Jako nové, ale levnější a podporující deštné pralesy. Tadeáš Kula přichází s novým způsobem, jak sdílet přečtené knihy
Zakladatel projektu Reknihy Tadeáš Kula
I když knihy patří mezí oblíbené sběratelské kousky, s nimiž se ideálně plní police a vytváří krásné domácí knihovny, jde zároveň o věci, které moc nekorespondují s minimalistickým životním stylem a pozitivním ohledem na životní prostředí. Přitom mohou skvěle sloužit pro trend sdílené ekonomiky, a to způsobem, že se budou předávat dále. Nikoliv však nutně přes běžné antikvariáty nebo online bazary.
S vizí nového způsobu, jak sdílet již přečtené knihy k dalším lidem, si začal vloni pohrávat Tadeáš Kula, dvaadvacetiletý mladík se zálibou ve webdesignu, vzdělávání a čtení knih. Protože již dlouho prosazuje myšlenku „more is less“, tedy více je méně, a tíhne k životu bez vlastnění zbytečného majetku navíc, začínal se více zabývat cirkularitou, která pro něj dávala velký smysl ve věcech, jako jsou právě knihy.
„Na stole mi ležely desítky knížek a já neměl čas na jejich zbavení. Zároveň nejsem ten typ, který by si doma tvořil vlastní knihovnu, což koresponduje s tím, že se snažím dávat pryč maximum věcí, co mám. V nastupujících generacích to vidím podobně – více si uvědomujeme, kolik se toho na světě již vytvořilo a nemáme takovou tendenci ke shromažďování,“ popisuje Kula.
Právě od tohoto životního nastavení se odpíchl k tomu, aby založil projekt pod názvem Reknihy. Ten se na první pohled tváří jako mix internetového antikvariátu a blešího trhu s použitými knihami, při bližším prozkoumání však skrývá pár zajímavých aspektů, které prvotní vnímání mění. Reknihy totiž hrají na notu udržitelnosti a moderního přístupu k nakupujícím i prodávajícím.
Způsob, jak změnit knihkupeckou hru
Situace na trhu s knihami v Česku je poměrně jasná: na jedné straně stojí antikvariáty, na straně druhé naopak knihkupectví a e-shopy se zcela novými tituly za plnou cenu. Zájemci se pak nachází v bodě, kdy nutně nepotřebují úplně novou knihu, ale neholdují antikvariátům, kde se zpravidla nachází jen zastaralá, v některých případech neaktuální díla. Mnohdy se tedy uchýlí k online bazarům.