Jan Žižka dobývá svět. Dorazil na Netflix v desítkách zemí a podle producenta Petra Jákla se zaplatí
„Jana Žižku jsem natočil, aby se co nejvíce lidí dozvědělo i o naší malé zemi,“ říká Petr Jákl. Jeho film vládne na Netflixu od Austrálie po Mexiko.
Proč má Jan Žižka v hlavní roli amerického herce a je původně v angličtině, když má jít o český film? Má to několik důvodů, počínaje potřebou obsadit světoznámé tváře kvůli vysokému rozpočtu, konče spoluprací s americkými investory. Zásadní je ale také rozhodnutí zviditelnit významnou postavu tuzemských dějin v zahraničí. A to se podle všeho skutečně daří. Jan Žižka (anglickým názvem Medieval) vyšel v několika zemích po světě na Netflixu a hlásí tam značný zájem.
Středověký spektákl odehrávající se několik desítek let před husitskými válkami svého titulního hrdinu líčí v historické etapě, z níž o něm existuje jen minimum informací. Místo přehlídky největších činů slavného vojevůdce tak snímek představuje příběh schopného žoldáka, který se zaplete do sporů ve vysoké politice. Diváci tedy sledují, jak se z něj postupně stává ona velká historická postava.
Žižka je za hranicemi Česka jen málo známý, takže natočit o něm relativně drahý film byl velký risk. Zdá se ale, že se vyplácí. „Zájem ze strany diváků a distributorů online je opravdu velký – celkově o 40 procent vyšší, než jsme očekávali, což je vynikající zpráva,“ řekl pro CzechCrunch Petr Jákl, producent, scenárista a režisér v jedné osobě.
Zda se Jan Žižka s rozpočtem přes 450 milionů korun vůbec má šanci zaplatit, se hlavně mezi filmovými fanoušky řeší už dlouho. Dosavadní příjmy z kin přitom nevěstily příliš dobré zprávy. Ačkoliv se Jáklův evropský blockbuster těšil dobré návštěvnosti na domácím trhu, dostal se do kin na extrémně kompetitivním trhu ve Spojených státech a na velké plátno se vydal i v několika dalších zemích, celkově tím zatím dosáhl asi na 4,3 milionu dolarů (přibližně 100 milionů korun – pozn. red.).
To není ani čtvrtina rozpočtu, který navíc neobsahuje náklady v řádu mnoha milionů dolarů na reklamu a distribuci. Jak už ale Jákl řekl v našem velkém rozhovoru, při financování filmů se dnes od začátku počítá také s příjmy za pozdější prodej online. Zde se i zprvu zdánlivé propadáky časem převracejí do černých čísel.
Online distribuční práva Jana Žižky se například už v poměrně velkém rozsahu prodala Netflixu. Podle informací webu FlixPatrol je film takto dostupný asi týden ve více než čtyřiceti zemích včetně Německa, Rakouska, Francie, Itálie, Austrálie a také v Turecku, na Islandu, Filipínách, v Mexiku či v Kolumbii. Ve většině zemí se přitom prý i aktuálně drží v první desítce nejsledovanějších titulů, což můžeme anekdoticky potvrdit z našeho malého průzkumu pomocí VPN.