Jak šel Ilya do světa. Pohádkové Readmio vyhrálo český Creative Business Cup a slaví 100 tisíc uživatelů
Měli v plánu během předchozího půl roku oslovit něco přes 50 tisíc uživatelů a začít s rozšiřováním do zahraničí. Místo toho jich mají 100 tisíc, a to po celém světě. Aplikace na čtení pohádek Readmio zaujala uživatele i odborníky. Kromě rychlého rozšiřování a vstupu investora stihla i zvítězit v českém finále celosvětové soutěže Creative Business Cup 2021 a bude tak reprezentovat Českou republiku na globálním finále v Kodani.
Oživuje pohádky, ale jen ty, které čtou rodiče. Využívá technologie, ale děti je nevidí a vlastně ani nevnímají. A na první pohled nabízí jen text s ilustracemi. Ovšem v pozadí Readmio na telefonu pečlivě poslouchá, a jakmile čtenář řekne to správné slovo nebo spojení, doprovodí ho vhodným zvukem. Třeba spustí zpěv ptáků, když mají cvrlikat vrabci, nebo začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty. Signální slova přitom rozpozná během zlomku sekundy.
Když jsme si povídali loni v srpnu, ředitel Readmia Ilya Novodvorskiy se těšil, že se brzy dostanou na deset tisíc stažení. Teď Readmiu přibývá něco mezi 5 a 10 tisíci uživatelů – ale každý měsíc. Aktivně aplikaci používá přes 20 tisíc lidí měsíčně. A se spuštěním anglických příběhů se startup rozšířil mezi uživateli ve Velké Británii, Austrálii a Kanadě.
„Největší růst je ve Velké Británii, kam teď také směřujeme nejvíc energie. Byl o nás článek v novinách The Sun, spolupracujeme s řadou dalších médií i influencery,“ vysvětluje Novodvorskiy. Největším trhem ale zatím zůstává Česko, kde startup také sídlí. To by se ale časem mělo změnit, jeho ředitel očekává, že tou nejvýznamnější lokalitou se pro ně stane právě Velká Británie.
Zatím ale pokračuje rozšiřování všemi směry. Ve druhé polovině roku Readmio vstoupí na německý trh, pro který už má připraveno přes 100 pohádek v němčině. „Už nám jde jen o oficiální spuštění, a jakmile se to stane, rozdělíme hlavní pozornost mezi Británii a Německo,“ dodává Novodvorskiy.
Od pohádek ke vzdělávání
Readmio vzniklo s cílem uvést mezi lidi projekt, za který se jeho zakladatelé nemusejí stydět. Pohádky a doprovodné zvuky k nim nabízí zdarma, tedy alespoň v české a slovenské verzi. Na zahraničních trzích má být naopak placená většina obsahu. Vývoj zakladatelé financovali sami, na konci loňského roku ale do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond ZAKA.
Kromě toho spustilo Readmio také prémiovou verzi, která nabízí možnost nahrát si čtenou pohádku pro pozdější poslechnutí, takže zvukové stopy poslouží jako osobitá audiokniha. „Už máme kolem 600 platících zákazníků,“ říká Novodvorskiy. „Líbilo by se nám, kdybychom se letos dostali na break-even. Slíbit to ale nemůžu,“ usmívá se.
Ani v Česku a na Slovensku ale firma nepřestává s rozvojem. Teď hledá nová partnerství, díky kterým by se k zákazníkům Readmio dostávalo například jako část benefitních balíčků nebo v rámci nichž by se spojilo se společností, která by využila jeho nové příběhy určené na večerní předčítání.
„Chceme se ale posunout i do oblasti vzdělávání,“ rozvíjí Novodvorskiy možnosti směřování aplikace. „Zajímá nás celý STEM, jak se v angličtině označují věda, technologie, strojírenství a matematika,“ naznačuje. Šéf Readmia má za sebou mimo jiné práci pro Avast nebo STRV a projekt založil spolu s Jozefem Šimkem (COO), Martinem Brunckem (šéf obsahu) a Radoslavem Rajčanem (vedoucí vývoje).