Jako taxi nebo záchranář. EHang v Jižní Koreji demonstroval schopnosti svého autonomního elektroletounu

ehang1

Foto: EHang

EHang demonstroval, že autonomní eVTOL letouny již jsou schopny nabídnout své služby

0Zobrazit komentáře

Společnosti, které vyvíjí vlastní vzdušné taxíky budoucnosti, se prozatím pohybují jen na úrovni vývoje a grafických vizualizací. Jen hrstka z nich je schopna dostat své stroje do vzduchu, natož pak nad střechy městských budov, kde bychom se s nimi měli v budoucnu setkávat nejčastěji. Neplatí to však o čínské společnosti EHang.

Ta svůj futuristický letoun s označením EHang 216 vyslala na tři dobrodružné výpravy, během kterých měl tento autonomní prostředek prokázat, že letouny eVTOL, tedy elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním, již dávno nejsou jen myšlenkou uvězněnou na papíře. A podařilo se.

První let se odehrál z ostrova Yeouido, který je nazýván Manhattanem Soulu. V této lokalitě by měly letouny sloužit především jako vzdušná taxislužba propojující hustě osídlené oblasti s bankovní a finanční čtvrtí města. Druhý zkušební let proběhl nad městem Tegu, při kterém byl letoun pověřen úkolem dodat záchranné hasičské a lékařské vybavení.

ehang4

Foto: EHang

EHang 216 nad městem

ehang6

Foto: EHang

EHang 216 je schopen zajistit městskou mobilitu

Během posledního testu pak letoun obletěl i pobřeží kolem ostrova Čedžu, což je oblíbená trasa mnoha vyhlídkových letů. Ve všech těchto lokalitách by měly stroje běžně nabízet své služby od roku 2023, potažmo o dva roky později, EHang ovšem musí vyřešit veškeré úřední náležitosti s tamním ministerstvem, jež orgány pro leteckou přepravu zastřešuje.

Mimo jiné probíhají jednání s partnery, přičemž je potřeba navázat spolupráci s jednotlivými obcemi, ve kterých bude dopravce své letecké služby nabízet. Konkrétně město Tegu již o tyto služby projevilo zájem a ostrov Čedžu hledá finance na podporu a rozvoj operací spojených s městkou mobilitou. A o vzdušné mobilitě s nadšením mluví i samotný starosta Soulu Seo Jeong-hyup.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z technického hlediska by pak měly autonomní letouny nabízet místo pro dvoučlennou posádku, která by se do vzduchu dostávala s pomocí šestnácti rotorů namontovaných na osmi ramenech. A pokud se vše podaří podle plánu, stroj bude schopen vyvíjet rychlost až 130 km/h, přičemž standardní letová rychlost je 100 km/h. Na jedno nabití pak zvládne zhruba 20 minut a vzdálenost 30 kilometrů.

Celkově by měl mít EHang za sebou přes dva tisíce letů ve více než 21 městech a šesti zemích světa. Model EHang 216 si dokonce na konto připsal i vůbec první let autonomního eVTOL letounu s živou posádkou na palubě. Tato událost se odehrála letos v červnu v Číně a celý let dopadl nad očekávání dobře. Firma má proto v plánu již brzy začít svůj letoun vyrábět v Rakousku a naplno rozjet novou budoucnost nejen městské mobility.

K tomu mají velmi blízko i společnosti Volocopter a Lilium, jejichž stroje se v rámci nejrůznějších letových testů také pravidelně odlepují od země. Obě původem německé společnosti zároveň ve velkém pracují i na infrastruktuře, která je pro poskytování městské letecké mobility stejně důležitá jako samotné stroje. Lilium plánuje zahájit přepravu okolo roku 2025, Volocopter by pak první odvážlivce chtěl převážet již za dva roky.

Celebrita pražské MHD. Stylová tramvaj od Anny Marešové získala v Německu prestižní cenu za design

Filip HouskaFilip Houska

t3coupe

Foto: Anna Marešová designers

Legendární tramvaj T3 Coupé

0Zobrazit komentáře

Jsou tomu už dva roky, co do pražských ulic vyjela stylová a zároveň historická tramvaj T3 Coupé, o jejíž design se postarala česká designérka Anna Marešová. Za svůj tradiční modro-bílý vzhled a nadčasový interiér, kterému dominují bílé sedačky a dřevěná podlaha, již začátkem loňského roku obdržela tzv. designového Oscara, přičemž nyní se jí podařilo něco podobného.

Unikátní česká tramvaj, kterou si lze pronajmout k zážitkovým a komerčním jízdám, byla vyznamenána mezinárodní cenou German Design Award v kategorii Letectví, námořnictvo a železnice, kde se umístila na zlatém, respektive prvním místě. Po Red Dot Design Award tak jde o druhé významné mezinárodní ocenění za design, které T3 Coupé od studia Anna Marešová designers získala.

„Před dvěma lety jsme představili veřejnosti tramvaj T3 Coupé. Moc mě těší, že je o ni stále velký zájem. Během té doby získala hodně fanoušků a stále získává nové a nové. A tak mám samozřejmě velkou radost i z tohoto prestižního ocenění,“ řekla Marešová a reaguje na rozhodnutí poroty German Design Award, podle které jde o „inteligentní interpretaci historického vozidla a inovativního designu“.

tramvaj-t3-coupe2

Foto: Anna Marešová designers

Předek tramvaje T3 Coupé

Cena German Design Award se uděluje za excelentní, komplexní a inovativní designový počin, který je zásadním obohacením celého odvětví. A právě do těchto škatulek vyhlídková tramvaj od Marešové a jejího týmu podle odborné poroty zapadá. Oficiální udílení cen pak proběhne v únoru příštího roku.

Ačkoliv tento vůz, inspirovaný vzhledem legendárních tramvají Tatra T3 od Františka Kardause z 50. a 60. let, nejezdí podle klasický jízdních řádů a prakticky jej nelze vidět v běžném, každodenním provozu, je čím dál tím populárnější. Jak uvádí člen představenstva DPP a technický ředitel „povrchu“ Jan Šurovský, za uplynulé dva roky tramvaj T3 Coupé uskutečnila přes 400 jízd.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na nich jsme přepravili v součtu přes 6 000 lidí, kteří zkonzumovali téměř 3 500 litrů nápojů. Potvrzuje se tak, jak je důležité mít nejen flotilu historických vozidel, ale také designově zajímavé kousky, které osloví a k MHD přitáhnou další cílovou skupinu,“ dodává a současně zmiňuje, že aktuální pandemie zájem o tento unikátní vůz o něco snížila.

Jakmile ovšem toto krizové období skončí, očekává, že se lidé k poznávání tohoto skvostu, jezdícího pod hlavičkou Dopravního podniku hl. m. Prahy, opět vrátí. Čeká na ně totiž jak originální provzdušněný design včetně baru, tak řada drobnějších vychytávek. Třeba původní „analogový“ systém pro cvaknutí jízdenek nebo řidiči i obsluha vozu v tradičních uniformách, jež navrhl Česlav Jaroš.

tramvaj-t3-coupe3

Foto: Anna Marešová designers

Interiér

tramvaj-t3-coupe4

Foto: Anna Marešová designers

T3 Coupé v tradičních modro-bílých barvách