Jak z nápadu udělat kreativní byznys aneb Příběh česko-amerického podnikatele Johna Vanhary

Málokdo má za sebou takový podnikatelský příběh jako rodák z Brna John Vanhara. Nyní celou svou cestu shrnuje v podcastu.

zizka-vanhara

Foto: Vojta Žižka

Vojta Žižka s byznysmenem Johnem Vanharou

0Zobrazit komentáře

Má skvělou schopnost proměnit téměř jakýkoliv nápad ve fungující byznys – a za posledních třicet let to John Vanhara potvrdil hned několikrát. Nejprve v Česku začal s malováním reklamních stěn, poté na začátku internetové éry založil online věrnostní program, následně to vyhrál s nemovitostmi v Americe, vyzkoušel si také prodávání jízdních kol a vybudoval vlastní zásilkovou službu. Ke všemu navíc přistupoval kreativně a jinak než ostatní. Jak? O tom je nový podcast Vojty Žižky.

Byznysové tažení česko-amerického podnikatele a investora Johna Vanhary by vydalo na knihu. Nikdy – a vlastně ani sám neví přesně proč – nebyl typem člověka, který by dokázal být dlouho zaměstnaný. A tak to od svých zhruba dvaceti let zkoušel na vlastní pěst. „Původně jsem studoval, abych se stal učitelem. Vůbec mě to ale nebavilo, nechtěl jsem to dělat. A po první návštěvě Ameriky se do mě vlila šílená energie, byl jsem z tamního kapitalismu hrozně nadšený,“ říká Vanhara k začátkům podnikání.

Protože od mládí maloval obrazy, napadlo ho, že by na podobné činnosti mohl i vydělávat. S kamarádem to posunuli na úroveň, kdy začali malovat reklamy na velké plochy. Dostali se ke Coca-Cole, poté například ke společnosti Kinder. „Bylo to v porevoluční době, kdy neexistovala žádná konkurence, nic. Vlastně nebyla ani živnost, prostě jsi na úřadu nadiktoval činnosti, jaké jsi chtěl,“ uvádí. Jádro jeho prvního byznysu nebylo jen o samotné činnosti, ale také o nápaditém využívání mezer na trhu.

Když pak okolo roku 1995, tedy asi čtyři roky poté, co s malováním reklam začal, přišla do Česka krize, neměl už chuť v něm pokračovat. Jelikož ale často jezdil do Spojených států, rozhodl se zkusit štěstí tam. V mezičase ještě rozjel online věrnostní program Fazole.cz, který odměňoval návštěvníky různých webových stránek – a s nímž navázal i spolupráci se Seznamem. Do toho se oťukával na Floridě. Boom v jeho životě ale nastal, když se přestěhoval do Las Vegas a začal podnikat v realitách.

„Hrozně jsem chtěl být realitní investor,“ říká Vanhara v podcastu. „Měl jsem sen, že chci mít tři domy a každý budu pronajímat za 1 500 dolarů. To by bylo okolo padesáti tisíc ročně. Říkal jsem si, že to mi bude stačit na důchod. Prostě musím mít tři domy, musím pochopit, jak celý ten systém funguje,“ doplňuje. Opět využíval možností, o kterých mnoho lidí v oboru vůbec nemuselo tušit, jemu však zajišťovaly konkurenční výhodu.

Ve Spojených státech ovšem zažil i krizové situace. Byl u toho, když praskla takzvaná internetová bublina, tedy když zkrachovala burza Nasdaq – a zrovna v období, kdy se Vanhara pustil aktivněji do obchodování s akciemi. K jeho překvapení zkrachovala i firma zajišťující pevné linky po USA, u které si byl jistý, že „nemůže padnout“. Byl také u toho, kdy přišla velká finanční krize v roce 2008, což se projevilo i na jeho byznysu s nemovitostmi. Pořád měl ale v sobě chuť dál podnikat.

Po firmách IncParadise (dnes EastBiz), sloužící pro jednodušší zakládání společností ve Spojených státech, a nemovitostní MillionSaver.com to zkusil také v oblasti prodeje jízdních kol v Kalifornii. Nakoupil kontejner levných strojů a prodával je za násobky jejich původní ceny. Z toho – i vlivem další finanční krize – vznikla logistická, respektive zásilková společnost Shipito, která se velmi rychle rozjela a již pak Vanhara v roce 2015 prodal. Z toho všeho si přišel na desítky milionů dolarů.

Celý rozhovor s Johnem Vanharou si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky. Uslyšíte v něm například také:

  • Jak se ocitl ve startupovém pořadu Den D na České televizi?
  • Jakou měl zkušenost s Elonem Muskem?
  • Jaké špatné investice ve své kariéře udělal?
  • Jaký potenciál vidí v těžbě bitcoinu?

Sportisimo má po roce nového šéfa. Český řetězec se sportovním vybavením generuje přes 12 miliard

Richard Hodul, jenž přišel z Tchiba, v čele vydržel jen rok. Ve vedení ho nahrazuje člověk, který pracoval pro spoluzakladatele Penty Martina Kúšika.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

gregor-sportisimo

Foto: Sportisimo

František Gregor, šéf skupiny Sportisimo

0Zobrazit komentáře

Největší český řetězec se sportovním vybavením, který dnes působí také na Slovensku, v Maďarsku, Bulharsku a Chorvatsku, má nového šéfa. Sportisimo oznámilo, že se generálním ředitelem stal František Gregor, který do skupiny přišel v roce 2020 a dosud v ní působil jako jednatel a šéf zodpovědný za rozvoj prodejních kanálů. Nahrazuje Richarda Hodula, kterého Sportisimo přivedlo koncem předloňského roku z Tchiba.

Začátky Sportisima se datují do roku 1999, kdy jeho základy v Česku položili vietnamští podnikatelé Do Hong Son a Thai Ngoc Nguyen. Dnes je z něj velká mezinárodní síť prodejen se sportovním vybavením, jejíž roční obrat podle vyjádření firmy přesahuje dvanáct miliard korun. Většinový podíl (80 procent) ve firmě drží slovenský podnikatel a spoluzakladatel skupiny Penta Martin Kúšik. Zbylá pětina patří vietnamským spoluzakladatelům.

Sportisimo mezi svými majiteli zmiňuje také Pavla Vajskebra, který firmu do roku 2022 vedl. Do Sportisima přišel v roce 2016 právě s Martinem Kúšikem, jelikož spolu dříve pod hlavičkou Penty budovali síť lékáren Dr. Max. Po ročním šéfování Richarda Hodula, který firmu na konci loňského roku opustil, nyní Kúšik a spol. znovu ukázali na známého parťáka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nový šéf Sportisima František Gregor předtím pracoval na pozici ředitele e-commerce v Odyssey 44, což je investiční společnost právě Martina Kúšika. V ní Gregor zodpovídal za oblast privátních investic a ve Sportisimu působil jako jednatel a zástupce majoritního vlastníka. Svou kariéru zahájil v mezinárodní poradenské společnosti PwC.

„Sportisimo úspěšně prosperuje díky blízkosti k zákazníkům a širokému výběru světových i privátních značek, což vychází z omnichannel modelu (využití všech prodejních kanálů) s rostoucím důrazem na e-commerce. Tuto osvědčenou obchodní strategii chceme dále rozvíjet, abychom zůstali první volbou pro zákazníky v České republice, na Slovensku i mimo ně a pomáhali jim vést aktivní životní styl,“ uvedl Gregor.

vajskebr-sportisimo-boxed

Přečtěte si takéNáš český původ je super, ale značku to nepostaví, říká šéf SportisimaNáš český původ je super, ale značku to nepostaví, říká šéf Sportisima. Z Prahy vyrostlo na miliardový evropský byznys

Sportisimo má přes 230 obchodů. V Česku jich je 115, na Slovensku 51, v Rumunsku 56, v Maďarsku deset, v Chorvatsku čtyři a v Bulharsku dvě. Vyjma prodejen a e-shopu zastřešuje holding také výhradní distribuci několika značek, jakými jsou třeba Umbro, O’Neill nebo Lotto.

V účetní závěrce za období od dubna 2022 do března 2023, která by měla reflektovat zejména českou část byznysu, Sportisimo vykazuje tržby ve výši 10 miliard korun při ztrátě přes 86 milionů korun. To je zásadní propad proti předchozímu v roku, v němž firma registrovala vyšší tržby ve výši 10,3 miliardy korun při čistém zisku 835 milionů korun.

Slovenská divize Sportisima v roce 2022 vykázala tržby 84 milionů eur (přes dvě miliardy korun) při zisku 2,8 milionu eur (69 milionů korun). Rok předtím činily tržby 88,7 milionu eur při zisku 2,4 milionu eur.