Jako Real Madrid nebo Manchester City. Sparta si jako první fotbalový klub v Česku hraje s virtuální realitou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

sparta-vr

Foto: Sparta

Fotbalová Sparta začíná experimentovat s virtuální realitou

0Zobrazit komentáře

Fanoušek v dresu fotbalové Sparty, na hlavě má brýle pro virtuální realitu a zatímco se točí kolem dokola, ještě si u toho sem tam povyskočí. Nenechte se mýlit, to zrovna bláznivě neslaví posledního výhru svého klubu, ale je ponořený do virtuální reality, se kterou pražský klub začíná jako první v Česku experimentovat.

Dnes už totiž nestačí budovat s fanoušky vztah jen tím, že přijdou na fotbalový zápas. Přestože jde pochopitelně i nadále o naprosto stěžejní součást, sportovní příznivci už dnes chtějí víc. Chtějí nahlédnout pod pokličku klubu svého srdce, sledovat osudy jednotlivých hráčů nebo zjistit, jak vlastně fotbalový klub funguje právě mimo zápasy.

„Chceme být co nejvíce otevření lidem, ať už se to týká informací nebo zážitků. Videa ve virtuální realitě jsou dalším krokem, jak fanoušky ještě více vtáhnout,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Lukáš Pečeně, který je členem PR týmu AC Sparta Praha a právě virtuální realitu má na starosti. Na Letné, kde pražský klub sídlí, s ní začínají pozvolna, ale mají velké plány.

První unikátní zážitek, kteří si již někteří fanoušci Sparty mohli vyzkoušet na vlastní kůži, byla virtuální návštěva letního soustředění v rakouském Bad Kleinkirchheimu. S VR brýlemi na hlavě si tak můžete projít celý den od snídaně přes trénink až po zápas a v některých momentech se skutečně cítíte, jako že jste přímo s hráči.

sparta-vr5-min

Foto: VR Education

Fotbalová Sparta začíná experimentovat s virtuální realitou

Třeba když stojíte uprostřed kruhu několika sparťanů při cvičení, fotbalovou terminologií zvaném jako bago, kde si přes vás hráči kopou nebo hlavičkují a vaším úkolem je míč z vnitřku kruhu zachytit. To sice ve virtuální realitě pochopitelně nedokážete, ale nejeden člověk si s brýlemi na hlavě povyskočí nebo se minimálně za míčem několikrát otočí, protože video je natáčeno ve 360 stupních.

Podobně reálné je i to, když stojíte po boku několika „spoluhráčů“ ve zdi a jeden z nejtalentovanějších hráčů Sparty Adam Hložek přes vás kope trestný kop. Vy sice víte, že se vám ve virtuálních brýlích nic stát nemůže, ale zejména pokud jste fotbal někdy hráli, dost možná se skrčíte, nebo si alespoň instinktivně chráníte choulostivé partie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sparta nepřichází s ničím zásadně převratným, videa ve virtuální realitě se již natáčí delší dobu, ale v českém sportovním prostředí jde o premiérový počin, který ukazuje, kam se může nejen fotbalový marketing posouvat a jak se může dál prohlubovat vztah s fanoušky. Inspiraci tak mohli na Letné hledat i ve světě.

„Viděli jsme, jak s virtuální realitou zachází Manchester City nebo Real Madrid, kteří v tom jsou nejdál. VR video Realu Madrid ze zápasového dne mě hodně bavilo, rádi bychom se jim v tuzemských podmínkách přiblížili,“ říká Lukáš Pečeně. PR tým Sparty má sice proti zmíněným evropským gigantům zásadně nižší rozpočty i personální stavy, ale s virtuální realitou chce dál experimentovat.

sparta-vr4-min

Foto: VR Education

Natáčení videa ve virtuální realitě na letním soustředění Sparty

Na Letnou s nápadem, že by se Sparta mohla do světa VR ponořit, přišel před rokem český startup VR Education, který chce mimo jiné díky virtuální realitě proměnit vzdělávání, a když zpozoroval příležitost ve sportu, neváhal ji využít. I proto, že pro natáčení videí ve virtuální realitě ve vysoké kvalitě má zkušenosti a také potřebné vybavení.

„Spartu jsme oslovili koncem roku 2019. Tehdy nás inspiroval Real Madrid, který jako první fotbalový tým přišel s videem ve VR. Ihned jsme věděli, že chceme být první v Česku a bez rozmýšlení jsme si vybrali Spartu,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Přecechtěl z VR Education, který je jedním z 15 lidí na světě, jež mají certifikaci od profesionálů z Insta 360 pro videoprodukci ve VR.

S hráči na tréninku

Spartě se nápad zalíbil a nakonec se projekt i přes potíže s koronavirovou krizí, který zavíral stadiony a přerušoval fotbalové soutěže, rozjel. Pětiminutová podívaná z letního soustředění má být jen první ochutnávkou. Sparta chce s virtuální realitou navázat na svůj klasický videoformát s názvem Buď v týmu, ve kterém fanouškům ukazuje záběry ze zákulisí.

„Otestovali jsme si to nejdřív na hráčích, kteří byli nadšení. Všechny to bavilo a skvělou odezvu jsme měli i od fanoušků, kteří mohli naše soustředění ve virtuální realitě poprvé zažít během otevřeného tréninku před novou sezonou,“ prozrazuje Lukáš Pečeně s tím, že právě při svých různých akcích s fanoušky chce Sparta zatím virtuální realitu využívat především.

sparta-vr3-min

Foto: VR Education

Místo 360stupňové kamery stojí ve VR videu vy

„Člověk měl pocit, že si může na hráče sáhnout, že je opravdu s nimi v tréninku. Při bagu, když jsem byl uprostřed a kluci si přihrávali kolem mne, jsem se dokonce přistihl, že se snažím získat míč,“ smál se například po sundání brýlí Vilém, jeden ze sparťanských příznivců, kteří si mezi prvními virtuální realitu zkoušeli.

Dalším krokem ve VR by měla být prohlídka sparťanského stadionu a také zápasový den, který vyvrcholí samotným utkáním. To je ale zatím zejména s ohledem na protikoronavirová opatření složité zrealizovat. Díky virtuální realitě ale Sparta například plánuje propojit prohlídku stadionu se zážitkem, jako kdyby byl právě zápas nebo jiný pracovní den na Letné.

„Aktuálně provádíme fanoušky logicky po místech, která jsou prázdná a nic se tam neděje. Ve virtuální realitě jim ale zároveň můžeme ukázat, jak to v místech, kde se právě nachází, vypadá, když se tam něco děje,“ doplňuje Pečeně.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své snyPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

Velký potenciál ve využití virtuální reality pro práci s fanoušky potvrzuje i Pavel Přecechtěl z VR Education. Na první pohled může vypadat natáčení jednoduše, když se jen někam „zapíchne“ 360stupňová kamera Insta360 Pro 2 a pak už se jen natáčí, ale právě samotné natáčení a také následná postprodukce se od tradičního 2D videa zcela liší.

„Kamera sice stojí 150 tisíc korun, ale pořídit si ji může kdokoliv. Naše největší know-how je nicméně v postprodukci a také už jen v samotném nastavení kamery, které není úplně jednoduché,“ vysvětloval před časem Přecechtěl, když představoval VR prohlídku olomoucké katedrály.

To stejné bude platit i pro další virtuální zážitky z dílny Sparty, která s VR Education plánuje dál spolupracovat. Nový typ zážitku chce fanouškům ukazovat zejména na vlastních akcích, ale pokud máte doma VR brýle, můžete se na letní soustřední Sparty přesunout díky tomuto videu na YouTube.

Osobní transport nad zemí. Japonský SkyDrive dostal ve svém létajícím autě do vzduchu prvního pilota

skydive7

Foto: SkyDrive

SkyDrive dokázalo dostat svůj vzdušný automobil do vzduchu

0Zobrazit komentáře

Na světě existuje celá řada projektů, které se snaží vymanit osobní dopravu ze spárů gravitace. Jen několik málo z nich ovšem dokáže se svými létajícími automobily vzlétnout a mít přitom člověka přímo na palubě. Mezi společnosti, jejichž futuristický letoun to dokáže, nyní patří také japonský SkyDrive.

Touha podmanit si vzdušný prostor ve jménu osobní mobility v posledních letech výrazně sílí. Od oblohy protkané vznášejícími se taxíky a soukromými letouny o velikosti automobilů nás dělí jen několik dekád. Některé firmy dokonce prohlašují, že jejich stroje budou na obloze během několika příštích let. Takové vize je ovšem nutné brát s rezervou.

„Z více než 100 projektů, jež se zabývají létajícími vozidly, je jich jen několik schopno vzlétnout s člověkem na palubě,“ sdělil pro Associated Press Tomohiro Fukuzawa, muž stojící v čele projektu SkyDrive. Ten mezi onu hrstku úspěšných patří díky nedávnému testu.

skydive3

Foto: SkyDrive

Letoun SD-03

Během něho se „letoun“ pod označením SD-03 vznesl do vzduchu s pilotem na palubě. Celý test trval pouhých pár minut a létající vozidlo bylo jen několik málo metrů nad zemí, i tak ale šlo o úspěch, který SkyDrive posouvá do elitnější skupiny dobyvatelů letových výšek, kterým dnes panují zejména helikoptéry.

Podle Fukuzawy je společnost schopna svůj letoun dostat do reálného provozu už za tři roky. Sám ale uznává, že nejkritičtějším bodem bude otázka bezpečnosti. Letoun v tomto ohledu příliš důvěry nevzbuzuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oproti konkurenčním strojům s vertikálním vzletem i přistáním (VTOL) má velmi malé rozměry – na výšku jen dva metry a na délku i šířku metry čtyři. Do pohybu jej dostává osmice rotorů rozmístěných na čtyřech bodech letounu, přičemž lopatky každého z nich roztáčí vlastní elektromotor s nespecifikovaným výkonem.

skydive5

Foto: SkyDrive

SD-03 disponuje hned osmi rotory

skydive6

Foto: SkyDrive

Stroj je vybaven předními světlomety a zadním světlem

Díky kapacitě baterie je stroj prozatím schopen letu trvajícího maximálně deset minut. To je časový limit, který neumožňuje překonávání příliš velkých vzdáleností, byť tu mluvíme o cestování vzdušnou čarou. Uvědomuje si to i sám Fukuzawa, který by rád dostal výdrž stroje alespoň na půl hodiny. Pak by podle něj bylo možné začít stroj vyvážet i na jiné trhy, třeba do Číny.

Autonomně na nákupy

SD-03 můžeme díky jeho kompaktním rozměrům označit za vzdušný automobil. Tím se liší od konkurenčních projektů, jako je například Volocopter, jehož letouny chtějí přepravovat více pasažérů najednou. Díky tomu by se měly stát dopravními prostředky společností nabízející netradiční formy transportu na atraktivních městských linkách, o což usiluje například Lilium či Kitty Hawk.

Stroj od SkyDrive je určen spíše pro osobní účely, tedy výlety za nákupem či přáteli, bez nutnosti vlastnění pilotní licence. SkyDrive totiž vyvíjí plně autonomní systém řízení. Aby bylo možné takový vývoj provádět, musel SkyDrive nalézt dostatečně silné investory.

hischier

Přečtěte si takéBudoucnost mobility nad zemí. Volocopter je nejdál, protože jediný na světě už létá, říká jeho testovací pilot Damian HischierBudoucnost mobility nad zemí. Volocopter je nejdál, protože jediný na světě už létá, říká jeho testovací pilot Damian Hischier

Mezi ně patří takové společnosti, jako je automobilka Toyota, herní vývojové studio Bandai Namco či producent elektroniky Panasonic. I přes jejich podporu je pro SkyDrive vývoj takového letounu procesem plným výzev a velkých úkolů. Stále je potřeba vyřešit celou řadu otázek týkajících se nejen samotné techniky, ale především otázky infrastruktury a plnění veškerých náležitostí řízení letového provozu.

I z toho důvodu si na nebe plné létajících automobilů a taxíků budeme muset ještě nějaký čas počkat. A pokud se přeci jen dočkáme, stále se houpe velký otazník nad cenou takových strojů, které si rozhodně nebude moci pořídit každý.