Jakub Chvosta spojil znalosti z farmacie a chtíč po produktivitě. Tabletky Mindflow používají tisíce lidí a míří do světa
Mindflow používají na zlepšení produktivity už tisíce stálých zákazníků
Parta kamarádů okolo Jakuba Chvosty před lety hledala přípravek, který by jim dodal lepší výkonnost a pomohl zvládat náročná studia. Nic vhodného ovšem nenašli, a tak se rozhodli, že vyrobí vlastní produkt. Vymysleli proto tobolky na přírodní bázi zvané Mindflow, které mají pomáhat se soustředěním, produktivitou i lepším spánkem.
„Žili jsme všichni hodně aktivní život, sportovali jsme a věci se začaly kupit. Kolikrát jsme přišli z přednášek a už nezbývala energie na další činnosti. Také jsme kolem sebe měli spoustu spolužáků, kteří se uchylovali k různým nezdravým alternativám, ať už energetickým nápojům nebo dokonce lékům na předpis,“ popisuje Chvosta.
Spolu s Janem Popem, Ondřejem Mrkusem a Petrem Šulcem proto začal pracovat na speciálních tobolkách založených na přírodních surovinách a bez cukru, přičemž primární cílovkou by byli lidé z podnikatelského a studentského prostředí. Právě na „akademické půdě“ Mindflow před čtyřmi lety začalo vznikat.
Přípravků, které slibují podobné účinky jako Mindflow, je na českém trhu celá řada a obecně se nazývají nootropika. Díky klasifikaci jako doplňku stravy nemusí podléhat silné regulaci v porovnání s léčivy, a tak je může vyrábět téměř kdokoliv. Jakub Chvosta ovšem přeci jen měl k tomuto odvětví blíže – vystudoval totiž farmacii na pražské VŠCHT.
Podle jeho slov mu to umožnilo nahlédnout jak do technologie výroby takového přípravku, tak do teorie funkcí jednotlivých látek. Na základě svých vědeckých poznatků ostatně neustále upravuje složení jednotlivých tobolek a testuje nejlepší koktejl účinných látek, jako je ženšen, L-theanin, ginkgo biloba nebo guarana.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Chtěli jsme od začátku postupovat jinak a mít skutečně vědecky podložený produkt,“ říká Chvosta, který s Mindflow dnes obsluhuje už tisíce stálých zákazníků a chystá geografickou i produktovou expanzi. Při hledání nových formulí tak společně s kolegy pročte desítky studií daných látek a vždy z nich vybere takovou kombinaci, která fungovala při výzkumu.
V Mindflow zároveň kladou důraz na množství účinné látky. Chvosta tvrdí, že v konkurenčních přípravcích bývají sice často ty „správné“ látky, jenže ve stopovém množství nebo v nekvalitní formě. I to má být důvod, proč je s jeho tobolkami spokojeno údajně 86 procent zákazníků.
Samozřejmě ale existují případy, kterým produkt žádné účinky nepřinesl. Firma ostatně neslibuje zázraky. Záleží totiž například na tom, jak je daný jedinec (ne)citlivý na kofein nebo jiné zahrnuté látky. Proto zákazníkům v případě nespokojenosti nabízí garanci vrácení peněz.
Není to pilulka na všechno
První dva roky fungování si hoši z Mindflow vystačili s jedním produktem, nazvaným jednoduše Mindflow Focus. Šestadvacetiletý Chvosta už nicméně nechtěl, aby jej lidé mylně vnímali jako jakousi zázračnou pilulku na všechno. Proto se tým uchýlil k vývoji dalších produktů se zaměřením na zdravý lifestyle.
„Nemyslím si, že je dobrá cesta mít jeden produkt, do něhož bychom nacpali účinné látky na všechno možné. Chtěli jsme řešit vždy konkrétní problém a já si opravdu nejsem jistý, jestli by taková tobolka v účinné formě vůbec šla udělat,“ říká absolvent pražské VŠCHT.
Postupně se tak Mindflow zaměřilo i na ostatní aspekty aktivního života a vyvinulo nové produkty – vyšlo vstříc třeba vášnivým kávovým uživatelům, na které měla první tobolka logicky menší účinek. Vznikla i bezkofeinová verze, nazvaná Mindflow Focus Decaf, nebo tobolka s obsahem hořčíku.
„Zjistili jsme, že hořčík je v populaci velmi nedostatkový minerál, přitom v jiných přípravcích bývá ve formě, která se tak dobře nevstřebá,“ vysvětluje mladý podnikatel s tím, že právě hořčík často stojí za lepším spánkem či soustředěním, a tak je v jeho pilulkách hned ve čtyřech formách.
Přemýšlel ale i nad dalšími aspekty aktivního života, a proto vznikla i pilulka, která díky kombinaci extraktů z několika rostlin bojuje proti kocovině. Mindflow Advanced Mind zase slouží na dlouhodobé zlepšení paměti, omezení pocitu úzkosti a podpory funkcí mozku.
„Všechny naše produkty se vážou na celkovou produktivitu a zdravý životní styl. Do budoucna nám proto dává smysl i třeba tobolka na lepší spánek. Všechny vyvíjíme tak, aby se vzájemně doplňovaly, nikoliv rušily,“ popisuje strategii jablonecký rodák Chvosta.
Zaměřit by se chtěl i na menší skupiny lidí, které často hledají ještě větší přísun účinných látek, v plánu má proto i jakousi silnější verzi Focusu. „Je to ale složité, pak už jdeme do extrému a nechceme rozhodně vyvíjet něco, co by mohlo lidem spíše uškodit,“ vysvětluje šéf Mindflow citlivost celého výrobního procesu.
Žádná pilulka ovšem není všemocná, a tak je pro správnou funkci třeba dodržovat základní pravidla zdravého životního stylu. „Pokud někdo bude spát dlouhodobě čtyři hodiny denně, tak mu to je opravdu k ničemu. Není to tableta, která dovolí odvrátit odpočinek nebo nahrazovat pestrou stravu,“ upozorňuje Chvosta.
Pandemie i cesta za hranice
Mindflow aktuálně tvoří sedmičlenný tým a jeho produkty si koupilo už 20 tisíc unikátních zákazníků, přičemž zhruba 30 % z nich se pravidelně vrací. Po stránce obratu v roce 2018 vyrostl celý byznys o 170 % oproti předchozímu roku. Ovšem s tím, jak na studenty, kteří tvoří zhruba 60 % zákaznické báze, letos dopadla koronavirová krize, se zpomalil i růst Mindflow.
Důvodem byl především fakt, že lidé v první vlně pandemie nebyli tak produktivní a podobné přípravky nevyhledávali. I tak ale Chvosta věří v lepší budoucnost a příští rok jeho tým čeká i expanze mimo Česko a Slovensko v rámci Evropské unie. Má vytipovaných zhruba pět strategických trhů, které chce nadále rozvíjet, konkrétnější však ve svých plánech nebyl.
Značek, jako je Mindflow, je v Česku několik. Například Madmonq se zaměřuje hlavně na hráče videoher a pomocí jejich cucavých tabletek chce pomoci k lepšímu soustředění výkonu. Celou řadu osmi produktů nabízí třeba Mentis Lab. Přípravky z této kategorie cílí často i na sportovně vytížené jedince, jako například značka WeFood, která vyrábí nootropikum WeFood Focus.