Jak šel Ilya do světa. Pohádkové Readmio vyhrálo český Creative Business Cup a slaví 100 tisíc uživatelů

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio2

Foto: Readmio

Jozef Šimko, Martin Bruncko, Radoslav Rajčan a Ilya Novodvorskiy vyvíjeli Readmio 1,5 roku

0Zobrazit komentáře

Měli v plánu během předchozího půl roku oslovit něco přes 50 tisíc uživatelů a začít s rozšiřováním do zahraničí. Místo toho jich mají 100 tisíc, a to po celém světě. Aplikace na čtení pohádek Readmio zaujala uživatele i odborníky. Kromě rychlého rozšiřování a vstupu investora stihla i zvítězit v českém finále celosvětové soutěže Creative Business Cup 2021 a bude tak reprezentovat Českou republiku na globálním finále v Kodani.

Oživuje pohádky, ale jen ty, které čtou rodiče. Využívá technologie, ale děti je nevidí a vlastně ani nevnímají. A na první pohled nabízí jen text s ilustracemi. Ovšem v pozadí Readmio na telefonu pečlivě poslouchá, a jakmile čtenář řekne to správné slovo nebo spojení, doprovodí ho vhodným zvukem. Třeba spustí zpěv ptáků, když mají cvrlikat vrabci, nebo začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty. Signální slova přitom rozpozná během zlomku sekundy.

Když jsme si povídali loni v srpnu, ředitel Readmia Ilya Novodvorskiy se těšil, že se brzy dostanou na deset tisíc stažení. Teď Readmiu přibývá něco mezi 5 a 10 tisíci uživatelů – ale každý měsíc. Aktivně aplikaci používá přes 20 tisíc lidí měsíčně. A se spuštěním anglických příběhů se startup rozšířil mezi uživateli ve Velké Británii, Austrálii a Kanadě.

readmio

Foto: Readmio

Tým Readmio: Radoslav Rajčan, Jozef Šimko, Ilya Novodvorskiy a Martin Bruncko

„Největší růst je ve Velké Británii, kam teď také směřujeme nejvíc energie. Byl o nás článek v novinách The Sun, spolupracujeme s řadou dalších médií i influencery,“ vysvětluje Novodvorskiy. Největším trhem ale zatím zůstává Česko, kde startup také sídlí. To by se ale časem mělo změnit, jeho ředitel očekává, že tou nejvýznamnější lokalitou se pro ně stane právě Velká Británie.

Zatím ale pokračuje rozšiřování všemi směry. Ve druhé polovině roku Readmio vstoupí na německý trh, pro který už má připraveno přes 100 pohádek v němčině. „Už nám jde jen o oficiální spuštění, a jakmile se to stane, rozdělíme hlavní pozornost mezi Británii a Německo,“ dodává Novodvorskiy.

Od pohádek ke vzdělávání

Readmio vzniklo s cílem uvést mezi lidi projekt, za který se jeho zakladatelé nemusejí stydět. Pohádky a doprovodné zvuky k nim nabízí zdarma, tedy alespoň v české a slovenské verzi. Na zahraničních trzích má být naopak placená většina obsahu. Vývoj zakladatelé financovali sami, na konci loňského roku ale do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond ZAKA.

Kromě toho spustilo Readmio také prémiovou verzi, která nabízí možnost nahrát si čtenou pohádku pro pozdější poslechnutí, takže zvukové stopy poslouží jako osobitá audiokniha. „Už máme kolem 600 platících zákazníků,“ říká Novodvorskiy. „Líbilo by se nám, kdybychom se letos dostali na break-even. Slíbit to ale nemůžu,“ usmívá se.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Ani v Česku a na Slovensku ale firma nepřestává s rozvojem. Teď hledá nová partnerství, díky kterým by se k zákazníkům Readmio dostávalo například jako část benefitních balíčků nebo v rámci nichž by se spojilo se společností, která by využila jeho nové příběhy určené na večerní předčítání.

„Chceme se ale posunout i do oblasti vzdělávání,“ rozvíjí Novodvorskiy možnosti směřování aplikace. „Zajímá nás celý STEM, jak se v angličtině označují věda, technologie, strojírenství a matematika,“ naznačuje. Šéf Readmia má za sebou mimo jiné práci pro Avast nebo STRV a projekt založil spolu s Jozefem Šimkem (COO), Martinem Brunckem (šéf obsahu) a Radoslavem Rajčanem (vedoucí vývoje).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Náš tým je z celého světa, podnikáme ale z Česka, protože jsem zde potkal chytré a inovativní lidi. Mám radost, že i česká startupová komunita roste velice rychle. Partnery z řad startupů a firem hledáme rovněž primárně v Česku,“ dodává Novodvorskiy s tím, že v cestě za globálním úspěchem jim pomáhá i agentura CzechInvest.

Tenisky z odpadu i hodinky k lepším věcem

Právě CzechInvest stojí také za celou soutěží Creative Business Cup, jejímž byl CzechCrunch mediálním partnerem. V ní se na druhém a třetím místě umístily fyzické produkty: tenisky z odpadu a kávové sedliny Kave Footwear Evy Klabalové a startup Leitners Watch, jenž vyvíjí chytré hodinky Ad Maiora, které slavily úspěch i na Kickstarteru.

Kave Footwear pocházejí ze zlínské továrny, konkrétně z Baťových strojů první poloviny minulého století. Na jejich výrobu se používá třeba kávová sedlina, ale nový pár umí startup vyrobit i z použitého modelu. Mají minimální ekologickou stopu a spojují se v rámci limitovaných edicí s významnými českými umělci jako třeba ilustrátorkou Eliškou Podzimkovou, která vytváří seriál o dětech s rakovinou, nebo tatérem Ondrashem.

kave-footwear-produkt-1

Foto: Kave Footwear

Tenisky z odpadu Kave

Díky obojímu je o ně zájem i v zahraničí. Eva Klabalová tak jedná třeba i s americkými firmami. „Chceme ukázat velkým značkám, že existuje způsob, jak vyrábět produkty udržitelným způsobem vytvořením inteligentního, funkčního a zodpovědného designu,“ říká.

V Leitners Watch se zase rozhodli zkombinovat mechanický strojek a chytré funkce moderních hodinek. Když přišli se svými Ad Maiora – tedy v překladu „kupředu k lepším věcem“ – na Kickstarter, za 24 minut se jim podařilo dosáhnout na cílovou částku. Za prvních 24 hodin pak vybrali rovnou 100 tisíc eur, tedy 2,6 milionu korun.

„Vyrobili jsme první hybridní hodinky na světě a úspěšná kampaň na Kickstarteru po nich potvrdila globální poptávku. Vybrali jsme přes 5 milionů korun přímo od zákazníků. Z dnešního umístění mám radost, všechno jsou to ale jen první kroky na naší cestě stát se v hodinkách světově významným výrobcem,“ přibližuje další plány zakladatel Leitners Watch Rostislav Slovák.

Sušenku ke kávě, nebo kávu v sušence?

Cenu popularity soutěže pak vyhrál další projekt zaměřený na ekologii, a to Jedlý kelímek. Je vyrobený z jedlé sušenky, i tak v něm nápoj vydrží až 12 hodin. Tvůrci však zaručují křupavou sušenku jen prvních 40 minut. Na výrobní technologii a receptuře se podíleli také akademici, konkrétně České vysoké učení technické v Praze a Výzkumný ústav potravinářský Praha.

bw-sj

Přečtěte si takéCC Watch #2: Trailery na Lokiho a Space Jam 2 i nový hit NetflixuLoki, Black Widow, druhý Space Jam i nový hit Netflixu. Je tu další CC Watch s filmovými a seriálovými tipy

O ceny a možnost reprezentovat Česko na globálním finále bojovala desítka projektů. „Všichni podnikatelé potřebují mít odhodlání, zápal pro věc, nápad,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl. Aktuální soutěžící však podle něj prokázali ještě něco navíc. „Celospolečenský přesah, schopnost najít tržní niky nebo je dokonce vytvořit. Povedlo se jim ukázat, že česká kreativita má globální potenciál,“ dodal Reichl.

CzechInvest organizoval lokální kolo soutěže už počtvrté. Na globálním finále Creative Business Cupu změří síly zástupci z více než 70 zemí. Proběhne na konci června v Kodani, vzhledem k okolnostem online, a to hned dvakrát. Letos se totiž uskuteční i finále loňského ročníku. V něm bude Českou republiku reprezentovat loňský vítěz, platforma na boj proti šikaně ve školách a nepravostem ve firmách Nenech to být z dílny brněnské FaceUp Technology Jana Slámy.

Záznam z národního finále Creative Business Cupu 2021 může zhlédnout zde:

Praha pro ně byla Amerikou, teď mají světový byznys. Na expanzi jsme nebyli připraveni, říká Kvaš z Geetoo

Filip HouskaFilip Houska

kvas-onlajn

Foto: CzechCrunch

Vladimír Kvaš na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Začali v roce 2004 v Přerově a postupem času se rozhodli, že už je čas na expanzi. Zpočátku se ale nevydali za hranice, ale naopak zamířili do Prahy, která pro ně představovala „Ameriku“. Z hlavního města pak Vladimír Kvaš se svým bývalým spolužákem Michalem Hamplem naplno rozjeli cloudový byznys pod názvem Geetoo, se kterým následně pronikli do Evropy a nyní obsluhují řadu velkých klientů.

Česká společnost Geetoo staví své podnikání na poskytování cloudových služeb, přičemž přidanou hodnotou jejího byznysu je i návazné poradenství pro zákazníky. Soustředí se přitom hlavně na region Evropské unie a její úspěšnou cestu předloni orazítkovala i americká společnost VMware, která ji označila za cloud providera roku 2019 v regionu.

Aktuálně má pobočky nejen v Česku a na Slovensku, ale také v Polsku, Rakousku nebo Anglii a ve svém portfoliu má několik velkých klientů napříč různými oblastmi – od bankovnictví (J&T Banka) po retail (Sportisimo) s tím, že v zahraničí spolupracuje například s francouzskou leteckou společností Air France a několika menšími startupy.

To všechno zní velmi dobře, ale jak Vladimír Kvaš během nedávné konference CzechCrunch Onlajn dodával, nic nebylo tak růžové, jako se to jeví dnes. V době, kdy se Geetoo rozhodlo expandovat, totiž narazilo na několik vážných problémů, které jim štaci na zahraniční trhy zbrzdily. „Vždy jsme měli takový tajný sen, že nechceme být jen v Česku, ale také za hranicemi,“ zmiňuje Kvaš.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích nástrahách mluvil i Vladimír Kvaš, spoluzakladatel a šéf českého cloudového providera Geetoo.

„K tomu nás hodně přimělo to, že jsme jezdili na různé konference do Ameriky. Navíc jsme zjistili, že to v EU není zase tak slavné, minimálně z hlediska horších zkušeností s cloudovými providery. Proto jsme se v letech 2016 až 2017 pustili do expanze,“ objasňuje jednu z klíčových motivací spoluzakladatel firmy, jejíž obrat se nyní pohybuje na úrovni 600 milionů korun.

Rychle ale přišlo vystřízlivění. Vzhledem k tomu, že se Geetoo rozhodlo expandovat „z nadšení“, zpětně hodnotí, že nebylo dostatečně dobře připraveno. Začalo to například pojmenováním firmy. Dříve se totiž Geetoo jmenovalo G2 Server, což nebyl ideální název, jelikož jej lidé ze zahraničních zemí různě komolili. Neexistovala tedy jednotnost brandu. To byl první indikátor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dost možná závažnějším zádrhelem ale byl způsob, jakým se tým za hranice poprvé vydal. Namísto toho, aby do dané země jel fyzicky a s potenciálními klienty komunikoval napřímo, najal si lokální profesionální country manažery, kterým předal potřebné znalosti a zasvětil je do firemní kultury. To se ukázalo jako nešťastná volba.

„Realita byla naprosto jiná, nejspíš ovlivněná střetem kultur. Například Rakousko, země, která je z našeho pohledu vyspělá a demokratická, se nám nakonec ukázalo, že je – a teď to možná řeknu až příliš škaredě – velice socialistické a country manažeři nebyli schopni zreplikovat to, co jsme chtěli,“ vysvětluje Kvaš.

Po fuckupech přišel restart

Geetoo tedy vědělo, že pokud chce v zahraničí úspěch, musí něco změnit. Kvaš to nazval jako „restart“. Než se do cizích zemí vydali podruhé, lépe se připravili, přeložili si podklady a hlavně do toho nešli přes country manažery. Naopak si začali najímat obchodní týmy, které kombinovaly něco z české kultury a něco z aspektů typických pro danou zemi. Takzvaný formát nativního spíkra se vztahem k Česku (například rodinným).

kvas-hampl

Foto: Geetoo

Vladimír Kvaš a Michal Hampl, spoluzakladatelé českého cloudového providera Geetoo

A jak se ukázalo, tento model se osvědčil. Geetoo uvádí, že za loňský rok plynulo okolo 51 procent tržeb ze zahraničí. Dnes je tedy původem přerovská firma ve zcela jiné pozici, ovšem i tak musí řešit mnohdy složitější záležitosti, které se s expanzí pojí.

Například horší získávání nových klientů, za kterými kvůli pandemické situaci nemůže cestovat, ale volá si s nimi. „Těšíme se, až se s klienty budeme moci zase fyzicky potkávat. Dnes jen zvedáme telefony, vytáčíme čísla nebo s nimi komunikujeme po Zoomu a tak podobně,“ popisuje Kvaš aktuální stav.

***

Jak Geetoo nastavuje ceny pro lokální a zahraniční trh? Jak pomoc firmám s cloudem reálně probíhá? A vidí konkurenci v Azure nebo Amazon Web Services? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Vladimíra Kvaše vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu, David Chmelař z iPrice či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4vm