Jak se ubránit čínské konkurenci a Tesle? Japonské automobilky Honda a Nissan zvažují obří fúzi

Po spojení Hondy a Nissanu by vznikla firma s tržní hodnotou kolem 58 miliard dolarů. Celá akce prý přitom nemá být o záchraně Nissanu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

honda-prelude

Foto: Honda

Příští rok se vrátí sportovní hybridní kupé Honda Prelude

0Zobrazit komentáře

Na tradiční automobilky po celém světě stále více tlačí nástup elektromobility a nových přístupů, a to jak v podání americké Tesly, tak třeba řady rychle rostoucích a do světa expandujících čínských značek. Dobře si to uvědomují v Japonsku, které je dlouhodobě významným hráčem v automobilovém sektoru. Tamní automobilky Honda a Nissan nyní oznámily dohodu na zahájení rozhovorů o možné fúzi. Právě díky ní by totiž mohly lépe odolávat konkurenci.

Spojením obou podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen. Honda je druhou největší automobilkou v Japonsku, zatímco Nissanu patří třetí příčka. Tržní hodnota Hondy přesahuje 40 miliard dolarů a tržní hodnota Nissanu se pohybuje kolem 10 miliard dolarů.

Automobilky předpokládají, že rozhovory dokončí zhruba v červnu. Plán fúze počítá s vytvořením nové holdingové společnosti, pod kterou by firmy Honda a Nissan spadaly. Součástí nové skupiny by se mohla stát rovněž automobilka Mitsubishi, která je strategickým partnerem Nissanu. Mitsubishi se hodlá do konce ledna rozhodnout, zda se do fúze zapojí.

Nově vzniklá společnost by mohla být v roce 2026 uvedena na japonskou burzu. Podle současné tržní kapitalizace Hondy a Nissanu by hodnota společného podniku činila 54 miliard dolarů, respektive 58 miliard dolarů, pokud by byla zahrnuta i společnost Mitsubishi, píší Financial Times.

Společnost Honda v loňském roce vyrobila kolem čtyř milionů vozů, Nissan pak zhruba 3,4 milionu. Produkce firmy Mitsubishi mírně přesáhla milion vozů, napsala agentura AP. Fúze by podle agentury Reuters znamenala největší změnu v globálním automobilovém průmyslu od roku 2021, kdy spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles s francouzským konkurentem PSA vznikla automobilová skupina Stellantis.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn se v pondělí k plánované fúzi vyjádřil velmi skepticky. Označil ji za „zoufalý krok“ a předpověděl, že nebude úspěšná. Upozornil, že při fúzích je důležité, aby se aktivity slučovaných podniků vzájemně doplňovaly, což podle něj aktivity Hondy a Nissanu nesplňují. Ghosn byl v roce 2018 v Japonsku zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy. Po propuštění na kauci uprchl do Libanonu.

Vážné úvahy o fúzi ukazují podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa problémy tradičních výrobců na vysoce konkurenčním trhu. „Situace je obzvlášť komplikovaná pro značky, které zaostaly ve vývoji hybridních a elektromobilních platforem. Střednědobě by vznik třetího největšího globálního výrobce znamenal dalšího silného konkurenta zaměřeného i na evropský trh Y-EV. Nejasný je osud aliance Nissan-Renault. Krátkodobě jde zejména o řešení velkých problémů Nissanu,“ řekl ČTK Knap.

Automobilka Nissan minulý měsíc uvedla, že zruší devět tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba šesti procentům její celkové pracovní síly. Zároveň výrazně zhoršila odhad celoročního zisku. Šéf automobilky Honda Tošihiro Mibe se dnes snažil ujistit akcionáře, že plánované spojení neznamená záchranu společnosti Nissan firmou Honda. Případná fúze je podle něj založena na předpokladu, že Nissan dokončí kroky ke zlepšení svého hospodaření.

S přispěním ČTK