Jaká je budoucnost českého fotbalu? Sparta na Strahově a stovky milionů korun za televizní práva

Nejvyšší soutěž už má společenskou prestiž, digitalizace nabírá nejvyšší obrátky, ale díky novinkám by to všechno mělo být ještě lepší.

Michal MančařMichal Mančař

sparta-slavia

Foto: AC Sparta Praha

Fotbalové derby Sparta – Slavia

0Zobrazit komentáře

Konference SportBiz Live v úterý v Praze načrtla budoucnost českého fotbalu. Měla k tomu jedinečnou příležitost, samostatná soutěž totiž zrovna slaví třicet let. Zástupci největších domácích klubů současnosti tak okomentovali její dosavadní vývoj, ale především se zaměřili na nadcházející roky. Ty totiž bude silně formovat nová smlouva o televizních právech na fotbalovou ligu.

Aktuální kontrakt na audiovizuální práva pro fotbalovou Fortuna ligu vyprší na konci nadcházejícího ročníku. Současného držitele Pragosport stojí podle odhadů 150 milionů korun za sezonu. „Teď všichni předpokládáme, že nový kontrakt od sezony 2024/25 bude ve stovkách milionů. Že se to za posledních asi patnáct let promění z pár desítek na stovky milionů, bude neuvěřitelný posun,“ okomentoval situaci Kamil Veselý, marketingový ředitel pražské Sparty a jeden ze čtyř řečníků panelové diskuze.

„Dokonce by to mohly být vyšší stovky milionů,“ doplnil Daniel Hajný, jeho protějšek z Ligové fotbalové asociace (LFA), která už sedm let řídí profesionální fotbalové soutěže v Česku. O částce až třikrát vyšší, než je současných 150 milionů, hovořil nedávno také slávistický ředitel Jaroslav Tvrdík. „Poprvé v historii ligy se televizní práva budou řešit tendrem. Pokud dodržíme optimistické varianty, příští měsíc ho vykopneme, v září či říjnu vyhodnotíme, vyhlásíme vítěze a narýsujeme budoucnost profesionálního fotbalu,“ dodal Hajný.

Pro lidi se fotbal stal společenskou událostí, se kterou se chtějí na sítích pochlubit.

Hajného z LFA a Veselého ze Sparty na pódiu lodě Cargo Gallery na smíchovské náplavce doplnili Michal Býček a Jaromír Hamouz ze Slavie, respektive Plzně. Tedy tří nejsilnějších klubů, které ve zmíněném pořadí opanovaly vrchol minulý měsíc uzavřené ligové tabulky. Všichni čtyři se na akci pořádané agenturou 2Score ve spolupráci s LFA shodli na tom, že tendr na ligová práva je naprosto klíčovou událostí, jež domácí sport čeká.

„Jedno z největších trápení klubů je omezení používání záběrů ze hry na jejich sociálních sítích. To bude jedna z obřích změn, co by měla nastat. Umožní to lepší propagaci ligy a větší propojení s fanoušky,“ řekl Hajný. „Zprůhlednění situace mezi vysílatelem a kluby pro nás bude důležité i obchodně. Chtěli jsme například udělat video se záběry ze zápasů pro naše partnery, ale narazili jsme,“ okomentoval situaci slávista Býček.

fotbal-konference

Foto: 2score

Zástupci Slavie, Plzně, Sparty a Ligové fotbalové asociace na konferenci o budoucnosti fotbalu

„Snažíme se tvořit obrovské množství obsahu, vtáhnout fanoušky do dění, ale nemůžeme použít to nejdůležitější. Chtěli byste gól hned lupnout na sociální sítě, všichni by to sdíleli, ale nemůžete. Že se této možnosti zbavil, tím se fotbal střelil do nohy,“ přitakal Veselý. Zástupce klubu financovaného významnou mírou Danielem Křetínským tím taktéž připomněl, že především právě pro větší kluby budou jiné než finanční benefity nové smlouvy významné: „Z hlediska příjmů jsou práva poměrně marginální.“

Nový deal by mohl mít i další dalekosáhlé pozitivní důsledky. Například rychlejší uveřejňování termínové listiny zápasů. „Zároveň dosáhneme na data, kdo se kouká a kam se to prodalo, to bude také zásadní,“ řekl marketingový manažer plzeňské Viktorie Jaromír Hamouz. „Už teď přitom máme vysoký standard, všechny zápasy běží živě. Ale pamatujeme dobu, kdy jsme oslavovali, že budeme v listopadu jednou v televizi. A kameramani lezli po střechách stadionů, aby získali nějaké záběry,“ přidal vtipnou historickou anekdotu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do situace, že se může těšit na výrazně lepší podmínky, se podle zástupců tří nejsilnějších klubů a LFA fotbal zaslouženě vypracoval. Slavia i Sparta v uplynulém ročníku oznámily rekordní průměrnou návštěvnost v historii samostatné ligy, konkrétně 14 729 a 14 347 fanoušků. Viktoria Plzeň s menším stadionem průměrně lákala také úctyhodných 8 577 příznivců. Obecně pak zmiňovali zvyšující se úroveň stadionů – z nichž mnohé prošly či procházejí rekonstrukcí nebo jako v případě Hradce Králové se staví nové – a fanouškovského zážitku.

„Pro lidi se fotbal stal společenskou událostí. Před pěti lety jsem moc neviděl, že by někdo sdílel, že byl na fotbale. Dneska jsou takových příspěvků stovky,“ popsal Veselý. „Zjevně se nám povedlo dosáhnout bodu, kdy být na fotbalovém utkání je něco prestižního,“ dodal. „Vzrůstající zájem je evidentní. Třeba i v pravidelně vyprodávaných VIP boxech,“ potvrdil za druhé z „pražských S“ Býček.

fotbal-liga-01

2score

O poháru pro mistra ligy se rozhoduje na hřištích. Ale úspěch mezi fanoušky hledají kluby i pomocí marketingu

Právě snaha divácký komfort a zážitek vylepšovat mimochodem vedla k plánům Sparty opustit Letnou a zamířit na Strahov. „Nový stadion je absolutní nutnost. Nemáme neustále vyprodáno, ale potenciál fanoušků je takový, že ho využijeme,“ řekl Veselý. Další důvody jsou pak ryze praktické, prostorová omezení stadionu na Praze 7 neumožňují expanzi toalet či občerstvení, limitují zázemí klubu, zhoršují podmínky pro pořádání konferencí, ale třeba i zřízení klubového muzea: „To je jedna z mála věcí, co Slavii závidíme.“

Zástupci top trojky našli shodu také v pokračujícím a drtivém nárůstu digitalizace marketingu. A to nejen v převládajícím online prodeji vstupenek či permanentek. „V Plzni jsme o něco konzervativnější, ne třeba jako Sparta, která prodává už prakticky jen online. Stále máme pár lidí, co si rádi dojdou pro permici naživo, navíc jako regionální klub s přesahem máme i prodejní místa v kraji. Ale ten trend je dávno naprosto jasný, online vládne,“ zmínil Hamouz.

Kluby dokonce například buď uvažují, nebo už přímo zrušily dříve populární papírové klubové magazíny. V případě Sparty každý výtisk byl ve statisícovém minusu a kasu zatěžoval jednotkami milionů korun. „V printu už ani není reklama atraktivní pro partnery,“ souhlasil s rivalem Býček. Vývoj vztahu klubů s fanoušky ale nezasahuje jen papírové produkty, ve stínu raketového růstu TikToku došlo například i na diskuzi o rušení profilů na Facebooku. Dosah sice má, ale prý už neplní dřívější funkci, kterou měl pro starší generaci, pro niž byl hlavní sociální sítí.

Byť se těžiště marketingových aktivit nezadržitelně přesouvá do aplikací a digitálních forem, hlavní cíl zůstává samozřejmě zcela fyzický, aktivace příznivců nejen v rámci sledování 90 minut fotbalu. „Bylo by skvělé, kdyby si majitelé klubů díky nové smlouvě na televizní práva našli peníze nejen na posily týmu, ale i na další rozšíření marketingových rozpočtů,“ uzavřel Daniel Hajný z LFA.

Livesport vydělal miliardu v čistém, jeho zakladatel Martin Hájek v něm nově drží 90 procent

Počet měsíčních uživatelů globální výsledkové firmy stoupl na 116 milionů lidí, pomohl tomu hlavně rozjezd sportovního zpravodajství.

Luboš KrečLuboš Kreč

hajek2

Foto: Livesport

Martin Hájek, zakladatel společnosti Livesport

0Zobrazit komentáře

Firem, které mají globální působnost a pocházejí z Prahy, není mnoho. Natož aby u toho vydělávaly miliardy korun. Výjimkou potvrzující pravidlo je společnost Livesport, ve světě známější pod značkou Flashscore, která zprostředkovává fanouškům sportovní výsledky. Počet jejích uživatelů loni stoupl na 116 milionů, součet příjmů a vyplacených dividend v rámci celé skupiny překonal 2,6 miliardy korun (konsolidovaný obrat pak těsně lízl třímiliardovou hranici) a zisk dosáhl na úroveň 1,04 miliardy korun. Novinkou je to, že zakladatel Livesportu Martin Hájek už od ledna sice není výkonným ředitelem, ovšem upevnil v podniku svou vlastnickou pozici.

Některá čísla z výroční zprávy Livesportu za rok 2022 jsou o něco nižší než ta z roku předchozího: čistý obrat se propadl z 3,2 na tři miliardy, zisk poklesl z 1,3 na jednu miliardu. Detailnější pohled do účetní závěrky ale ukáže, že to je způsobené nižší vyplacenou dividendou z dceřiných společností. Jestliže předloni si z nich Livesport vytáhl bezmála 1,1 miliardy, loni to bylo „jen“ 750 milionů korun.

Dceřinými firmami, v nichž mají Hájek a spol. větší než desetinový podíl, jsou například dopravní služba Liftago, obchodník se sportovními právy Pragosport, dánská datová společnost Enetpulse či investiční fond Y Soft Ventures. Vedle toho je Livesport i výrazným mecenášem, koupil například charitativní platformu Donio.

„Objem tržeb nám stoupnul, nechali jsme si ale vyplatit nižší podíly na zisku od našich dceřiných společností,“ připomíná tiskový mluvčí Livesportu Petr Vavřík. Konkrétně utržila firma za prodej svých výrobků a služeb, což jsou primárně platby za reklamy, které zhlédnou její uživatelé, 1,9 miliardy korun, v roce 2021 to bylo 1,65 miliardy. Právě počet uživatelů se výrazně zvedl z hranice těsně nad 100 miliony na 116 milionů. Pomohlo tomu byznysové rozšíření Livesportu – ten loni v létě přidal plnohodnotné sportovní zpravodajství.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Celý rok 2022 se nesl ve znamení sportovního zpravodajství, které jsme pilotně spustili v srpnu. Ještě před šampionátem v Kataru jsme po celém světě měli čtrnáct redakcí připravených pokrývat sportovní událost roku. Položili jsme základ pro moderní tvorbu obsahu založenou, jak jinak, na technologických inovacích a připravujeme zpravodajský servis nové generace, ve kterém bude hrát důležitou roli umělá inteligence,“ uvedl Martin Hájek ve shrnutí roku 2022.

Právě sportovní zpravodajství a jeho posilování jsou jednou z priorit Livesportu, koupil kvůli tomu například portál eFotbal.cz. Někdejší pokus s agregací všeobecných zpráv s názvem Flashnews je už minulostí, pozornost se teď upíná ke sportovnímu obsahu, jenž může firma efektivně (a logicky) nabízet svým uživatelům jako doplněk k výsledkům, jež u ní hledají.

„Nově vzniklé zpravodajství pak přispělo k pátému klíčovému momentu loňského roku: zvýšení rekordu naší měsíční návštěvnosti na 116 milionů uživatelů,“ vypočítal ve výročce Martin Hájek milníky roku 2022. A kromě sportovních zpráv a vyšší návštěvnosti mezi ně zařadil ještě redesign webových stránek Livesportu, resp. Flashscore, navázání spolupráce s Petrou Kvitovou a také válku na Ukrajině.

martin-hajek-livesport2

Foto: Livesport

Zakladatel Livesportu Martin Hájek

„Tématem naší výroční zprávy jsou klíčové okamžiky loňského roku. Válka, kterou Putinův režim rozpoutal, pro Livesport takovým momentem určitě byla. Lidsky, ale i byznysově, protože smazání ruských tržeb se podepsalo na hospodářských výsledcích naší firmy,“ doplnil Martin Hájek, který byl při vypuknutí ruské invaze velmi aktivní v podpoře ukrajinských běženců a pomoci pro ně a pro ukrajinskou armádu.

Martina Hájka, podle magazínu Forbes 26. nejbohatšího Čecha, se pak týká i jedna důležitá organizační změna. Od letošního ledna už není CEO Livesportu, tím se stal Pavel Krbec a Hájek se přesunul na post předsedy představenstva. Zároveň ale posílil v akcionářské struktuře firmy, kterou dosud ovládal se spoluzakladatelem Jiřím Marešem v poměru 85:15 procentům. Nově ale Hájek drží 90 procent a Mareš 10 procent. Nic se naopak nezměnilo na valuaci firmy – tu auditoři předloni ocenili na 20 miliard korun.