Jaké hry nemá rád Daniel Vávra? Třeba nesmyslný Half-Life, hnusné Dark Souls a primitivní God of War

Newsletter Good Game vám každý týden přinese ty nejdůležitější zprávy o herním průmyslu nejen v Česku. A taky třeba tipy na to, co si zahrát.

daniel-vavra-warhorse-studios-boxed

Foto: Warhorse Studios

Daniel Vávra, videoherní vývojář z Warhorse Studios

0Zobrazit komentáře

Vítáme vás u druhého dílu newsletteru CzechCrunch Good Game! Tentokrát se podíváme na internetové drama, které vyvolal seznam neoblíbených her Daniela Vávry. Taky na jeden z největších failů herního průmyslu posledních dob Concord, který stál sice desítky milionů dolarů, ale jen pár dní po vydání zřejmě končí. Dojde i na naprostou pecku jménem Astro Bot, která by pro Sony mohla být tím, čím je Mario pro Nintendo. A taky na Heroes 3!

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Daniel Vávra není jen spoluzakladatel Warhorse Studios a vývojář proslavený Mafií a Kingdom Come: Deliverance. O svých rozsáhlých herních i autorských zkušenostech píše do známého časopisu Level. A to, že pro ostřejší soud a slovo nejde daleko, je o něm dobře známé. Vždyť kdo by neznal rubriku Jáma Pekel? Tentokrát vyvolal hromadu komentářů svým článkem o hrách, které nemá rád.

Které tituly se mu nelíbí? Třeba God of War („Naprosto primitivní mlátička…“), Half-Life („Když se odstraní trocha příběhové omáčky, je to jen další nesmyslné bludiště…“), Thief („Vůbec mě nebavil, i když jsem si to dlouho odmítal přiznat…“) nebo Dark Souls („Kromě toho, že jsou nehratelné, vypadají fakt hnusně a zastarale…“). Tedy tituly, které širší hráčská veřejnost považuje za výrazně méně nepovedené. Dost možná i kultovní.

Jestli chcete celý kontext Vávrových verdiktů a jejich kompletní seznam – a obecně skvělé videoherní čtení –, podívejte se do aktuálního čísla časopisu Level, pořídit si ho můžete i v elektronické verzi. Každopádně nový Level si koupil i herní publicista Jan Modrák, který pár citátů z Vávrova článku vystřelil na síti X

… a teď se pod jeho tweetem sešlo přes stovku odpovědí. Včetně těch Vávrových. Anebo od Pavla Dobrovského, editora Levelu. Kontroverzní osobnost a otevřenost známého vývojáře prostě rozděluje – ale i láká. Což může být jedině dobře pro marketing chystaného druhého dílu Kingdom Come: Deliverance s rozpočtem seriálu na Netflixu.

Do žádného takového žebříčku neoblíbenosti se každopádně nedostane jedna z nejočekávanějších novinek pro PlayStation 5. Pavlína už si pecku jménem Astro Bot zahrála a nešetřila chválou. „Astro Bot je pro Sony tím, čím je Mario pro Nintendo,“ píše v novém vydání newsletteru Good Game. Aby té pozitivity ale nebylo tolik, dočtete se v něm i o failu jménem Concord. Stačí se přihlásit k odběru tady nebo v úvodu článku.

Top novinky ze světa her

🤖 „Umělá inteligence si přijde pro každého z nás,“ říká velitelka Shepardová z Mass Effectu. Tedy pardon, Jennifer Hale, jedna z nejznámějších herních hereček a dabérek. Proč ona a někteří její kolegové už v červenci vstoupili do stávky?

🖥️ Sbohem, Windows 10! Systém s číslem 11 v srpnové anketě mezi uživateli Steamu poprvé předčil svého předchůdce. Za zmínku stojí i stále silnější pozice čínštiny, k níž přispělo vydání čínské hry Black Myth: Wukong.

📝 Hranice mezi filmem, televizí a hrami mizí – a obří PR agentura DDA se naplno pouští do videoher. Klienty téhle britské firmy, co je na trhu přes 50 let, už jsou Disney, Netflix, HBO… a teď to budou i herní studia a vydavatelé. Přečtěte si rozhovor s šéfkou gamingové divize.

🧹 Magický svět Harryho Pottera už má videoher skoro víc než titulní hrdina zlata v Gringottově bance, ale pořádného zpracování kouzelnického sportu famfrpálu se dočkal až teď. Chycení zlatonky by už nemělo být tak absurdní!

✈️ Před 80 lety nad Československem proběhla velká letecká bitva. A k tomuto výročí zlínští studenti stvořili VR simulátor bombardéru B-17, který se jí zúčastnil.

📽️ Je to jedna z nejúspěšnějších her historie. A teď dostane film, který bude možná jednou z nejhorších adaptací historie. Anebo se stane zázrak, to zjistíme v kinech 3. dubna, mezitím se můžete podívat na první ukázku filmového Minecraftu.

Jedna z nejlepších her roku je tu. Má roztomilého robůtka a protáhne vás celým světem PlayStationu

Je malý, roztomilý a neustále na vás vesele mává. Astro Bot přitom není pro děti, takhle pozitivní videohru v současné době ocení snad každý.

astro-bot-announce-screenshot-22

Foto: Sony

Astro Bot

0Zobrazit komentáře

Dost už bylo střílení. Dost bylo náročných šermířských soubojů, vyhrocených závodů a fotbalových zápasů, na jejichž konci vám protihráč napíše jenom „chcípáku!“. Na PlayStation přichází malý modrobílý robůtek, který má za cíl ukázat, že hry můžou být prostě jenom zábava. Jasně, občas i výzva, kvůli které byste nejradši rozmlátili ovladač nebo klávesnici o zem, ale taky něco, co vám vyloudí přitroublý úsměv na tváři. Tento pátek vychází Astro Bot, který má být pro Sony takový jeho plechový Mario. A je z toho jedna z nejlepších her roku.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Není potřeba nijak komplikovaný příběh, propracovaní hlavní hrdinové ani milion aktivit v otevřeném světě. Občas stačí jen precizně odvedená práce a naprosto vyladěná hratelnost, která na vás dýchne nostalgií. Vždyť čím nás kdysi dávno okouzlil právě ten kníratý instalatér od Nintenda? Určitě ne žádnou sofistikovanou záchranou princezny plnou překvapivých zvratů (i když…). Přesto je z toho nejprodávanější herní franšíza všech dob.

Astro Bot ho v lecčems připomíná, něco je rovnou i pocta. Malý robot cestuje vesmírem s partou kamarádů, když jejich loď ve tvaru obří konzole PlayStation 5 narazí na zákeřného mimozemšťana. Ten jim loď ukradne, robotí cestovatelé se ztratí na planetách v dalekých galaxiích a vaším úkolem je jednoduše jich co nejvíc najít a zachránit. Zní to jako „hra pro děcka“, která ve světě realistických stříleček a dojemných příběhů o vyrovnání se se ztrátou nemá svoje místo? Naopak. Pozitivní titul v téhle době potřebujeme snad víc než dřív.

Nedávno jsme v našem newsletteru Good Game připomínali výzkum, který dokázal, že hry mohou zlepšovat duševní zdraví. Astro Bot je skvělým příkladem. Ústřední hrdina cestuje po pestrých planetách, na kterých občas boxuje s padouchy, především se ale snaží vyřešit různé hádanky a najít třeba v písku schované přátele. Každý svět je jiný, byť některé se podobají – a především každý je nostalgickou vzpomínkou na jednu ze starších her, které znáte z PlayStationu.

Samozřejmě nebudeme prozrazovat moc detailů, protože průzkum planet a objevování robůtků, kteří tematicky připomínají některé známé postavy historie, jsou tím asi nejzábavnějším na celé hře. Ale například hned na začátku zavítáte na pláž, kde zachráníte jednoho z hrdinů herní série Ratchet & Clank.

Později navštívíte mrazivé prostředí obývané severskými bohy, prozkoumáte chrám plný pokladů a osvobodíte jistého drsňáka, který se strašně rád schovává do krabic. Jednou jste v džungli, pak se přesunete do kasina a skončíte v retro světě, kde se stromy po úderu pěstí rozpadají na kostičky. Je to jakýsi PlayStation metaverse, ve kterém jednotlivé postavy hopsají, roztomile mávají a vy nemůžete než se usmívat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Každá speciální postava je spojená s někdy až infantilním vtípkem, a tak když třeba dáte rozvernou facku holohlavému vousatému válečníkovi, měli byste si dát sakra pozor na jeho mrazivou sekeru. Jednotlivé světy vyzývají ke zkoušení i těch nejhloupějších nápadů – a často vás odměňují. Co se třeba stane, když zkusíte podvádět v kasinu a u herních automatů zastavíte čas tak, abyste vytočili tři citrony?

Do toho všeho vývojáři z japonského studia Team Asobi mistrně využívají playstationí ovladač, který různě vibruje, vyluzuje zvuky, ale občas je vyloženě i stěžejní pro samotnou hratelnost. Třeba když musíte podle různé intenzity vibrací poznat, kde se schovává tajná chodba, nebo doslova na něj fouknout, abyste roztočili větráky před robůtkem.

V celém Astro Botovi jsou tři stovky robotů na desítkách planet, což by mohlo po chvíli začít nudit. Základní nepřátelé se sice začnou opakovat, ale vždy se objeví další a další nápady, se kterými se vyblbnete.

money-maker-hedge-x1200-1

Přečtěte si takéNevsadit na Nvidii? Je to mozek celé AI revoluce, říkají investořiNevsadit na Nvidii? Jako minout železnici v 19. století, je to mozek AI revoluce, říkají investoři

Jednou je to robopes, kterého si hlavní hrdina pověsí na záda jako jetpack a proráží s ním křehké stěny. Nebo zastavovač času, se kterým si začnete vytvářet vlastní cestu světem – padající předměty po zastavení udělají plošinky, po kterých najednou vyskáčete na vzdálená místa. A navíc jsou tu i sice nijak složití, zato velmi zábavní bossové.

Poznámka o složitosti se dá vztáhnout i na hru jako celek. Pokud vysloveně nezabrousíte do speciálních výzev pro otrlejší (a že ty jsou občas na infarkt), klidně se u jednoho ovladače můžete sejít i s dětmi nebo nehráčským zbytkem rodiny. A o tom hry mají být: někdy jsou napínavé, někdy vizuálně podmanivé, ale mohou taky spojovat a hlavně bavit. A to jde Astro Botovi na jedničku.