Jako stavění z kostek. V centru Singapuru vyroste nejvyšší prefabrikovaný mrakodrap na světě
Jak co nejvíce zefektivnit výstavbu objektu, aby byla provedena rychle a zároveň levně? Ideálním řešení je vytvářet její části sériově v co možná nejvyšším počtu. Typizovaná modulová řešení se často objevují například u domků s velice malými rozměry. Ovšem nyní byl přesně takový postup zvolen i u dvojice 200 metrů vysokých výškových budov, které již brzy vyrostou v Singapuru. Každé z jejich 56 podlaží by mělo být dokončeno z 80 % ještě předtím, než se vůbec dostane na staveniště, díky čemuž se bude jednat o doposud nejvyšší prefabrikované budovy na světě.
Svět mrakodrapů je velkým kolbištěm, ve kterém se často hraje na rekordy. K developerům, kteří se předhánějí v tom, kdo postaví tu nejvyšší, nezajímavější či nejudržitelnější výškovou budovu na světě, se nyní přidává i singapurská architektonická společnost ADDP. Její mrakodrap sice není nejvyšší nebo nejudržitelnější, ale pro světový rekord si jde prostřednictvím prefabrikace.
Pokud dáte malým dětem do ruky kostky, s největší pravděpodobností se je pokusí postavit do vysoké věže. A přesně na tomto principu vznikne i projekt Avenue South Residence, tedy dvě výškové budovy, které budou pomocí předem vyrobených dílů hnány do výšky 200 metrů.
Tím jejich výstavba vzdáleně připomíná stavbu panelových domů, ovšem s tím rozdílem, že zde na sebe nebudou skládány jednotlivé panely, ale rovnou celé předpřipravené bytové jednotky.
V momentě, kdy se budou jednotlivé díly tzv. Prefabricated Prefinished Volumetric Construction (zkráceně PPVC) houpat na jeřábu, měly by být již z 80 % hotové. Znamená to tedy, že se nejedná pouze o pospojované panely tvořící obvodové stěny a příčky každé z bytových jednotek, ale konstrukce již obsahuje hydroizolaci, omítky, obklady, zasklení či vodovodní a elektrickou instalaci.
Na samotné stavbě tedy bude dokončováno jen 20 % z celé stavby. „Výrazně se tím zkrátí doba potřebná ke stavbě přímo na místě. Stačí jen, aby se moduly k sobě připojily. To umožní omezení plýtvání zdrojů přímo ve výrobě i na stavbě a lepší kontrolu nad výrobními procesy díky centrální materiálové a logistické platformě,“ vysvětlil pro Dezeen Markus Cheng Thuan Hann, jeden z partnerů ADDP.