Lukáš Janoušek: Jak nám Rada pro reklamu ukřižovala Twista aneb jak stavíme značku Twisto

Twistus Splatitel v reklamě na Twisto

0Zobrazit komentáře

Akcionář a šéf marketingu a strategie českého startupu Twisto, Lukáš Janoušek, ve svém dalším blogpostu popisuje, jak v Twisto kreativním způsobem budují značku.

Možná jste zaznamenali, že nám před Vánoci zakázala Rada pro reklamu vysílat televizní spot s Twistusem. Celkem dost se o tom psalo, například na iDnesu,  Seznamu a dalších 27 médiích. Články si přečetlo přes 1,5 milionu lidí, podle našeho měření téměř 40 % z naší cílové skupiny zákaz zaznamenalo a 70 % z nich s ním nesouhlasilo.

Téměř ve všech byl spot vložen, aby si mohli čtenáři pustit, co v televizi neuvidí. Takže paradoxně jsme díky zákazu získali intenzivnější mediální zásah, než kdyby byla reklama na TV Prima odvysílána.

Předchozí odstavec jsem nenapsal proto, že bych se chtěl chlubit, ale proto, že podobná věc byla součástí našeho přemýšlení od začátku a určitou míru kontroverze a provokace jsme chtěli do značky Twisto vetknout, takže když k tomu zákazu došlo, byli jsme připraveni.

Jsem přesvědčený, že budování značky, tzv. brand building, by měla být jedna z nejdůležitějších priorit ve firmě, a pokud se zanedbává, nebude společnost dlouhodobě úspěšná. Pod slovem brand hodně nezkušených podnikatelů a manažerů zkratkovitě vidí jen logo, ti pokročileji firemní barvy a fonty a ti nejodvážnější logo manuál.

lukas-janousek-twisto

Foto: Twisto

Lukáš Janoušek, CMO Twista

Jenže brand není logo. Jeden můj kolega řekl, že brand je reklama na vizi. A to mi připadá jako super přirovnání. Brand je vše, čím firma je, za co bojuje a dýchá, je to důvod její existence a hodnoty přetvořené do vizuální podoby a mluvené či psané řeči. A hlavně je to něco, proč u vás budou chtít dělat ti nejlepší lidé, protože každý chce dělat pro skvělou značku.

Pokud budujete značku, přemýšlejte nad ní jako nad člověkem. Přemýšlejte nad tím, jaké má vyznávat hodnoty, za jakými názory si má stát, jak má vypadat a jak na ni mají reagovat ostatní lidé a jaké v nich má vyvolávat pocity. To je důležité proto, aby si zákazníci mohli vytvořit ke značce vztah. Musí vyvolávat emoce. Ale není zdaleka nutné, aby se líbila všem.

Naopak, jsem přesvědčený, že nejlepšího efektu docílíte, když dosáhnete toho, o čem rapuje The Game s 50centem – Hate it or love it, nesnášej, nebo miluj. Tato polarita totiž vyvolává debaty a hádky mezi oběma tábory a efektem se stane to, že se o vaší značce bude mluvit. Polovina lidí na ni bude útočit a bude ji pomlouvat a polovina lidí ji bude bránit. Pokud se budete snažit zalíbit všem, s největší pravděpodobností vytvoříte nudnou značku, která bude lhostejná všem, protože neurazí ani nenadchne. A to určitě nechcete.

mana-1

Přečtěte si takéČeská alternativní strava MANA se začala prodávat v trafikách RelayČeská alternativní strava MANA se začala prodávat v trafikách Relay

V Twistu jsme hodně přemýšleli nad hledáním pozice značky, která bude správná. Jsme finanční instituce a jako taková musíme být kredibilní, na druhou stranu jsme startup, který provokuje a mění část bankovního systém, takže chceme být i rebel. Chceme být na první pohled odlišitelní od komunikace bank a jiných finančních institucí. A zároveň potřebujeme jinou kreativu a přístup k tomu, abychom nezapadli i s podstatně menším rozpočtem na reklamu, než mají jiné instituce.

A to samé bych doporučil každému, než začne kreslit loga a investovat peníze do marketingu. Podívejte se na svoji firmu v širokém kontextu – jak vypadá vaše konkurence, jak komunikuje a jak chcete být mezi nimi vnímání vy? Jaké zastáváte hodnoty jako lidi a jaké poslání a ambice vaší firmy má značka představovat? Na to si odpovězte a popište ji jako člověka, se kterým byste si rozuměli a bavilo by vás s ním jít na pivo. Nám z toho vznijl Twistus.

A tady už samotné video, které nám TV Prima nepovolila odvysílat:

Ondřej Palička a Tomáš Dunovský: Svět po PSD2 – začneme v roce 2018 platit přes Facebook?

0Zobrazit komentáře

Společně s kolegou Tomášem Dunovským jsme se rozhodli sepsat článek, ve kterém shrnujeme, jaký vliv dle nás bude mít na český i světový finanční trh před pár dny schválená směrnice PSD2.

Nové regulatorní změny ve finančním odvětví  (PSD2) pouští do hry pro velké kluky i technologické giganty a fintechy, které již brzy budou moci získat přístup ke klientským datům, které dlouhé desítky let banky shromažďovaly a nechávaly si je pro sebe.

PSD2 převádí vlastnictví těchto dat z bank na klienty a ti si s nimi budou moci dělat co chtějí. Tedy je předat i společnostem typu Google, Apple, Facebook a Amazon (zkráceně GAFA) nebo třeba fintechům, kteří začnou poskytovat personalizovanější a technologicky vyspělejší finanční služby.

four

A nejen to je důvodem, proč si společně myslíme, že bankovnictví čeká disrupce. Pokud dojde k předání například transakční historie klienta, GAFĚ už nebude nic bránit v tom, aby vytvořila nové (nebo inovovala stávající) finanční služby. Tradiční banky, které poskytují svým klientům jen velmi nízkou přidanou hodnotu, zůstanou oči pro pláč, jelikož dlouhé roky nebyly schopny redefinovat svůj business model a reagovat na nové technologie. Skvělým příkladem je současné nevyužití Blockchainu nebo třeba možné personalizace nabídek díky AI. Od některých tradičních bank jsme se totiž nedočkali ani mobilní aplikace pro 21. století…

IMG_1113_B

Přečtěte si takéAlza otevírá futuristickou nonstop prodejnu bez obsluhy, kde bude zboží ve speciálních boxechAlza otevírá futuristickou nonstop prodejnu bez obsluhy, kde bude zboží ve speciálních boxech

Banky přijdou o platby

Již teď Facebook testuje ve svých aplikacích Messenger a WhatsApp peer-to-peer transakce. Ty umožňují poslat a přijmout peníze posláním zprávy komukoliv, kdo má na aplikace napojený bankovní účet, platební kartu nebo digitální peněženku.

pay1

Google nedávno spojil své dva projekty Android Pay a Google Wallet do jednoho projektu zvaného Google Pay, který má konkurovat platformě Apple Pay. Jde tak o vyostření dlouhotrvajícího konkurenčního boje mezi společnostmi, které si dříve nekonkurovaly a dnes si šlapou do zelí naprosto vším co dělají.

A ani Amazon nebude chtít zůstat pozadu. Díky největší technologické inovaci loňského roku – Amazonu Echo, se Amazon dostává do milionů domácností po celém světě a hodlá zvýšit tržby na odběratelích služby Amazon Prime. Služby, která za $100 ročně nabízí dopravu zdarma z jejich e-shopu, hudbu do telefonu (podobně jako Spotify), filmy a seriály do televize (podobně jako Netflix), neomezené knihy do Kindlu a audioknihy. V rámci zvyšování ziskovosti je určitě přestane bavit platit několik % svých tržeb procesorům plateb.

Možná si říkáte, že zas o tolik nejde, když banky přijdou o část transakcí. Vždyť tu jsou ještě další služby, na kterých vydělávají a my, jako jejich klienti, najednou nepřestaneme využívat jejich služeb.

Nezapomínejte však na to, že většina interakcí klienta s bankou jsou v podobě plateb. Pokud banky budou mít nekompletní transakční historii, ztratí jedno ze svých hlavních aktiv – data. Jakmile nemají data, nemohou dobře personalizovat nabídky půjček, kontokorentů atd. a v konečném důsledku ztratí kontakt s klientem, protože se jim na pobočky zas tolik nehrneme. A pokud bude pokračovat trend využívání bankovních služeb z mobilních zařízení, citát Billa Gates z 94’ se stane skutečností:

“Banking is necessary, banks are not.”

Historie se opakuje. Banky jsou pomalé a GAFA staví celé ekosystémy…

Podobná událost se už stala v Číně před pár lety. Než se banky stačily probrat a rozhoupat, WeChat a AliPay jim přebral velkou část transakčního trhu. Banky se již se ziskem z provádění plateb pomalu rozloučily, s čím však stále bojují je i ona ztráta klientských dat (transakční historie).

WeChatu a AliPay se banky podařilo přejet kvůli tomu, že od začátku stavěly ekosystém. Ekosystémem míníme vše, co běžný člověk potřebuje – služby zajišťující zábavu, komunikaci, cestování, zdraví, nákupy a bankovnictví. GAFA půjdou stejným směrem a nové regulatorní změny (nejen PSD2) jim to umožní. A nezapomeňme na to, že se bavíme o společnostech, jejichž hlavní kompetencí je analýza, zpracování a doručení dat.

V příštích letech tak můžeme čekat vznik aplikací, které nám budou radit, ať si ty nové tenisky od Nike nekupujeme, pokud stále hodláme příští měsíc odletět na plánovanou dovolenou. Nebo ať si ty tenisky koupíme ve slevě v obchodě, který je hned za rohem. Tyto aplikace nám budou sdělovat dopad našeho nákupního rozhodování do našich rozpočtů. Budeme s nimi plánovat své výdaje, půjčky, spoření, pojištění a investice.

Kde revoluci nečekáme?

Na druhou stranu je nutno podotknout, že jedna věc je poskytovat běžné účty a půjčky běžným klientům, věc druhá je narušit dlouhodobě budované vztahy, které mají banky s firemními klienty. Proto si myslíme, že GAFA bude nabízet např. financování provozního kapitálu jen jako okrajovou službu, ale nějakou revoluci bychom zde nečekali.

Myslíme si to kvůli tomu, že ani digitální banky jako N26 nebo Revolut se do tohoto segmentu tolik nehrnou. Cesta nejmenšího odporu je totiž vede k vstupování na nové trhy, než-li zvyšování ziskovosti na již získaných trzích.

Open Banking v Čechách

PSD2 v Čechách revoluci v bankovnictví nezpůsobí. Určitě ne začátkem ledna a určitě ne v tomto roce, protože většina bank stále nemá připravené své API (Application Programming Interface), které jsou naprostým základem pro vznik výše zmíněných aplikací.

Běžní klienti bank samozřejmě ze dne na den nezačnou používat nové aplikace a ignorovat stávající banky. Celý tento rok a ten příští se ponese v duchu přibývajícího se počtu start-upů a větších korporací, které nějakým způsobem fušují do finančních služeb.