Jako David a Goliáš. Netflix ukázal trailer minisérie o vzniku revoluční streamovací služby Spotify

Spotify je dodnes největší streamovací služba na světě s více než 400 miliony uživatelů. Proměnila celý hudební průmysl, ale má také své problémy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Nejdříve tady byly jen živé koncerty, pak přišlo rádio, později televizní hudební pořady. Snad nejzásadnější změnu hudebního průmyslu od vynalezení fonografu ale způsobil internet a s ním iTunes, Napster a Spotify. O vzniku švédské streamovací služby Netflix natočil šestidílnou minisérii The Playlist, která se teď představila v dramatickém traileru.

Hlavním hrdinou novinky je samozřejmě Daniel Ek, spoluzakladatel a současný ředitel Spotify. V dvouminutové ukázce ho vidíme plného elánu mladého startupisty pobíhat mezi nahrávacími studii či kancelářemi velkých hudebních společností. Snaží se je přesvědčit, že jeho nápad, jak přimět lidi pravidelně platit za poslech, může fungovat.

Idea na placenou streamovací službu přišla několik let po Napsteru, který umožnil lidem mezi sebou sdílet v zásadě nelegální kopie desek, a iTunes, online formě kamenného obchodu s nahrávkami. Prodeje fyzických nosičů, ale také online alb, klesaly, zatímco naopak pirátství se šířilo – hudební průmysl zaspal. Přesto nebylo vůbec snadné velkým firmám vysvětlit, proč vyzkoušet radikální nový model.

Nový trailer The Playlist představuje dílo zčásti navazující na vlnu filmů a seriálů, kterou už před dvanácti lety odstartovala Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina. Ta ve zcela novém světle ukázala prostředí počítačových nerdů jako dravých cool inovátorů, kteří se moc neohlíží na minulé pořádky, a také ohlašovala zásadní změny v celé společnosti připojené k internetu. Zaměřila se přitom také na temnou stránku věcí.

V posledních letech se onen varovný aspekt snad ještě prohloubil. Minisérie The Dropout o Theranosu, WeCrashed o WeWorku nebo Super Pumped o Uberu své subjekty vůbec nezobrazovaly v pozitivním světle. Naopak zdůrazňují toxicitu současné kultury v Silicon Valley, která vede ke špatně fungujícím nebo dokonce podvodným startupům. The Playlist tento trend podle všeho následovat nebude.

Minisérie má vycházet z knihy Spotify Untold, v níž byznysoví novináři Sven Carlsson a Jonas Leijonhufvud sledují počátky služby – od přesvědčování nahrávacích společností po boj se Stevem Jobsem o start ve Spojených státech. V knize se objevují také konflikty mezi Spotify a známými umělci jako Bobem Dylanem a Taylor Swift, jimž se nelíbilo ekonomické fungování služby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

The Playlist ale švédský startup zatím prezentuje hlavně jako boj Davida s Goliášem hudebního průmyslu. Spotify – a do určité míry také streamovací služby obecněji – přitom bývají dodnes často kritizovány za negativní vliv na uměleckou i byznysovou stránku hudby.

Trailer naznačuje Ekův úzký vztah s umělci proti manažerům velkých firem, ve skutečnosti si ale hudebníci neustále stěžují na nedostatečný systém odměn za přehrávání. Zatímco z ředitele Spotify se stal miliardář, mnozí z těch, kterým měla jeho služba pomoci, generují téměř zanedbatelné příjmy, i když mají poměrně velké publikum.

the-playlist-netflix-spotify-2

Foto: Jonas Alarik/Netflix

Edvin Endre jako Daniel Ek

Opakovaně se streamovací služba v médiích objevuje také kvůli obsahu. Spotify se už několikrát stalo terčem kritiky kvůli hostům a misinformacím, které zaznívají v podcastu Joea Rogana. Jen před pár dny zase Billboard informoval o reportu, podle něhož Ekova platforma nejen nabízí hudbu s rasistickým či antisemitským obsahem, ale navíc ji zahrnuje do některých playlistů. Spotify prý na zlepšení pracuje.

Tvůrci The Playlist zdůrazňují, že minisérie Netflixu představí fikcionalizovanou historii největší hudební streamovací služby na světě. Diváci tak mohou očekávat především zábavu s napínavým příběhem spíš než pokus o komplexní postižení odkazu Spotify. Na Netflixu novinka vychází 13. října.

13 let starý Avatar opět ovládl kina a láká na pokračování. Jáklův Jan Žižka se finančně topí

Avatar se po uvedení v roce 2009 stal nejvýdělečnějším filmem všech dob. Teď se úspěšně vrátil do kin v lepší kvalitě a láká na vzrušující pokračování.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

AVATAR

Foto: Falcon

Zoe Saldana jako Neytiri v Avataru z roku 2009

0Zobrazit komentáře

V posledních měsících, možná i letech, se diskutuje o tom, jestli mají pokračování Avataru šanci navázat na úspěch původního filmu. Po uplynulém víkendu, kdy se nyní třináct let staré sci-fi vrátilo na plátna ve vylepšené verzi, to vypadá, že máme odpověď. Ambiciózní dílo režiséra Jamese Camerona se totiž stalo nejvýdělečnějším titulem v kinech. A jen tím potvrdilo dominanci na žebříčku největších blockbusterů všech dob.

Nevidí se často, aby celosvětové vydání dostal snímek z předminulé dekády. A ještě mnohem méně časté je, aby tím vydělal zásadní částku. Avataru se ale mezi čtvrtkem a nedělí uplynulého týdne podařilo prodat vstupenky za celkem 30,5 milionu dolarů, tedy asi 779 milionů korun. Z pohledu globálních čísel tím porazil jak o týden dříve uvedené akční drama Válečnice, tak očekávanou novinku To nic, drahá s Harrym Stylesem a Florence Pugh.

Epickému sci-fi k tomuto výsledku pomohlo několik aspektů. Jednak je to samozřejmě zájem si legendární film buď znovu, nebo – zejména pro mladší generace poprvé – užít. A navíc ve vylepšené obrazové kvalitě. Jednak si naprostá většina diváků, ve Spojených státech až 93 procent, vybrala dražší projekci ve 3D. Pro srovnání nedávný Thor: Láska jako hrom na trojrozměrné promítání v USA přitáhl pouhých deset procent celkového publika.

AVATAR

Foto: Falcon

Záběr z Avataru z roku 2009

Skvěle se Cameronově blockbusteru dařilo také v Česku. O víkendu za jeho zhlédnutí na velkém pláně tuzemští diváci zaplatili celkem 4,1 milionu korun, což mu zajistilo prvenství na žebříčku tržeb. Obecně u nás Avatar drží status druhého nejvýdělečnějšího filmu vůbec – po Bohemian Rhapsody.

Poslední víkend mimochodem nepřinesl příliš dobré zprávy pro rekordně drahého Jana Žižku. Ten sice s rozdílem pár stovek dominoval žebříčku diváků, příjmy z Česka ale nyní navýšil na pouhých 40 milionů korun. Se započtením výdělků z dalších trhů pak Jáklův snímek dosud získal asi 72 milionů korun, což při rozpočtu 450 milionů není příliš optimistický výsledek. Režisér už před dvěma týdny řekl, že většina z nákladů se bude muset zaplatit jiným způsobem, třeba prodejem na streamovací služby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ale zpět k Avataru. Pro upřesnění tvrzení z úvodu je potřeba dodat, že odpověď nyní přišla na dvojici z celého souboru otázek, a to, zda mají diváci dnes o Avatar stále zájem a zda ho chtějí vidět ve 3D. Bez započtení inflace nejvýdělečnější film vůbec ale při svém původním uvedení těžil hlavně z toho, jak nezvykle dlouho vydržel v kinech vydělávat. Zásadním způsobem mu tudíž pomohla touha diváků si zkušenost zopakovat. A také doporučování návštěvy kina mezi diváky.

Pokračování s podtitulem The Way of Water bude prakticky jistě velice úspěšné. Pokud chce ale opět atakovat nejvyšší příčky ve výdělečnosti, musí přijít s ohromující audiovizuální stránkou značně převyšující tvorbu posledních let, jak se to podařilo prvnímu filmu. Pozadu pak nesmí zůstat ani příběh, který se u původního Avataru mnoha lidem vryl pod kůži díky environmentálnímu, anti-imperialistickému poselství.

Novinka navíc vyjde v post-covidové éře, kdy se divákům do kina tolik nechce, jejich osobní rozpočty narušuje všeobecný růst nákladů a do pár měsíců si mohou i obří blockbustery pustit na velké televizi doma. Nemluvě o tom, že stříbrnému plátnu dnes dominují komiksové tituly. Tyto překážky se zatím podařilo překonat snad jen akčnímu hitu Top Gun: Maverick.

AVATAR: THE WAY OF WATER

Foto: Falcon

Nový Avatar: The Way of Water

Avatar: The Way of Water, který svůj nový vizuál předvedl už před pár měsíci, se bude odehrávat 15 let po prvním filmu. Jake a Neytiri za tu dobu založili rodinu a s obtížemi se snaží vyjít se svými dospívajícími dětmi. Kolem mezitím probíhají ostré spory mezi klany lidu Na’vi a lidé rozhodně nezapomněli na svou porážku z minulosti.

První snímek o velkých modrých mimozemšťanech se setkal s mnoha nařčeními vůči údajně jednoduchému a předvídatelnému ději. Ani pokračování se na první pohled nejeví příliš složitě. Cameron na tyto úvahy ale nedávno přímo reagoval. „Garantuju vám, že neodhadnete, co se stane,“ řekl slavný režisér Terminátora 2 a Vetřelců serveru IGN.

Lidé nesnáší, když jdou do kina na film a pak si řeknou: ,No…to bylo předvídatelné.’ Myslím, že tohle není předvídatelné. Vyzývám kohokoliv, aby odhadnul, kam náš příběh směřuje,“ pokračoval filmař, jemuž nikdy nechybělo sebevědomí – většinou z dobrého důvodu. Znovuvydaný Avatar by měl v kinech vydržet minimálně do příštího týdne, pokračování pak vyjde 15. prosince.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání