Jak provozovat coworkingové centrum, aby bylo ziskové?
Coworkingová centra se v České republice začala objevovat před necelými osmi roky. V současné době můžeme u nás najít kolem 60 center (například K10 Coworking, Node5, IN-SPIRO, Impact Hub). Každoročně se jich otevře průměrně osm, zatímco v tom samém časovém období zhruba čtyři alespoň krátkodobě přeruší provoz nebo rovnou zaniknou. Pojďme se podívat na několik základních parametrů, které vznikly ve spolupráci s právě již zmíněným coworkingovým prostorem IN-SPIRO.
Podle studie DeskMag, která se coworkingu celosvětově věnuje, je pro každé profitující centrum důležitá:
- lokalita (velikost města, dostupnost MHD),
- velikost (otevřený pracovní prostor, soukromá kancelář atd.),
- zaměření a atmosféra centra,
- cena členství (až 61 % členů si hradí poplatky jednotlivě),
- aktivity spojené s centrem.
I když centrum splní, tyto “zaručené” podmínky úspěchu, neznamená to, že se do něho členové sami pohrnou. Pomoci k tomu, jak je “sehnat”, navnadit a co všechno je možné ještě udělat pro to, aby se o centru vědělo, slouží:
- sociální sítě – 96 % nových členů, kteří přicházejí ze sociálních sítí, k vám míří přes Facebook,
- vytvoření komunitního prostředí ze členů, protože jen ti předají reference dál. Z výše uvedené studie vzešlo, že až 34 % nových členů se o coworkingovém centru dozvědělo přes reference od stávajících členů,
- pořádání eventů, nabídka zkušebního dne nebo dnů zdarma,
- webové stránky jsou virtuální bránou do coworkingového centra, proto velkou roli hraje nejen jejich grafická podoba a pensum informace, ale i kvalitní SEO, které může přihrát nového člena.
“Naše centrum funguje tři roky a z červených čísel se pomalu dostáváme. Mezi naše hlavní příjmy patří zisky z pronájmů prostor a členství. Zároveň jsme začali pořádat více eventů a zvýšili jsme aktivitu na Facebooku, čímž o sobě dáváme stále více vědět,” říká manažerka coworkingového centra IN-SPIRO Stanislava Baslerová.
První tři roky jsou pro “přežití” coworkingového centra rozhodující, proto je důležité si na začátku vybrat kvalitní tým zaměstnanců. Práce v centru je totiž jiná než v klasické kanceláři. Má oproti ní své výhody, mezi které patří např. volná pracovní doba, možnost využití vlastní kreativity při tvorbě pracovního prostředí a mnoho dalšího, nevýhodou pro někoho může být určitý chaos a neuspořádanost, které jsou však pouze domnělé. I v centru „vládne“ jistý řád a pravidelnost.
Každopádně zaměstnanec coworkingového centra je ten, kdo mu dává look. Kandidát na pracovní pozici v centru by tak měl být určitě připraven na práci i přes hranici svých pracovních povinností, měl by umět dát do práce nejen kus sebe, ale i srdce, a samozřejmě se musí umět rozhodovat a nést za to následně i osobní zodpovědnost.
“Najít kvalitního zaměstnance, kterého by práce v coworkingovém centru nejen bavila, ale i osobně naplňovala, je těžké. Coworking totiž není jen způsob trávení pracovního času, ale je to životní styl samotných členů centra, ale i jeho zaměstnanců,” dodává Stanislava Baslerová.
foto: WeWork