Jan Žižka dobývá svět. Dorazil na Netflix v desítkách zemí a podle producenta Petra Jákla se zaplatí
„Jana Žižku jsem natočil, aby se co nejvíce lidí dozvědělo i o naší malé zemi,“ říká Petr Jákl. Jeho film vládne na Netflixu od Austrálie po Mexiko.
Proč má Jan Žižka v hlavní roli amerického herce a je původně v angličtině, když má jít o český film? Má to několik důvodů, počínaje potřebou obsadit světoznámé tváře kvůli vysokému rozpočtu, konče spoluprací s americkými investory. Zásadní je ale také rozhodnutí zviditelnit významnou postavu tuzemských dějin v zahraničí. A to se podle všeho skutečně daří. Jan Žižka (anglickým názvem Medieval) vyšel v několika zemích po světě na Netflixu a hlásí tam značný zájem.
Středověký spektákl odehrávající se několik desítek let před husitskými válkami svého titulního hrdinu líčí v historické etapě, z níž o něm existuje jen minimum informací. Místo přehlídky největších činů slavného vojevůdce tak snímek představuje příběh schopného žoldáka, který se zaplete do sporů ve vysoké politice. Diváci tedy sledují, jak se z něj postupně stává ona velká historická postava.
Žižka je za hranicemi Česka jen málo známý, takže natočit o něm relativně drahý film byl velký risk. Zdá se ale, že se vyplácí. „Zájem ze strany diváků a distributorů online je opravdu velký – celkově o 40 procent vyšší, než jsme očekávali, což je vynikající zpráva,“ řekl pro CzechCrunch Petr Jákl, producent, scenárista a režisér v jedné osobě.
Zda se Jan Žižka s rozpočtem přes 450 milionů korun vůbec má šanci zaplatit, se hlavně mezi filmovými fanoušky řeší už dlouho. Dosavadní příjmy z kin přitom nevěstily příliš dobré zprávy. Ačkoliv se Jáklův evropský blockbuster těšil dobré návštěvnosti na domácím trhu, dostal se do kin na extrémně kompetitivním trhu ve Spojených státech a na velké plátno se vydal i v několika dalších zemích, celkově tím zatím dosáhl asi na 4,3 milionu dolarů (přibližně 100 milionů korun – pozn. red.).
To není ani čtvrtina rozpočtu, který navíc neobsahuje náklady v řádu mnoha milionů dolarů na reklamu a distribuci. Jak už ale Jákl řekl v našem velkém rozhovoru, při financování filmů se dnes od začátku počítá také s příjmy za pozdější prodej online. Zde se i zprvu zdánlivé propadáky časem převracejí do černých čísel.
Online distribuční práva Jana Žižky se například už v poměrně velkém rozsahu prodala Netflixu. Podle informací webu FlixPatrol je film takto dostupný asi týden ve více než čtyřiceti zemích včetně Německa, Rakouska, Francie, Itálie, Austrálie a také v Turecku, na Islandu, Filipínách, v Mexiku či v Kolumbii. Ve většině zemí se přitom prý i aktuálně drží v první desítce nejsledovanějších titulů, což můžeme anekdoticky potvrdit z našeho malého průzkumu pomocí VPN.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV USA, Kanadě či několika dalších teritoriích je zase snímek dostupný na iTunes či ve videotéce Googlu, kde se má v prodejích také držet často v první desítce. Termíny uvedení online pro Česko zatím nejsou známé – ostatně je zde Žižka stále široce dostupný v kinech a i více než dva měsíce po premiéře přitahuje několik tisícovek diváků týdně. Navíc je pořád v plánu vstup na velké plátno na dalších trzích včetně Polska či Maďarska. A jedná se prý také s Čínou.
Co to vše dohromady znamená? Podle hlavního producenta velice dobré zprávy. „Předprodeje a první čísla z online trhů jsou fantastická, takže jde jen o to, jak rychle se budou finance vracet a kdy se film dostane do profitu,“ řekl Jákl. „Moc mě těší, že Jan Žižka na online platformách funguje výborně, protože jsou v dnešní době důležité a hlavně díky nim mohou filmy vydělávat dlouhodobě,“ dodal.
Nakonec ale pro něj primární zůstává osobní satisfakce z úspěšného projektu. Žižka sice nesbírá zvlášť nadšené kritiky a mnozí se těžko smiřují s jeho pojetím historické látky, jeho tvůrce je ovšem přesto spokojený. „Film jsem dělal především proto, aby se co nejvíce lidí na světě dozvědělo i o naší malé zemi a její krásné historii. Teď Jana Žižku uvidí stovky milionů lidí po celém světě. A to mě opravdu hřeje u srdce.“