Jako když vás pozvou k sobě do obýváku. Nový podnik spojuje levantské chutě s naturálními víny

Podnik Aleb láká na chutě dálných krajin. Ženy, které za ním stojí, chtějí, aby se u nich hosté cítili, jako by byli u nich doma. A daří se jim to.

aleb-nahled

Foto: Archiv Aleb

Za podnikem Aleb stojí Farah Abou Kharroub a Diana Salahieh

0Zobrazit komentáře

Po dvou týdnech je tady další porce gastronomických novinek v podobě newsletteru Deli. Tentokrát zavítáme do dálných krajů, konkrétně do Levanty, kde se mísí chutě Středomoří a Blízkého východu, ale také za skvělým španělským tapas. Něco se však najde i pro milovníky výletů po naší domovině.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

Aleb

Jen pár kroků od I. P. Pavlova v Londýnské ulici v Praze se objevilo bistro, kam prostě chcete. Otevřela jej Farah Abou Kharroub společně s kamarádkou a šéfkuchařkou Dianou Salahieh. Rozhodly se, že na jednom místě spojí naturální vína z Čech a Moravy s kuchyní z oblasti Levanty, tedy regionu, kde se potkává Libanon, Izrael, Jordánsko, Palestina a Sýrie.

Podnik pojmenovaly Aleb, což v arabštině znamená srdce – a už při první návštěvě poznáte, že to své do vlastního podniku daly. „Aleb je kulturní prostor, kde podáváme kvalitní levantská jídla vycházející z receptů inspirovaných našimi babičkami v moderním pojetí. Hosté často říkají, že si připadají, jako by navštívili náš obývací pokoj,“ popisuje Farah Abou Kharroub.

A je tomu skutečně tak. Malý útulný prostor zdobí spousta obrazů a fotek, květiny, při každé návštěvě zde potkáte Farah i Dianu, které s vámi rády prohodí pár slov u vína nebo partie šachu. „Aleb odráží náš závazek k pohostinnosti a vytváření přívětivé atmosféry, kde je každý přijat. Máme pestrý tým z různých prostředí: kuchař Daniel je Kolumbijec, číšník Dimi je napůl Rus a napůl Ukrajinec, Diana je Syřanka a já mám kořeny v Palestině a Libanonu,“ dodává Kharroub.

Při tvorbě menu se v Alebu zaměřují na lokální suroviny, které pocházejí především z organického či biodynamického zemědělství. Až se sem vydáte na večeři a sklenku vína, nevynechejte pomerančový salát politý vodou z květů neroli, skvělé je i zdejší jehněčí s tahini nebo můžete zkusit jednoduchý sýr labneh a pastu Muhammara z vlašských ořechů a papriky. Brzy ale sympatické mladé ženy představí i polední menu, takže si sem budete moci zajít i v době oběda.

„Kromě levantského květáku budeme nabízet pomalu vařené jehněčí a kuřecí maso v levantském stylu. Od května do září otevíráme také letní zahrádku a součástí letního menu budou i libanonská naturální vína,“ přibližuje majitelka.

Další novinky z české gastroscény můžete objevit v novém vydání newsletteru Deli.

Nejoblíbenější jídla na Woltu? Vrabci z Prahy, bún bò nam bô z Olomouce a burrito z Ostravy

Platforma s rozvozy Wolt vybrala podniky, které v roce 2024 svým hostům nabídly bezkonkurenční gastronomický zážitek.

los-capolitos-wolt-awards

Foto: Wolt

Jan a Michal Kapolkovi, zakladatalé sítě mexických bister Los Capolitos, získali ocenění Wolt Awards 2024

Pár kliknutí a jídlo je na cestě. Už dávno nejde jen o pizzu nebo kebab. Na Woltu dnes nabízí stovky podniků jídla všemožných kuchyní v různých cenových hladinách. Ty nejlepší Wolt celosvětově vyhlašuje v rámci ocenění popularity Wolt Awards. Před pár dny na finské ambasádě proběhlo oficiální předání cen letošním vítězům pro Česko.

„Oceňujeme restaurace, které se dlouhodobě snaží zákazníkům dát 110 procent. A to jak těm, kteří si přijdou do restaurace posedět, tak i těm, kteří si objednávají domů. Oceněným podnikům záleží na gastronomickém zážitku, který ve stejné kvalitě předávají i prostřednictvím jídla, jež k zákazníkům rozvážíme,“ vysvětluje Tomáš Beniak, generální manažer Woltu pro Česko a Slovensko, proč původně finská společnost touto formou restaurace oceňuje.

Hlavním kritériem výběru do Wolt Awards je popularita. Ze všech českých podniků na platformě jsou vybrány ty s nejvyšším hodnocením restaurace v poměru k počtu objednávek učiněných přes Wolt. A data odkrývají některé zajímavé trendy. Vítězové jsou nejčastěji z Prahy, ale ocenění v šesti kategoriích získávají i podniky z Brna, Ostravy, Olomouce nebo Plzně.

„Nejoblíbenějším jídlem na rozvoz i v restauraci se stal moravský vrabec s bramborovým knedlíkem a zelím. Po dvou desetiletích vystřídal svíčkovou, která těsně skončila na druhém místě. Třetí příčka patří kuřecímu řízku s bramborem,“ říká František Soukup, majitel Havelské Koruny, která patří na Woltu k nejžádanějším tradičně českým restauracím s hodnocením 9,2.

Výherci letošního ročníku Wolt Awards 2024

Česká kuchyně
Jídlovice (Praha)
Havelská Koruna (Praha)

Burgery
Fatfuck smash burgers Jankovcova (Praha)
Burger Inn (Brno)

Italská kuchyně
Lasagneria (Praha)
L’Osteria Národní (Praha)

Asie
Cà Phê District (Olomouc)
Wokin Jindřišská (Praha)

Indie
Kathmandu indická restaurace (Plzeň)
Everest (Brno)

Mexická kuchyně
Las Adelitas Americká (Praha)
Los Capolitos (Ostrava)

Havelská Koruna s Woltem spolupracuje od června 2021 a majitele nejvíc těší profesionální a seriózní přístup kurýrů, které hodnotí jako „sportovně založené lidi, kteří jsou v pohodě“. Letos restaurace, nacházející se mezi Václavským a Staroměstským náměstím, slaví pětadvacáté narozeniny a sklízí úspěch jak u Pražanů, tak i návštěvníků Prahy, kteří se do Koruny stále častěji vrací.

„Poslední roky se Havelská Koruna stala zastávkou turistických skupin. Do budoucna bych chtěl Korunu rozšířit o pivnici, a protože od mládí miluji tanec, hledám vhodné prostory pro podnik, kam by si i starší lidé mohli přijít zatančit, kde by vystupovali imitátoři kapel jako Beatles, The Hollies nebo Elvise Presleyho,“ doplňuje své plány Soukup, který za největší úspěch považuje to, že jeho podnik dokázal ustát pandemii covidu i následné zdražení energií a surovin, aniž by musel ve velkém propouštět.

tomas-beniak-ceo-wolt

Přečtěte si takéNejen obědy, ale i nákup v Albertu nebo lékárně, slibuje šéf WoltuWolt chce být v Česku jedničkou. Nejen obědy, ale i nákup v Albertu nebo lékárně, slibuje nový šéf

V kategorii mexické kuchyně se mezi dvěma nejpopulárnějšími podniky umístila ostravská pobočka řetězce Los Capolitos s hodnocením 9,2. Síť mexických restaurací ve dvaceti pobočkách přes Wolt prodá patnáct procent jídel – jde o vyšší desítky tisíc objednávek každý měsíc. „Nejoblíbenější volbou je jednoznačně kuřecí quesadilla a hovězí burrito. Jsou to velmi vděčná jídla na rozvoz a zákazníci je čím dál více vyhledávají,“ sděluje Michal Kapolka, spoluzakladatel a franšízový manažer sítě Los Capolitos.

Wolt vnímá jako aplikaci, která nabízí vzorový uživatelský zážitek, který člověk od rozvozové platformy čeká. „Je znát, že severská filozofie prostupuje celým Woltem – nenarazil jsem na nikoho nepříjemného nebo vystresovaného,“ doplňuje Kapolka, který aktuálně neplánuje další růst franšízové sítě, ale soustředit se bude na dotažení celého konceptu k dokonalosti a vyšší automatizaci. Hosty Los Capolitos brzy také čekají nové speciály, více masa v burritu, přepracované a chutnější tacos, sezónní letní pivo nebo nová kategorie menších levnějších jídel.

Asijské sekci dominoval Cà Phê District z Olomouce, který je na Woltu od roku 2020, denně prodá přes platformu přes stovku jídel a hodnocení si tento podnik hned vedle olomouckého Horního náměstí drží 9,6.

ca-phe-district-wolt-awards

Foto: Wolt

Vietnamská restaurace Ca Phe District v Olomouci získala ocenění Wolt Awards 2024 v kategorii Asie

„Jednoduchá, přehledná a rychlá aplikace. Denně s Woltem prodáme průměrně přes sto jídel,“ hodnotí využívání rozvozů Minh Duc Nguyen, který má na starosti olomouckou pobočku restaurace, jež nabízí tradiční vietnamská jídla. Nově je Cà Phê District i v Hradci Králové a často se účastní různých food festivalů. „S přehledem jsou u nás nejoblíbenější bún bò nam bô a hned za ním phở bò,“ doplňuje Ngyuen.

Česká gastro scéna zažívá vlnu digitalizace a podniky aktivně spoléhají na moderní technologie, které jim pomáhají nabízet lepší zákaznickou zkušenost a optimalizovat procesy. „Digitální meníčka, vlastní aplikace, platební, pokladní a rezervační systémy, věrnostní programy, automatizované procesy i personalizovaný marketing. Tam všude české podniky stále aktivněji inovují,“ uzavírá Beniak.

CC Native

Partnerem článku je Wolt