Jako vrcholový sportovec. Jeden z největších tvůrců na Twitchi jde za 100 milionů dolarů ke konkurenci
xQc patří mezi nejznámější jména živého vysílání na internetu. Nedávno podepsal smlouvu s konkurencí Twitche v hodnotě prý až 100 milionů dolarů.
Mezi širokou veřejností je sledování živého (streamovaného) videa na webech jako Twitch stále relativně ojedinělou záležitostí a přezdívky jako Ninja, xQc nebo Amouranth rozeznají jen „zasvěcení“. Přesto se zde ale čas od času uzavírají obrovské smlouvy blížící se i těm mainstreamových sportovců. Před pár dny jeden z největších streamerů na Twitchi podepsal smlouvu o přechodu na konkurenční platformu v hodnotě potenciálně až 100 milionů dolarů.
Přezdívku xQc používá Félix Lengyel, 27letý Kanaďan, který začal streamovat v roce 2014 a mezi lety 2016 a 2019 působil jako jeden z nejúspěšnějších profesionálních hráčů hry Overwatch. V roce 2021 byl zdaleka nejsledovanějším tvůrcem na Twitchi, kde nejčastěji hraje hry jako Minecraft, Fortnite či Counter-Strike, komentuje zábavná videa na internetu nebo diskutuje s diváky o řadě různých témat. Živě ho sleduje mezi 50 a 60 tisíci uživatelů. A před několika dny oznámil, že přechází ke konkurenční streamovací platformě Kick.
Server The New York Times přitom přišel se zprávou, že jeho dvouletá smlouva má mít hodnotu kolem 70 milionů dolarů s potenciálem vydělat mu až 100 milionů dolarů. To alespoň tvrdí Lengyelův agent Ryan Morrison. Pokud se jedná o skutečná čísla, odpovídají tradičním vrcholovým sportovcům – podobnou hodnotu má například loňská smlouva basketbalisty LeBrona Jamese s týmem Los Angeles Lakers.
IT’S TIME pic.twitter.com/jHRWkn5WEP
— xQc (@xQc) June 16, 2023
„Je to jedna z nejvyšších nabídek v celém zábavním průmyslu,“ řekl Morrison. Sám Lengyel na článek The New York Times ve svém vysílání reagoval obezřetně a čísla přímo nepotvrdil. Později pak zmínil, že blíže nespecifikovaná část peněz má formu podílu ve vlastnictví Kicku. Na novou platformu přitom nepřechází exkluzivně – svoje vysílání dělí mezi obě se záměrem postupně přetahovat diváky ze starší na novější.
Kick vznikl teprve koncem loňského roku jako přímá konkurence Twitche, dosud největší streamovací platformy. Tvůrce se snaží lákat mnohem výhodnějšími podmínkami, a to jak už z hlediska výdělku, tak volnějšími pravidly pro to, co mohou ve svém vysílání dělat.
Byznysový model Twitche se spoléhá na reklamu, přičemž diváci se jí mohou vyhnout placením měsíčního předplatného u svých oblíbených streamerů. Dostanou také další výhody jako viditelnější pozici v živém chatu, přístup ke specifickým emoji a podobně. Po nedávné změně pravidel tvůrcům putuje pouze polovina celkových příjmů z předplatného. Kick si naproti tomu v současnosti bere pouze pět procent.