se dozvíte až těsně přede dveřmi, ale můžete celkem bezpečně předpokládat, že někteří z nich budou z Microsoftu. Znovu jsme přeskládali příběh, vylepšili pitch deck, a naučili se celý pitch nazpaměť. Komise nás bombardovala otázkami: Znáte tohohle konkurenta a támhletoho konkurenta? Čím se lišíte od X? Jak velký je trh? Je to skutečně trh? Jak někoho dotlačíte k tomu, aby si vytvořil účet?
Produkt, trh, tým
Většina founderů předpokládá, že odložením přihlášky až na poslední chvíli získají čas na vylepšení produktu, získání více beta zákazníků, větší trakci atd. Po pravdě – na tomhle moc nezáleží. Během akcelerátoru pravděpodobně uděláte pivot nebo výrazné změny ve vaší produktové strategii. Akcelerátor hledá týmy, vysokou energii, dobré porozumění zákazníkům, trhu. Na produktu záleží, ale ne tolik, jak si myslíte. A to je velké sousto pro každého produkťáka.
Okno pro přihlášky do Microsoft Ventures Accelerator Berlin Batch #4 je nyní otevřené a uzávěrka je 1. srpna. Svoji přihlášku podejte teď!