Jak vznikají Mapy.cz? Vyzkoušeli jsme si jízdu se speciální kamerou, nesmí pršet a hodně se couvá
Cestou necestou – tak se rodí digitální dvojče Česka, které vytváří nizozemská firma CycloMedia. Její speciální kameru jsme zažili v akci.
„Vrané nad Vltavou,“ ozve se hlášení a my vystupujeme z motoráku do lezavého podzimního rána. Za rytmického bušení pražců kolejí pod odjíždějícím vlakem se vydáváme k řece. Obec leží na pravém břehu Vltavy. Když člověk k toku dojde a podívá se přes vodu na druhou stranu, všimne si skal, které se tam tyčí. Dnes jejich vrcholky halí mlha. Konečně jsme na místě srazu, na parkovišti u řeky, kde nám zástupci nizozemské firmy CycloMedia ukáží, jak jejich patentovanou kamerou přidělanou na autě snímají Česko pro službu Mapy.cz od Seznamu a jak jejich technologie může pomoct městům, developerům či architektům. Ještě nevíme, jak moc při tom budeme couvat.
„Dneska nám počasí moc nepřeje,“ říká při pohledu na jednolitou šeď oblohy řidič Jakub Mleziva, který pro CycloMedia jezdí několik let. Byť má kamera hodnotu v řádech vyšších jednotek milionů korun, moc si netyká s vodou a jejím úhlavním nepřítelem je déšť. „Vypadá to ale, že bouřka už přešla, tak budeme moci vše připravit,“ konstatuje jeden z manažerů firmy Petr Panec, když kontroluje počasí na svém chytrém telefonu.
„Takové aplikace při práci používáme asi nejčastěji,“ potvrzuje Mleziva. Jakmile totiž na čelní sklo auta dopadne první kapka, je třeba ze střechy kameru sundat, případně ji alespoň přikrýt. Když počasí přeje – a není mlhavo jako dnes –, mohou řidiči z CycloMedia jezdit v podstatě od rána do večera, zkrátka dokud je dostatek světla. Sezónu tedy mají hlavně na jaře a v létě.
Kromě pozorného sledování počasí musejí bedlivě vnímat i okolí vozu. Často se totiž kvůli snímání dostanou mimo silnice. „Jezdíme tam, kam je potřeba. Podle toho, co klient chce nasnímat,“ vypráví Mleziva. Zadání může obnášet například fotografování sloupů elektrického vedení a dalších infrastrukturních prvků, které bývají autem těžce přístupné. „Občas je to docela offroad,“ směje se Mleziva. „Původně jsme jezdili fiestami, ale po chvíli jsme usoudili, že bude lepší SUV,“ doplňuje ho s úsměvem Panec.
Ani s takovým autem se ale řidiči všude nedostanou. Hlavní je nepřijít o kameru, kdyby to hrozilo, nahlásí řidič neprůjezdnou cestu prostřednictvím tabletu, který je připevněný na palubní desce na místě spolujezdce. Přes něj se ovládá i celý kamerový systém. Samotných kamer je na světě šedesát a připevněné na autech jezdí po celém světě. V Česku jich je okolo dvanácti a od konkurenčních přístrojů se ten od CycloMedia odlišuje hlavně systémem, který spočívá v pěti kamerách, jejichž ohniska jsou umístěna v jedné ose.
„Systém podle rychlosti auta vyhodnotí, s jakým zpožděním spustit závěrku, což nám umožní vyfotit pět snímků ze stejného místa,“ říká Panec. Technologie pak pomocí umělé inteligence spojí pět fotografií dohromady, čímž vznikne obraz pokrývající všechny směry. „Protože dokážeme garantovat, že jsou snímky ze stejného místa, na spojích nejsou žádné viditelné deformace a je to jednolitý obraz,“ dodává Panec.
Zákazník má k výsledku přístup přes jednoduchou webovou aplikaci zvanou StreetSmart. Běžnému uživateli na první pohled připomene Mapy.cz nebo Google Mapy. Umí ale navíc řadu zeměměřičských úkonů a člověk může jednoduchým kliknutím myši například určit vzdálenost mezi obrubníky silnice, aniž by se na místo musel vydávat s geodetickými přístroji.