Jako děti se v plastové tatrovce vozili, teď pro ikonu Česka točí kampaně. Firma je promítá po celém světě

Daniel Kašpar a Lukáš Vlček si splnili dětský sen – a dokázali své videoslužby nabídnout i legendě na poli nákladních vozidel.

Filip HouskaFilip Houska

kaspar-digital_1

Foto: Kašpar Digital

Daniel Kašpar a Lukáš Vlček

Pochází z Přerova, města kousek od Olomouce, jejich tvorba je ale vidět po celém světě – a to skrze jednu z nejslavnějších značek, která v Česku kdy vznikla. Daniel Kašpar a Lukáš Vlček si splnili svůj dětský sen a spojili se s Tatrou, pro kterou natáčí promo a prezentační videa. „Jako špunti jsme se proháněli v tatrovce z plastu, teď natáčíme pro samotnou Tatru,“ říkají oba s úsměvem.

Kašpar Digital coby digitální studio, které se soustředí na natáčení videí včetně leteckých záběrů nebo na tvorbu animací, si od svého vzniku v roce 2020 našlo několik klientů – a proslavilo se skrze akci Reshoperu, kde se poprvé představilo. „Ke všem přistupujeme stejně a pochopitelně se jim snažíme nabízet nejlepší možné služby, přesto jsou společnosti, které jsou zvučnější než ostatní a které nám pomohly rozrazit dveře k dalším větším spolupracím. Jednou z nich je legendární automobilka Tatra Trucks,“ uvádí spoluzakladatel studia Lukáš Vlček a Daniel Kašpar přikyvuje.

K příležitosti vytvářet videa pro kopřivnickou automobilku, jejíž historie sahá až do roku 1850, se dostali poměrně nevinně, možná až úsměvně. „Pamatuji si to velmi přesně. Před třemi lety jsem viděl jedno z jejich původních videí na LinkedInu. Nedalo mi to a musel jsem reagovat ve smyslu, že video je pěkné, ale my bychom to dokázali posunout hlavně díky našim animacím,“ vzpomíná Vlček. A marketingový tým Tatra Trucks na to zjevně slyšel.

S tatrováky si dojednali schůzku, kde se rovnou domluvili na termínu prvního natáčení. Vyrazili na Vysočinu, konkrétně do Pístova u Jihlavy, kde natočili první offroadovou show, v rámci níž bylo k vidění několik modelů tatrovek: od moderních vozidel Phoenix a Force až po veterány a trucktrailové speciály. „Byl to zážitek a velká příležitost, které jsme využili. Navíc program byl opravdu našlapaný a o akční záběry jsme neměli nouzi,“ doplňuje Vlček s tím, že Tatra si jejich styl oblíbila – a začala s nimi tvořit dál.

Ačkoliv nejsou Kašpar Digital žádnou velkou produkcí, ale vlastně týmem o dvou lidech, umí být flexibilní, což je vedle kvality zpracování a nižších cen ve srovnání s konkurencí jeden z aspektů, který Tatra Trucks oceňuje. Jak sám Vlček říká, často je to freestyle, jehož uhlazenější podoba se propsala do řady dalších videí, která pro tuzemskou automobilku vytvořili. Mnoho spotů navíc firma prezentuje v zahraničí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tatra používá naše videa ve svých stáncích na veletrzích po celém světě, například v saúdskoarabském Rijádu nebo v evropských metropolích. Namátkou můžu říct třeba Paříž či Hannover,“ uvádí Vlček s tím, že pracovat pro tak významnou českou firmu byla jejich jakási tajná meta. A dělají maximum pro to, aby spolupráce pokračovala další roky. „Mají v nás už důvěru, jsme často přímo v centru dění, a to jak u výroby, tak u novinek. Je to splněný sen,“ dodává Daniel Kašpar.

Jen o Tatře ale jejich byznys není – klientů mají okolo patnácti až dvaceti z různých oborů, tržby udržují v řádech jednotek milionů korun a od svého vzniku jsou v zisku. Spolupracovali například s motorkářským obchodem MotoZem, českou Teslou, e-shopem Posters.cz nebo zápasnickou organizací Clash of the Stars. Mimo jiné se postarali také o úvodní animaci pro známého youtubera JdemeŽrát nebo dlouhodobě spolupracují s dodavatelem autodílů LKQ (Auto Kelly).

CC Premium

Partnerem článku je Kašpar Digital

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nástupce Avastu přichází o další zvučné jméno, po Ondřeji Vlčkovi končí v Genu i Michal Pěchouček

Michal Pěchouček je mimo jiné úspěšný startupista. Dva projekty, které spoluzakládal, šly do rukou mezinárodních gigantů Cisca a Adastry.

Jiří BlatnýJiří Blatný

pechoucek2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Pěchouček odchází z Avastu/Genu, kde pět let působil jako technický ředitel

0Zobrazit komentáře

Michal Pěchouček je jedním z největších českých expertů na umělou inteligenci. Jako profesor ČVUT vede tamní centrum jejího rozvoje, má ale zvučné jméno i v byznysu, kde byl známý jako technický ředitel antivirové společnosti Gen Digital, která vznikla spojením české antivirové jedničky Avastu a americké konkurence NortonLifeLock. Nyní však Pěchouček oznámil konec. Necelý měsíc poté, co se s Avastem rozloučil také dlouholetý ředitel Ondřej Vlček.

Pěchouček strávil v pozici technického ředitele Avastu a později Gen Digital pět let. „Tehdy jsem dostal jedinečnou příležitost vnést umělou inteligenci do systémů kybernetické bezpečnosti a pomoci jim stát se oceňovanými a nejlepšími v oboru,“ zavzpomínal Pěchouček na LinkedInu, když oznámil odchod ze své pozice. Expert na umělou inteligenci je mimo jiné také úspěšným startupistou. Dva AI startupy, které spoluzakládal, šly do rukou mezinárodních gigantů. Projekt Cognitive Security zabývající se použitím AI v síťové bezpečnosti koupilo Cisco a firma Blindspot Solutions putovala ke kanadsko-české Adastře.

„To vše bylo možné díky tomu, že jsem měl možnost pracovat s těmi nejtalentovanějšími lidmi. Jako tým jsme dosáhli úspěchu díky tvrdé práci, technologickým inovacím, netradičnímu myšlení, integracím umělé inteligence do kybernetické bezpečnosti, ale hlavně díky našemu závazku ke kybernetické bezpečnosti spotřebitelů,“ uvedl na LinkedInu Pěchouček.

Právě z pozice na průsečíku vědy, byznysu a startupového ekosystému o umělé inteligenci Pěchouček pravidelně přednáší a upozorňuje na její příležitosti i hrozby. V květnu o AI mluvil i v živé verzi našeho podcastu Crunch Live, který se ze studia přesunul do Centra architektury a městského plánování. „Je to specifický vhled a jsem za něj rád. Sice jsem se třeba nedostal tak daleko ve vědě, ale umím řešit problémy na hranici mezi akademickým pohledem a aplikací umělé inteligence. Chci být tam, kde umělá inteligence pomáhá lidem, ale kde je také chrání před negativními důsledky svého rozvoje,“ řekl v podcastu Crunch Live.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V květnu odchod oznámil i Ondřej Vlček, který v Avastu působil od roku 1995, kdy začínal jako brigádník a nakonec společnosti řídil až do jejího spojení s americkou kyberbezpečnostní konkurencí NortonLifeLock. Měl také spolu se zakladateli Eduardem Kučerou a Pavlem Baudišem zásadní vliv na to, že se Avast stal globálním lídrem.

„Když jsem se stal CEO v roce 2019, Avast už byl hodně výrazná společnost. Byli jsme veřejně obchodovaní, měli jsme přes 1 500 zaměstnanců a 400 milionů klientů po celém světě,“ zavzpomínal Vlček na sociální síti.

Avast byl po celou dobu mašinou na peníze, jejíž hrubý zisk před odpisy a daněmi, tedy takzvaná EBITDA, se pohyboval kolem 50 procent. Platilo to i po spojení s americkým Nortonem před dvěma roky – za první kvartál roku 2024 měla společnost Gen Digital tržby 967 milionů dolarů (v aktuálním kurzu přes 22 miliard korun) a zisk 569 milionů dolarů (přes 13 miliard korun).