Jako David a Goliáš. Netflix ukázal trailer minisérie o vzniku revoluční streamovací služby Spotify
Spotify je dodnes největší streamovací služba na světě s více než 400 miliony uživatelů. Proměnila celý hudební průmysl, ale má také své problémy.
Nejdříve tady byly jen živé koncerty, pak přišlo rádio, později televizní hudební pořady. Snad nejzásadnější změnu hudebního průmyslu od vynalezení fonografu ale způsobil internet a s ním iTunes, Napster a Spotify. O vzniku švédské streamovací služby Netflix natočil šestidílnou minisérii The Playlist, která se teď představila v dramatickém traileru.
Hlavním hrdinou novinky je samozřejmě Daniel Ek, spoluzakladatel a současný ředitel Spotify. V dvouminutové ukázce ho vidíme plného elánu mladého startupisty pobíhat mezi nahrávacími studii či kancelářemi velkých hudebních společností. Snaží se je přesvědčit, že jeho nápad, jak přimět lidi pravidelně platit za poslech, může fungovat.
Idea na placenou streamovací službu přišla několik let po Napsteru, který umožnil lidem mezi sebou sdílet v zásadě nelegální kopie desek, a iTunes, online formě kamenného obchodu s nahrávkami. Prodeje fyzických nosičů, ale také online alb, klesaly, zatímco naopak pirátství se šířilo – hudební průmysl zaspal. Přesto nebylo vůbec snadné velkým firmám vysvětlit, proč vyzkoušet radikální nový model.
Nový trailer The Playlist představuje dílo zčásti navazující na vlnu filmů a seriálů, kterou už před dvanácti lety odstartovala Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina. Ta ve zcela novém světle ukázala prostředí počítačových nerdů jako dravých cool inovátorů, kteří se moc neohlíží na minulé pořádky, a také ohlašovala zásadní změny v celé společnosti připojené k internetu. Zaměřila se přitom také na temnou stránku věcí.
V posledních letech se onen varovný aspekt snad ještě prohloubil. Minisérie The Dropout o Theranosu, WeCrashed o WeWorku nebo Super Pumped o Uberu své subjekty vůbec nezobrazovaly v pozitivním světle. Naopak zdůrazňují toxicitu současné kultury v Silicon Valley, která vede ke špatně fungujícím nebo dokonce podvodným startupům. The Playlist tento trend podle všeho následovat nebude.
Minisérie má vycházet z knihy Spotify Untold, v níž byznysoví novináři Sven Carlsson a Jonas Leijonhufvud sledují počátky služby – od přesvědčování nahrávacích společností po boj se Stevem Jobsem o start ve Spojených státech. V knize se objevují také konflikty mezi Spotify a známými umělci jako Bobem Dylanem a Taylor Swift, jimž se nelíbilo ekonomické fungování služby.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsThe Playlist ale švédský startup zatím prezentuje hlavně jako boj Davida s Goliášem hudebního průmyslu. Spotify – a do určité míry také streamovací služby obecněji – přitom bývají dodnes často kritizovány za negativní vliv na uměleckou i byznysovou stránku hudby.
Trailer naznačuje Ekův úzký vztah s umělci proti manažerům velkých firem, ve skutečnosti si ale hudebníci neustále stěžují na nedostatečný systém odměn za přehrávání. Zatímco z ředitele Spotify se stal miliardář, mnozí z těch, kterým měla jeho služba pomoci, generují téměř zanedbatelné příjmy, i když mají poměrně velké publikum.
Opakovaně se streamovací služba v médiích objevuje také kvůli obsahu. Spotify se už několikrát stalo terčem kritiky kvůli hostům a misinformacím, které zaznívají v podcastu Joea Rogana. Jen před pár dny zase Billboard informoval o reportu, podle něhož Ekova platforma nejen nabízí hudbu s rasistickým či antisemitským obsahem, ale navíc ji zahrnuje do některých playlistů. Spotify prý na zlepšení pracuje.
Tvůrci The Playlist zdůrazňují, že minisérie Netflixu představí fikcionalizovanou historii největší hudební streamovací služby na světě. Diváci tak mohou očekávat především zábavu s napínavým příběhem spíš než pokus o komplexní postižení odkazu Spotify. Na Netflixu novinka vychází 13. října.